וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המו"מ העקיף בין ארה"ב לאיראן: בנט כינס דיון מדיניות בנושא הסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 4.7.2021 / 19:27

גורמים ישראלים ציינו כי הדיון עסק בעיקר בסקירת מצב שיחות הגרעין וכן בשאלה האם יושג הסכם עוד טרם השבעתו של הנשיא האיראני החדש, אברהים ראיסי, בעוד כחודש. הספק העיקרי הוא בשאלת נכונותם של האיראנים לחזור להסכם או שהשיחות בווינה משמשות אותם ל"משיכת זמן" בלבד

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס היום (ראשון) דיון בנושא המדיניות כלפי איראן, ברקע המו"מ העקיף בין ארצות הברית לבין איראן בווינה. גורמים ישראלים שעודכנו בפרטי הדיון ציינו כי הוא עסק בעיקר בסקירת תמונת המצב לגבי שיחות הגרעין ובשאלה האם יושג הסכם עוד טרם השבעתו של הנשיא האיראני החדש, אברהים ראיסי, בעוד כחודש.

בדיון השתתפו גם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד דוד ברנע, היועצת המדינית של ראש הממשלה שמרית מאיר ובכירים במוסד, משרד הביטחון, צה"ל ומשרד החוץ שעוסקים בנושא האיראני.

ראש הממשלה, נפתלי בנט במהלך ישיבת הממשלה 4 ביולי 2021. רויטרס
לקראת התוויית מדיניות ברורה כלפי איראן. בנט/רויטרס

בישראל מתקשים להעריך היכן עומד המו"מ העקיף בין ארצות הברית לאיראנים בתיווך מדינות אירופה. הספק העיקרי הוא בשאלת נכונותם של האיראנים לחזור להסכם הגרעין או שהם משתמשים בשיחות בווינה לצורך "משיכת זמן" בלבד.

דיפלומטים אירופים אמרו כי סבב השיחות האחרון שהתקיים בווינה לפני שבוע ימים לא הניב כל התקדמות, והתחושה היא כי האיראנים עוצרים את ההתקדמות בשיחות בעקבות ניצחונו של איבראהים ראיסי בבחירות לנשיאות איראן. עד עתה עדיין לא ברור מתי יתקיים סבב השיחות הבא בווינה.

ממשלת בנט-לפיד שינתה את המדיניות שהותוותה בתקופת נתניהו בנוגע לנושא האיראני. על אף שהממשלה הנוכחית כמו גם הקודמת מתנגדת לחזרה אמריקנית להסכם הגרעין משנת 2015, בנט ולפיד ביטלו את ההנחיה של נתניהו לפיה אין לדון עם ממשל ביידן בפרטי המו"מ עם איראן, והחלו במאמץ דיפלומטי לנסות ולהשפיע על העמדה האמריקנית.

עוד בוואלה!

דיפלומטים: "איראן מגבילה את הגישה לנתנז אחרי המתקפה"

לכתבה המלאה
אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
תחושה כי שלטונו מעכב את התקדמות שיחות הגרעין. אברהים ראיסי/רויטרס

מאז הקמת הממשלה התקיימו שלושה סבבים של שיחות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנושא הגרעין האיראני. הסבב הראשון התקיים בנוכחותו של הרמטכ"ל אביב כוכבי. כוכבי ביקר בוושינגטון ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ועם בכירי מערכת הביטחון האמריקנית. כמה ימים לאחר מכן נפגש שר החוץ לפיד עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ברומא. יומיים לאחר מכן נפגש הנשיא היוצא רובי ריבלין בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ודן עמו בנושא האיראני.

לשכת ראש הממשלה והבית הלבן מנסים לתאם מועד לפגישה ראשונה בין בנט לבין הנשיא ביידן בבית הלבן. גורמים ישראלים בכירים מעריכים כי פגישה כזו תתקיים במחצית השנייה של חודש יולי או בתחילת אוגוסט. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully