וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי מאחז אביתר הושלם בהתאם להסכם הפשרה; פלסטינים מיידים אבנים על כוחות צה"ל

עודכן לאחרונה: 2.7.2021 / 17:49

כפי שסוכם במתווה שהושג עם המדינה, תושבי המאחז שבשומרון התפנו. הם הביעו תקווה שעזיבת המאחז תהפוך לזמנית בלבד. לפני שעזבו, פתחו חלקם במעגל של שירה וריקודים. "שמחים שלפחות כוח צבאי נשאר". במקביל, מאות פלסטינים התעמתו עם כוח צה"ל שהגיב באמצעים לפינוי הפגנות

תושבי מאחז אביתר לפני פינויים מהאזור/דוברות יכ"ל

תושבי מאחז אביתר שבשומרון התפנו היום (שישי) מהמקום, זאת בהתאם למתווה הפשרה שהושג השבוע בין המדינה לתושבים, לפיו יתפנו מהמאחז עד השעה 16:00. הפינוי נעשה ללא עימותים. במקביל לפינוי, מאות פלסטינים מיידים אבנים על כוחות צה"ל בסמוך למאחז, והחיילים מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות. לפי דיווח פלסטיני, חמישה בני אדם נפצעו מירי כדורי גומי.

בשעות האחרונות עסקו תושבי המאחז בסידורים אחרונים לקראת עזיבת המקום. חלק מהתושבים פתחו במעגל של שירה וריקודים, והביעו תקווה שעזיבת המאחז תהפוך לזמנית בלבד. תושבים אחרים התקינו דגלי ישראל וסמלי מגן דוד בפאתי המאחז, מול הכפר הפלסטיני ביתא.

בתוך כך, גם לאחר התפנות אחרון התושבים מאביתר, מאות פלסטינים התעמתו עם כוחות צה"ל סמוך למקום הפינוי, ובתגובה צה"ל עשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. כמה פלסטינים רעולי פנים ניסו להתנגב אל המאחז ולעלות על הגבעה כשבידיהם אבנים ומקלעים, וכוחות צה"ל ירו לעברם קליעי גומי ופצעו שבעה מהם.

תושבי מאחז אביתר מתכוננים לפינוי. 2 ביולי 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
תושבי מאחז אביתר נערכים לפינוי, היום/TPS, אלישיב רקובסקי
תושבי מאחז אביתר מתכוננים לפינוי. 2 ביולי 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
תושבי מאחז אביתר נערכים לפינוי, היום/TPS, אלישיב רקובסקי

צבי שרף, מתושבי המאחז, סיפר כי העזיבה לוותה "ברגשות מעורבים". לדבריו, "יש לנו צער גדול שהממשלה בוחרת לפנות את המשפחות היהודיות מפה, כאשר מסביבנו הערבים בונים ובונים ואף אחד לא מפריע להם. מצד שני, אנחנו שמחים שלפחות כוח צבאי נשאר פה ושיש התחייבות שתקום פה התיישבות יהודית".

שרף מספר שבשל הפינוי הוא יחזור למקום מגוריו הקודם - קריית ארבע. לדבריו, לא צפויים סירובים של חלק מהתושבים להתפנות. "אנחנו מכבדים את הסיכומים ואת מה שחתמנו עליו, לא יהיו הפתעות", אמר.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי "אנחנו יוצאים היום בכאב - אך בראש מורם, משום שאנו יודעים שבקרוב מאוד נחזור לאביתר. תחזור לכאן ישיבה כחוק, ולאחריה יוקם כאן על ידי הממשלה יישוב לתפארת".

דגן הוסיף כי "ההסכם כאן הוא קריאת כיוון חדשה ביהודה ושומרון, גם כי ב-2021 ממשלת ישראל מצטרפת ורוצה בכפוף לפרוצדורה המשפטית, להקים ישוב חדש בשומרון. זה יביא גם להקמתם של עוד ישובים רבים בכל מרחבי יהודה ושומרון".

אביתר. דוברות יכ"ל, אתר רשמי
תושבי מאחז אביתר נערכים לפינוי, היום/אתר רשמי, דוברות יכ"ל

במסגרת הסכם הפשרה שאושר שלשום באופן סופי על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, בתום הפינוי של התושבים המדינה תחל בבחינת מעמד הקרקע שעליה נבנה המאחז. עם צאת התושבים, צה"ל יתגבר את המאחז עד לתום תהליך סקירת הקרקע.

אתמול מחו מאות פלסטינים בסמוך למאחז. הם ירו זיקוקין, השליכו בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים לעבר כוחות צה"ל שנכחו במקום. בעקבות זאת, חיילי צה"ל פעלו באמצעים לפיזור הפגנות. על פי דיווחים פלסטיניים, שישה בני אדם נפצעו מירי כדורי גומי ועוד עשרות נפצעו משאיפות גז מדמיע.

לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הוצמדה אתמול אבטחה צמודה על ידי המשטרה בשל היותו מאוים ברמה 6, רמת האיום הגבוהה ביותר. מידע מודיעני שהגיע למשטרה סימן על כוונות לניסיונות של אנשי ימין קיצוני לפגוע בדגן, בעקבות חוסר שביעות רצון מהסכם הפשרה שנחתם להסדרת פינוי מאחז אביתר.

כחלק מהאבטחה, יתקיימו סיורי ניידות משטרה סביב ביתו של דגן. מקורביו טענו כי אינו מאויים על ידי יהודים, אלא על ידי ערבים, אולם בדיקה נוספת במערכת הביטחון מעלה כי מדובר באיום של יהודים מהימין הקיצוני שמתנגדים לפשרה באביתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully