וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: כחצי מיליון מתו משינויי אקלים בעולם בתוך 20 שנה

רוב אסונות הטבע הקטלניים, כמו סופות, הצפות וגלי חום, היו במדינות מתפתחות. לפי הערכות בפסגה העוסקת בשינויי האקלים, הנזק לכלכלה הוא 2.56 טריליון דולר, ומתוך 70 מיליארד דולר שלהם זקוקות המדינות המתפתחות מדי שנה, רק 30 מיליארד דולר זמינים כעת

בווידאו: מזג אוויר קיצוני ברחבי העולם בשנת 2020/צילום: רויטרס

כחצי מיליון איש מתו באסונות טבע הקשורים להתחממות הגלובלית ב-20 השנים האחרונות - כך עולה מהערכה חדשה של האיום הישיר הנשקף לאנושות משינויי האקלים.

רוב המתים מאסונות כמו סופות, הצפות וגלי חום היו במדינות מתפתחות. בתחילת "פסגת הסתגלות האקלים", הנערכת השנה באופן וירטואלי בשל מגיפת הקורונה, מכון המחקר Germanwatch חישב כי האסונות הללו גרמו לנזק כלכלי בסך 2.56 טריליון דולר מאז תחילת המאה הנוכחית.

בבחינת 11 אלף אירועי מזג אוויר קיצוניים תועדו כ-480 אלף מתים מאז שנת 2000. המדינות שספגו את המכות הכואבות ביותר הן פורטו ריקו, מיאנמר והאיטי.

לפי הסכם האקלים של פריז מ-2015, מדינות עשירות היו אמורות לספק מאה מיליון דולר מדי שנה למדינות עניות, כדי לסייע להן להיאבק בעלייה בטמפרטורות ולהסתגל לשינויי האקלים. עם זאת, מחקרים אחרונים העלו כי המימון שלהן נמוך בהרבה.

"זה מראה שמדינות עניות ופגיעות עומדות בפני אתגרים גדולים בהתמודדותן עם נזקיהם של אירועי מזג אוויר קיצוניים", אמר דיוויד אקשטיין, אחד ממחברי הדוח. "הן זקוקות לסיוע כלכלי וטכני בדחיפות".

הרס באי איבו, מוזמביק, אחרי פגיעת סופת ציקלון, 1 במאי 2019. AP
הרס שנגרם מסופת ציקלון שהכתה במוזמביק ב-2019/AP

אחד מעמודי התווך של הסכם האקלים הוא ההסתגלות, שאמורה לצמצם את הנזק בקרב הקהילות ולחזק את היכולת שלהן להתמודד עם אסונות הקשורים לשינויי האקלים כמו שיטפונות ובצורת. ההסכם מקצה 50 מיליארד דולר לתחום זה מדי שנה, אולם באו"ם מעריכים כי הסכום יזנק בשנים הקרובות לאור התגברות מספר אסונות הטבע בשנים האחרונות.

מתוך 70 מיליארד דולר שלהם זקוקות המדינות המתפתחות מדי שנה, רק 30 מיליארד דולר זמינים כעת. בדוח פערי ההסתגלות של תכנית הסביבה של האו"ם נאמר כי העלות האמיתית עשויה להגיע ל-300 מיליארד דולר עד 2030 וחצי טריליון דולר עד לאמצע המאה.

שריפה מחוז לטקיה, סוריה 9 בספטמבר 2020. רויטרס
הסכומים הדרושים להתמודדות עם המשבר יזנקו עד אמצע המאה. שריפות בסוריה/רויטרס

בשמונה מתוך עשר המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ההכנסה לנפש היא נמוכה. "מדינות עניות נפגעות קשה יותר משום שהן חשופות יותר להשפעות המזיקות ויש להן יכולת קטנה יותר להתמודד איתן", אמרה ורה קונזל, מחברת אחרת של הדוח. לדבריה, מדינות כמו האיטי, הפיליפינים ופקיסטן נפגעות קשה מאירועי מזג אוויר קיצוניים באופן קבוע, כך שאין להן זמן להתאושש מאסון אחד למשנהו.

הפסגה הווירטואלית, שאותה מארחת הולנד, תבקש לקבל "התחייבויות ברורות ליצירת יוזמות" שיעזרו למדינות להתמודד עם שינויי האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully