וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כדי להסביר מה הם רוצים, בהתחלה מציתים טרקטור": החקלאים בצפון סובלים מדמי החסות

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 12:52

תופעת ה"פרוטקשן" השכיחה בדרום, שם במרבית המקרים התשלום נגבה על ידי בני החברה הבדואית, פועלת גם באזורים נוספים בארץ. חקלאים בצפון מלינים כי הפשיעה וכמות הנשק בחברה הערבית פוגעים גם בהם. "הם מבהירים לנו - תשלום שווה שקט". כתבה רביעית בסדרה

בעלי עסקים רבים נתקלו בתופעת דמי החסות, "הפרוטקשן", במסגרתה ארגוני פשיעה שונים גובים תשלום עבור שירותי "שמירה" מעסקים. התופעה השכיחה באזור הדרום, שם במרבית המקרים התשלום נגבה על ידי בני החברה הבדואית, סוקרה כאן בוואלה! בשבועות האחרונים. אלא שסחיטת העסקים היא אינה ייחודית רק לאזור זה בארץ, והתופעה מוכרת גם לעוסקים בתחום החקלאות - בצפון.

"אחרי שיורד החושך, כל שיחת טלפון מפחידה וגורמת לחשש. אני לא ישן בלילות", אמר מנהל עסק בתחום החקלאות בצפון, שסבל בעבר התנכלויות ופגיעות קשות. גובה הנזקים שנגרם לעסק הגיע למיליוני שקלים.

כבר כמה שנים שהמקום לא נפגע, אבל לדבריו הדבר הושג בזכות השקעה כספית גדולה במיגון, שמירה ואבטחה. "מי שממגן את עצמו לדעת, מצליח לשמור על עצמו, אבל זה לא צריך להיות ככה", אמר.

ירון בלחסן- תושב רמות נפתלי- מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל. ארגון מגדלי הפירות, אתר רשמי
"האלימות בחברה הערבית וכמות הנשק הלא חוקי, פוגעים גם בחקלאים". ירון בלחסן/אתר רשמי, ארגון מגדלי הפירות

הוא ציין כי אף פעם לא הגיעה אליו דרישה לתשלום דמי חסות, אבל ברור לו שאם היה מעסיק את חברת השמירה "הנכונה", אותן התנכלויות היו נפסקות והוא היה יכול להרשות לעצמו להקטין את היקף השמירה שעולה כסף רב ומכבידה מאד על העסק. החלטה כזאת, לדבריו, לא נשקלה וגם לא תישקל ו"אפילו לא מוכנים לשמוע על זה", לדבריו.

"מדובר בעסק ותיק שהקימו הסבים של בעליו לפני הרבה שנים. הם נלחמו בעבר במציאות קשה ולא ויתרו ובוודאי שגם הנכדים לא יוותרו. עבורם זו ציונות", אמר.

בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

מעבר לתחושה של החקלאים, בעלי העסק, כי עליהם להגן על עצמם מפני התנכלויות, הם מנסים להסביר לציבור כי בנוסף למחירים ביטחוניים, חברתיים וערכיים שמשלמים הם והסביבה בה הם חיים, יש למאבקם גם מחיר כלכלי שבסופו של יום משפיע על כל צרכן ישראלי. "רק עלויות האבטחה מוסיפות עשר אגורות לעלות של קילוגרם פירות", הסביר מנהל העסק. "האם חקלאי תורכי, ספרדי או פולני שמתחרים מולי נדרשו אי פעם לשלם עבור אבטחה ושמירה?", שאל.

שדה כותנה, ארכיון, קיבוץ מזרע. ירון ברטנשטיין, אתר רשמי
"חקלאים שעמדו תחת פגיעות חוזרות ונישנות ממש חיו בחשש". שדה/אתר רשמי, ירון ברטנשטיין

לדברי ירון בלחסן, מנכ"ל אירגון מגדלי הפירות בישראל, "האלימות בחברה הערבית וכמות הנשק הלא חוקי, פוגעים גם בחקלאים, כמו בבעלי עסקים אחרים בישראל".

לדבריו לא ידוע לו על מקרים בהם נדרש מחקלאי תשלום דמי חסות באופן ישיר. לפי מה שהוא מתאר העבריינים פוגעים ברכושם של החקלאים כדי להבהיר להם שרצוי כי יממנו אבטחה ויקנו שקט.

חיים תחת טרור

"בהתחלה מציתים טרקטור, ואם רואים שזה לא זוכה להתייחסות - גורמים לנזקים גדולים יותר. אני לא מכיר מקרים בהם חקלאים שילמו דמי חסות, אבל יכול להיות שהיו כאלו שבסופו של דבר החליטו לשלם", אמר.

בלחסן הסביר כי גם כך החקלאים בישראל מתמודדים עם שלל קשיים ומכשולים שמקשים עליהם להישאר רווחיים והעלות הכספית שמוסיפה תופעת הפרוטקשן יכולה בסופו של דבר להביא את העסקים שלהם למעבר מרווח קטן לכדי הפסדים, זאת בנוסף לחיים תחת מה שהוא מגדיר "טרור". "חקלאים שעמדו תחת פגיעות חוזרות ונישנות ממש חיו בחשש שעלולים לזרוק להם בקבוק תבערה לתוך הבית", תיאר בלחסן את תחושת חוסר הביטחון איתו חיים חקלאים שעומדים תחת מסע פגיעות ברכושם.

מוטי כרסנטי ונסים סעד ,בעלי מסעדת bbb בראש פינה. אלי אשכנזי
מוטי כרסנטי ונסים סעד ,בעלי מסעדת bbb בראש פינה/אלי אשכנזי

לצד האיומים על עובדי תחום החקלאות, גם בעלי עסקים בתחומים אחרים סובלים מהתופעה. רק הבוקר סניף של רשת המסעדות BBB בראש פינה ספג איומים לאחר שקליעים הונחו בכניסה לעסק. כוחות משטרה הגיעו לזירה בעקבות תלונה של בעלי המקום, אודות תחמושת שנמצאה סמוך לדלת הכניסה וכן חלון שנסדק כתוצאה ממכה.

כמו כן, לפני פחות משבוע אירעה תקרית חמורה יותר של איומים על בית עסק בה בוצע ירי לעבר מסעדת "כביש 90" שבצומת מחניים. הירי התבצע במהלך הלילה שבין שבת לראשון, אחרי סגירת המסעדה, ובתוכה שהו באותו הזמן מספר עובדים, שלא נפגעו מהירי. עם זאת, מהירי נוקבו ונופצו זגוגיות בחלונות המסעדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully