וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מתו בגל החום חסר התקדים בקנדה וארה"ב: "לא האחרון"

1.7.2021 / 11:38

הרשויות במדינות נערכות לעוד אירועי מזג אוויר חריגים ושריפות יער, אחרי טמפרטורות קיצוניות שנמדדו בימים האחרונים. "משבר בריאות אמיתי שהמחיש עד כמה גל חום יכול להיות קיצוני"

מרכז לקירור שהוקם בעיר פורטלנד, אורגון, ארה"ב, 27 ביוני 2021. רויטרס
מקלט קירור בפורטלנד/רויטרס

הרשויות בקנדה ובארצות הברית מנו מאות קורבנות שמתו בגל החום חסר התקדים שמכה את האזור בימים האחרונים, והן נערכות לעוד אירועי מזג אוויר חריגים ושריפות יער.

בפרובינציית קולומביה הבריטית בקנדה, שבמשך שלושה ימים רצופים השבוע שברה את שיא הטמפרטורות בהיסטוריה של המדינה, דווחו לפחות 486 מקרי מוות פתאומיים במשך חמישה ימים - כמעט פי שלושה יותר מהנתונים הממוצעים לתקופה זו בשנה.

בארצות הברית, מדינת אורגון דיווחה על 63 מקרי מוות הקשורים לגל החום. מחוז מולטנומה, שכולל את פורטלנד, דיווח על 45 מקרים מאז יום שישי, ובמחוז ציינו כי מכת חום הייתה סיבת המוות העיקרית.

"זה היה משבר בריאות אמיתי שהמחיש עד כמה גל חום יכול להיות קיצוני", אמרה בהצהרה קצינת הבריאות הראשית של מחוז מולטנומה, ד"ר ג'ניפר וינס. "מאחר שהקיצים שלנו ממשיכים להתחמם, אני צופה אירוע כזה בעתיד".

לשם השוואה, בכל אורגון כולה היו 12 מקרי מוות ממכת חום בין 2017 ל-2019. לפי רשויות הבריאות במדינה שבצפון-מערב ארצות הברית, בתי החולים דיווחו על מאות מטופלים בימים האחרונים שסבלו ממחלות הקשורות לגל החום.

בווידאו: גל חום בקנדה/צילום: רויטרס

מזג האוויר הקיצוני הוא תוצר של "כיפת חום", תופעה שבה החום נלכד ומונע כניסת מערכות מזג אוויר אחרות. דייוויד פיליפס, מומחה בכיר לאקלים בסוכנות להגנת הסביבה ושינויי האקלים של קנדה, אמר כי גל החום נחלש, אבל הוא עדיין אינטנסיבי מספיק כדי לקבוע שיאי חום מאלברטה ועד מניטובה.

"בחלק מהמקומות האלו, השיאים (של הטמפרטורות) נמחקים", אמר. "זה באמת חריג ויוצא דופן עבורנו". פיליפס אמר כי לא ברור מה מוביל ליצירת הכיפה, אבל נראה שלשינויי האקלים יש חלק בזה, לאור משך גל החום והעוצמה שלו.

כלב מצטנן במזרקה בוונקובר, קנדה, 29 ביוני 2021. רויטרס
כלב מצטנן במזרקה בוונקובר/רויטרס

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, עצר כדי לזכור את הקורבנות במהלך דברים שנשא אתמול באוטווה, והביע דאגה מאיום השריפות.

"אנחנו רואים יותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוניים כאלו בשנים האחרונות", אמר טרודו. "כך שבאופן מציאותי, אנחנו יודעים שגל החום הזה לא יהיה האחרון".

בוושינגטון, הנשיא ג'ו ביידן אמר כי שינויי האקלים יוצרים "שילוב מסוכן של חום קיצוני ובצורת ממושכת". הוא הזהיר כי ארצות הברית לא מוכנה לעונת השריפות הקרובה, שעשויה להיות הקשה ביותר בהיסטוריה שלה.

שיאי טמפרטורה

בלייטון, עיירה בקולומביה הבריטית, נשברו השבוע שלוש פעמים שיאי הטמפרטורות שידעה קנדה מאז ומעולם. האחרון שבהם, שנקבע בשלישי, היה 49.6 מעלות. השיא הקודם בקנדה, הידועה בחודשי חורף קרים במיוחד, היה 45 מעלות, והוא נרשם אי-שם ב-1937.

בצפון-מערב ארצות הברית, נמדדו באורגון ובוושינגטון יותר מ-38 מעלות בסוף השבוע. בפורטלנד נשברו במשך כמה ימים רצופים שיאי הטמפרטורות, כולל 47 מעלות שנמדדו ביום ראשון.
במדינת וושינגטון, שגם בה דווח על זינוק במספר האשפוזים הקשורים למכת חום, נמדדו ביום שלישי 48 מעלות במחוז צ'ילן שממזרח לסיאטל.

מושלת אורגון, קייט בראון, הכריזה מצב חירום בשל "איום מידי של שריפות יער", בעוד שהשירות המטאורולוגי בפורטלנד פרסם אזהרות שריפה עבור חלקים במדינה. שירותי הכיבוי של פורטלנד אסרו על זיקוקים בסוף השבוע של 4 ביולי, יום העצמאות של ארצות הברית.

על פי הרשויות קנדה, רוב שטחה של פרובינציית אלברטה וחלקים גדולים מקולומביה הבריטית ומססקצ'ואן נמצאים בסכנה קיצונית לשריפות. "כל המרכיבים כאן, זאת חבית אבק שריפה המחפשת אחר ניצוץ", אמר מייק פלניגאן, פרופסור מאוניברסיטת אלברטה.

מנגד, במחוז צ'ילקוטין, שנמצא כ-600 ק"מ מצפון לוונקובר, יש סכנת שיטפונות בשל המסה "חסרת תקדים" של שלגים. "אלו סוגי הבעיות שאנחנו הולכים להתמודד עמן יותר ויותר בשנים הבאות", אמר אדם רייסנק, עוזר פרופסור למערכות סביבתיות מאוניברסיטת קולומביה הבריטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully