וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנות לחימה, ארה"ב פינתה את הבסיס העיקרי שלה באפגניסטן

עודכן לאחרונה: 2.7.2021 / 18:01

החיילים האמריקנים וכוחות נאט"ו השלימו את נסיגתם מבסיס בגראם, והוא יעבור לשליטת כוחות הממשלה האפגנית, שממשיכים להיאבק בטליבאן. מעט כוחות יישארו להגן על שגרירות ארה"ב בקאבול עד לנסיגה הסופית שתושלם ב-11 בספטמבר 2021, אז יצוינו 20 שנה לפיגוע במגדלי התאומים

צבא ארצות הברית השלים היום (שישי) את הנסיגה מהבסיס הצבאי הגדול ביותר שלו באפגניסטן, לאחר כשני עשורים של לחימה - כך אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני, על רקע המשך ההתדרדרות במצב הביטחוני במדינה והחשש לגלישתה למלחמת אזרחים.

"כל החיילים האמריקנים וכוחות נאט"ו עזבו את בסיס חיל האוויר בגראם", אמר הגורם הבכיר, שדיבר בעילום שם. הכוחות הותירו שריד ממגדלי התאומים שנקבר במקום לפני 20 שנה, כאות ניצחון על הפלת משטר טליבאן שהעניק חסות לאל-קאעדה. לא נמסרה תגובה רשמית של הממשל האמריקני או של ממשלת אפגניסטן.

צבא ארצות הברית ריכז את הכוחות האוויריים שלו ואת התמיכה הלוגיסטית עבור המלחמה באפגניסטן בבסיס בגראם, הממוקם כ-60 קילומטרים מצפון לקאבול. נסיגת הכוחות מסמלת, אם כן, את תום המעורבות של צבא ארצות הברית במדינה. הבסיס יעבור לשליטת ממשלת אפגניסטן הנערכת לעימות כולל עם טליבאן.

חיילים בצבא אפגניסטן בשער בסיס בגראם. 2 ביולי 2021. רויטרס
חיילים בצבא אפגניסטן בשער בסיס בגראם, היום/רויטרס

שני גורמי ביטחון אמריקנים אמרו השבוע כי רוב כוחות הצבא יצאו מהמדינה עד 4 ביולי - חודשיים לפני המועד שקבע הנשיא ג'ו ביידן - בעוד כוח מסוים יישאר מאחור כדי להגן על השגרירות האמריקנית. לדבריהם, מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, גנרל אוסטין מילר, "עדיין שומר על היכולות והסמכויות" כדי להגן על הכוח שעדיין יוצב בקאבול.

דובר מטעם טליבאן, זביאללה מוג'האד, אמר לרויטרס שהוא קיבל דיווחים על פינוי הכוחות האמריקניים מהבסיס - דבר שהארגון הקיצוני בירך עליו. "אנחנו מתייחסים לנסיגה כאל צעד חיובי. האפגנים יהיו קרובים יותר ליציבות ושלום עם הנסיגה המלאה של הכוחות הזרים", הוא אמר, והוסיף כי הנסיגה תועיל גם לממשלת ארצות הברית.

ההסכם עם טליבאן על הנסיגה האמריקנית הושג בזמן כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית. בתמורה לנסיגה האמריקנית, טליבאן, שנאבק לסלק מהמדינה את הכוחות הזרים כמו גם את הממשלה הנתמכת בידי ארצות הברית, הצהיר שימנע כל היבט טרור בינלאומי מאדמת אפגניסטן. בנוסף לכך, הם התחייבו להיכנס לשיחות פיוס עם יריביהם מהממשלה בקאבול, אך התקדמות מועטה בלבד הושגה עד כה בין הצדדים.

עוד בוואלה!

הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן תסתיים בעוד ימים: "סכנה למלחמת אזרחים"

לכתבה המלאה

הכרזת ביידן על הנסיגה מאפגניסטן, אפריל 2021

בווידאו: ביידן הכריז על נסיגה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר/צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אירח ביידן בבית הלבן את מקבילו האפגני, אשרף גאני, ואמר כי "האפגנים יצטרכו להחליט על עתידם, על מה שהם רוצים". גאני האמר כי העבודה שלו כעת היא "לנהל את ההשלכות" של הנסיגה האמריקנית .ביידן טוען כי הנסיגה מוצדקת מאחר שארצות הברית הבטיחה שאפגניסטן לא תשמש עוד בסיס לתכנון מתקפות טרור נגד המערב. נשיא ארצות הברית הבטיח כי וושינגטון תמשיך לעזור לאפגניסטן אחרי הנסיגה, אך לא באופן צבאי.

יותר מ-3,500 חיילים מהקואליציה הבינלאומית, רובם אמריקנים, נהרגו במלחמת אפגניסטן. דיפלומט מערבי בקאבול אמר היום בחמיצות כי ארצות הברית ונאט"ו "ניצחו בהרבה קרבות, אבל הפסידו את המלחמה באפגניסטן".

המלחמה בטליבאן החלה שבועות לאחר אירועי 11 בספטמבר, אז פוצצו מחבלים של אל-קאעדה מטוסים במגדלי התאומים בניו יורק ובפנטגון בוושינגטון. טליבאן סירב אז להסגיר את מנהיג ארגון הטרור, אוסמה בן לאדן, וממשלו של ג'ורג' בוש הבן פלש לאפגניסטן כחלק מהמלחמה העולמית בטרור. תאריך היעד שהציב ביידן לסיומה הרשמי של המלחמה הוא 11 בספטמבר, 20 שנה אחרי הפיגועים.

הבסיס של חיל האוויר האמריקני בבגראם באפגניסטן. 25 ביוני 2021. AP
בסיס בגראם באפגניסטן, לפני שבוע/AP

ממשלת אפגניסטן מתעקשת שהיא מסוגלת להדוף את טליבאן. עם זאת, חלק מהאזרחים כבר החלו להתחמש והם נערכים לחידוש הלחימה בטליבאן, שכבש עשרות מחוזות מאז תחילת הנסיגה האמריקנית במאי. הוא מכתר ערים גדולות, מביא לכניעת הכוחות האפגניים לללא תנאי ומשתלט על נשק וציוד אמריקני. הוא מסרב להפסקת אש, ומנצל במיוחד את הוואקום הביטחוני בצפון המדיני כדי להרחיב את הטריטוריה שלו.

"האמריקנים חייבים לעזוב את אפגניסטן כדי שיהיה שלום במדינה", אמר ג'אוויד ארמן, תושב קאבול. אולם הוא הוסיף: "אנחנו במצב קשה. אנשים רבים בורחים מהמחוזות שלהם וחלק מהמחוזות נפלו. שבעה מחוזות בפרובינציית פקטיה נפלו והם עכשיו בשליטת טליבאן".

ברגאם, השוכן למרגלות הרי הינדו-כוש, היה בסיס המבצעים של הכוחות הבינלאומיים ב-20 שנות המלחמה, הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית. ה-CIA אף ניהל שם "אתר שחור" למעצר וחקירת חשודים בטרור, באחד המתקנים שבהם עונו עצירים. אותם מתקנים נסגרו בהמשך על ידי הנשיא ברק אובמה.

הבסיס, שעה נסיעה מהבירה קאבול, הפך למעין עיר מבוצרת, ובשיאו שהו בו יותר ממאה אלף חיילים אמריקנים. בבסיס היו מתחמי מזון מהיר, מכוני כושר ובית קפה שהגיש את "האימא של כל הקפה", כפי שכונה במקום. שלושה נשיאים ביקרו בו, וקומיקאים הגיעו לספר בדיחות לחיילים המשרתים בברגאם, שהורעש תמידית בגיחות ונחיתות של כלי טיס.

מטוס של חיל האוויר האמריקני ממריא מאפגניסטן חזרה לארצות הברית. 2 ביולי 2021. רויטרס
מטוס ממריא מבסיס בגראם, 2017/רויטרס

היציאה מהבסיס היא סמלית למדי. זאת הפעם השנייה בתוך חצי מאה שמעצמת על פולשת לאפגניסטן דרך ברגאם וגם יוצאת ממנו. ברית המועצות בנתה את שדה התעופה בשנות ה-50, והשתמשה בו ב-1979 כדי לסייע לממשל הקומוניסטי נגד לוחמי המוג'האדין - שנתמכו על ידי ארצות הברית במסגרת המלחמה הקרה. אותם לוחמים יפנו בהמשך את נשקם נגדה, כשיחברו לטליבאן.

וושינגטון חוששת לגורלם של האזרחים האפגנים ששיתפו פעולה עם הכוחות הזרים במדינה לאחר הנסיגה. גורם דיפלומטי מערבי בכיר אמר כי הממשל ביקש משלוש מדינות במרכז אסיה - קזחסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן - להעניק מקלט זמני לכעשרת אלפים אפגנים. כמה מדינות אירופיות העניקו מקלט למאות עובדים אפגנים ומשפחותיהם בשל איומי טליבאן על חייהם.

רוסיה, מצדה, אמרה היום כי אסור שהנסיגה של ארצות הברית ושל נאט"ו מאפגניסטן תוביל להתפרסות מחדש של הברית במרכז אסיה. בנוסף לכך, שר החוץ שלה, סרגיי לברוב, אמר כי לוחמי דאעש מתבססים מחדש בצפון אפגניסטן בהתפתחות מדאיגה עבור מוסקבה. הוא אמר כי אנשי הארגון הג'יהאדיסטי, היריב של טליבאן, משיגים שטחים על רקע הנסיגה והעמדה "חסרת האחריות" של הממשלה בקאבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully