וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין ציינה 100 שנה למפלגה הקומוניסטית: "נמחץ כל ניסיון לאיים עלינו"

1.7.2021 / 14:14

בנאום לוחמני שנשא בכיכר טיינאנמן, הזהיר השליט שי כי כוחות זרים שייאמו על ארצו ייתקלו ב"חומת פלדה של 1.4 מיליארד איש". הוא התחייב על "איחוד מחדש" עם טייוואן ושיבח את "העולם החדש" שיצרו אזרחי המדינה. "רק הסוציאליזם יציל את סין"

נשיא סין שי ג'ינפינג בעצרת לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, 1 ביולי 2021. רויטרס
נוקט גישה לוחמנית בזירה הבינלאומית. השליט שי בטקס, היום/רויטרס

נשיא סין שי ג'ינפינג הזהיר היום (חמישי) כי בייג'ינג "תמחץ את ראשם" של כוחות זרים שינסו לאיים עליה שייתקלו ב"קיר פלדה של 1.4 מיליארד" איש, ושיבח את מה שתיאר בתור "עולם חדש" שיצרו אזרחי המדינה. בנאום בן שעה שנשא בכיכר טינאנמן לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית, הבטיח שי לחזק את צבא סין, התחייב ל"איחודה מחדש" של טייוואן ואמר כי היציבות החברתית בהונג קונג תובטח תוך שמירה על הביטחון והריבונות של סין.

"העם הסיני לא טוב רק בהחרבת העולם הישן, אלא הוא יצר גם עולם חדש", אמר שי, המנהיג החזק ביותר של סין מאז מאו דזה דונג, מייסד הרפובליקה העממית של סין. כרזתו של מאו הייתה תלויה מהיציע שבו נשא שי את דבריו, לעיני כ-70 אלף משתתפים באירוע המתוזמר היטב. "רק הסוציאליזם יכול להציל את סין".

שי והמפלגה נהנים מההתאוששות של סין ממגיפת הקורונה ונוקטים מדיניות אסרטיבית יותר בזירה הבינלאומית. עם זאת, בייג'ינג סופגת בביקורת מערבית על דיכוי האוטונומיה של הונג קונג ורדיפת המיעוט האויגורי המוסלמי, בנוסף למשבר דמוגרפי המסכן את צמיחתה הכלכלית בטווח הארוך. סקר בינלאומי שערך מכון "פיו" האמריקני בקרב 17 מדינות מפותחות הראה שהיחס כלפי סין נותר שלילי ברובו, והאמון בשי הוא בין הנמוכים ביותר אי-פעם.

נשיא סין שי ג'ינפינג בעצרת לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, 1 ביולי 2021. רויטרס
"העם הסיני לא טוב רק בהחרבת העולם הישן, אלא הוא יצר גם עולם חדש"/רויטרס

נשיא סין הזהיר היום כי ארצו לעולם לא תאפשר לשום כוח זר לאיים, לדכא או לשעבד אותה. "ראשו של כל מי שיעז לנסות לעשות זאת יימחץ בדם רב נגד החומה הגדולה מפלדה שחושלה על ידי 1.4 מיליארד סינים", אמר שי לקול מחיאות הכפיים של המשתתפים בטקס. המשפט הפך היום למחופש ביותר בוויבו, הגרסה סינית לטוויטר.

סין משדרגת במהירות את צבאה, בקצב המדאיג את שכנותיה ואת המערב. שי הצהיר כי היא תחזק אותו לרמה הגבוהה ביותר כדי להגן על ריבונותה, ביטחונה והתפתחותה. בוושינגטון פוסט דווח אתמול, על בסיס תמונות לוויין, שסין נערכת להקים יותר ממאה מתקני שיגור תת-קרקעיים לטילים בליסטיים בין-יבשתיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. מדובר בשדרוג משמעותי של הארסנל הגרעיני של סין, המתגמד בהשוואה לאלו של ארצות הברית ושל רוסיה.

"אנחנו חייבים להאיץ את שדרוג ההגנה הלאומית והכוחות המזוינים", אמר שי, המשמש גם יו"ר הוועד הצבאי המרכזי, השולט על צבא סין. לדבריו, פתרון "שאלת טייוואן" ומימוש "איחודה מחדש" השלם של סין הם "משימה היסטורית בלתי-מתפשרת" של המפלגה. "כל הבנים והבנות של סין, כולל אזרחים משני צדי מצר טייוואן, חייבים לעבוד יחד ולהתקדם לעבר סולידריות ולמחוץ נחישות כל מזימות ל'עצמאות טייוואן'", הדגיש נשיא סין.

נשיא סין שי ג'ינפינג בעצרת לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, 1 ביולי 2021. רויטרס
מייסד הרפובליקה העממית. כרזה של מאו בטקס, היום/רויטרס

סין רואה בטייוואן הדמוקרטית, שהתפצלה ממנה אחרי ניצחון הקומוניסטים במלחמת האזרחים ב-1949, מחוז מורד. היא מעולם לא זנחה את האפשרות לכבוש את האי באמצעים צבאיים, ולאחרונה היא הגבירה את התרגילים והתמרונים הצבאיים שלה בסמוך אליה.

בתגובה, המועצה לענייני סין בטייוואן אמרה כי בעוד שהמפלגה הקומוניסטית השיגה "התפתחות כלכלית מסוימת", היא נותרה דיקטטורה הרומסת את חירות האזרחים ועליה לאמץ את הדמוקרטיה במקום.

המועצה אמרה כי אזרחי טייוואן דחו את "עקרון סין האחת", שלפיו האי הוא חלק מסין, וכי על בייג'ינג לזנוח את האיומים הצבאיים ולנהל דו-שיח על בסיס שוויוני.

ביחס להונג קונג ומקאו, שי אמר כי סין תישאר נאמנה לעקרון "מדינה אחת, שתי מערכות", שבמסגרתו הובטחו לשני המחוזות הללו אוטונומיה מסוימת. עם זאת, החוק לביטחון לאומי שהעבירה סין בשנה שעברה מחק במידה רבה את החירויות שממנה נהנתה המושבה הבריטית לשעבר.

המשטרה ביטלה את העצרת המסורתית שמתקיימת מדי שנה ב-1 ביולי לציון העברת השליטה על הונג קונג לסין, בטענה של חשש מהתפשטות נגיף הקורונה.

"לא קל לנהל 1.4 מיליארד איש"

החגיגות היום בכיכר טיינאנמן - המקום שבו מחצה המפלגה הקומוניסטית את המחאה הפרו-דמוקרטית ב-1989- החלו עם טיסות של מטוסי קרב ומסוקים אל מול הנהגת המדינה, ולאורך הטקס שרה מקהלת ענק שבעה שירים סוציאליסטיים.

המפלגה הקומוניסטית גייסה בראשית דרכה איכרים ופועלים, אבל לאורך השנים היא החלה לאמץ גם כלכלת שוק ויזמות תחת הסיסמה "סוציאליזם עם מאפיינים סיניים" תוך שמירה על מודל לניניסטי אוטוריטרי. המפלגה התנפחה בשנה שעברה בעוד 2.43 מיליון חברים, הצמחיה הגדולה ביותר מאז עלייתו של שי לשלטון ב-2013. לפי נתונים שפרסמה אתמול המפלגה, היא מונה כיום 95.15 מיליון חברים.

שי אמר כי "האינטרסים והגורל של כל האנשים בסין" קשורים להנהגת המפלגה וכל ניסיון להפנות את האזרחים נגד המפלגה נועדו לכישלון. "יותר מ-1.4 מיליארד הסינים לעולם לא יאפשרו לתרחיש כזה לעבור", אמר נשיא סין.

מורה בן 60, שהזדהה רק בשם משפחתו וונג, צילם את המטוסים בשמי הטקס וסיפר על הערצתו למפלגה.

"בין אם זה היושב ראש מאו, או דנג שיופינג, או המנהיגים כיום, זה לא קל עבורם - אם היית מביא לכאן מנהיגים זרים ומראה להם כיצד לנהל 1.4 מיליארד איש, כיצד להבטיח שלכולם יש מזון וחיים טובים, זה באמת לא קל".

טאנג רנוו, פרופסבור למנהל ציבורי באוניברסיטת בייג'ינג, אמר כי הטון התקיף של שי היה תגובה למאמצים האמריקניים והמערביים "להכיל" ו"לדכא" את סין. "התגובה התקיפה מהרגיל של שי תעורר תחושות פטריוטיות ולאומניות עוד יותר בקרב הסינים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully