וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי תקצוב וליקויי בטיחות: דוח המבקר על הסעות התלמידים ברשויות המקומיות

עודכן לאחרונה: 30.6.2021 / 16:40

הדוח שבמרכזו נבדקו שש רשויות מקומיות מצא ליקויים לא מעטים במערך ההסעות. בין היתר הדוח מעלה כי עשרות מיליוני שקלים שולמו ללא מכרז, וכן הזנחה של נושא הבטיחות בהסעות לתלמידי החינוך המיוחד

מדי שנה מסתכמת העלות הישירה והעקיפה של הסעות תלמידים למוסדות החינוך בכ-2.7 מיליארד שקלים. סכום אדיר שמקורו בקופה הציבורית, חלקו במימון של משרד החינוך והיתר מתקציבי הרשויות המקומיות. אולם, המסקנות העולות מדוח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות, שבמרכזו שש רשויות שנבדקו, מצייר תמונה עגומה ביותר של התנהלות בכל הקשור להוצאות אלו, כשהחיצים מופנים הן כלפי משרד החינוך והן כלפי הרשויות המקומיות. מעבר לתחום זה, גם ברובד הבטיחות הקריטי של הסעות ילדי החינוך המיוחד, נמצאו ליקויים בטיפול משרד החינוך בנושא.

בווידאו: דוח מבקר המדינה על הסעות תלמידים ברשויות המקומיות/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה

לא עושים חשבון

מהדוח עולה כי למרות שחוק חינוך חובה הורחב כבר לפני כעשור וכולל גם את גילאי שלוש וארבע, משרד החינוך אינו משתתף במימון ההסעות לגילאים אלו, כמו גם בעלויות להסעת תלמידי כיתות י"א-י"ב במקרים שבהם ההסעה היא בתוך שטח המועצה, בבתי ספר ניסיוניים, על אזוריים, בתי ספר תורניים בהם הפרדה מגדרית. כמו כן, ישנו פער עצום בין מספר התלמידים הכולל באוכלוסייה החרדית שעומד על 471 אלף לבין אלו מתוכם הזכאים להסעה ועומד על 24 אלף, כ-5.1 אחוזים.

המקור לפער נעוץ בין השאר בשיעור ההשתתפות בעלות ההסעות. זה נקבע לפני 13 שנים ולא שונה מאז בהתאם לשינויים שחלו ברשויות. כך למשל, במודיעין עילית, צפוי להפחית משרד החינוך את שיעור ההשתתפות מ-80 ל-50 אחוזים בשל גודלה, אולם היא עדיין נמצאת באשכול הכלכלי הנמוך ביותר. הקפאת תעריף הבסיס לפני כעשור, גם הוא לא תואם את העלות בפועל שהשתנתה ומוטלת על כתפי הרשויות.

גם בהיבטים של ביקורת על סכומי הכסף האדירים האלו, נמצאו תקלות רבות. במקרה הזה מופנית האשמה לחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, המשכ"ל, המספקת שירותי ניהול ל-126 רשויות, אך חתומה על הסכמים רק מול 111 רשויות. התוצאה: לפחות במקרה אחד, שולמו 35.5 מיליון שקלים לחברה המעניקה שירותי ניהול מערך ההסעות שלא על בסיס מכרז.

עוד בוואלה!

יומיים לפתיחת שנת הלימודים: בשני שליש מבתי הספר נמצאו ליקויים בטיחותיים

לכתבה המלאה
עומסים בתחנת הרכבת בית יהושע עקב עבודות ברכב, בוקר יום ראשון 20 באוגוסט 2017. שלומי גבאי, מערכת וואלה!
בחברה החרדית ישנם 471 אלף תלמידים ורק 24 אלף מתוכם זכאים להסעה. תחנת הרכבת בית יהושע, 2017/מערכת וואלה!, שלומי גבאי

המשכ"ל גם לא ביצעה בקרות ביצוע על החברות האלו בכמות אליה התחייבה. כמו למשל ביצוע 80 בקרות לעומת 240 שהייתה אמורה לבצע בשנה באחד המקרים. היעדר ביקורת ובקרה נוגע גם לרשויות המקומיות. חמש מתוך שש הרשויות הנסקרות בדוח לא ביצעו בקרות מטעמן על חברות ההסעות בתחומן. המועצה היחידה שכן ביצעה, שדות נגב, ערכה בקרות בודדות בלבד.

גם במקרים בהם בוצעו בקרות ונמצאו חריגות, מיעטו הרשויות בנקיטת הליכים כלפי החברות. סכומי הפיצויים מגלים את עומק הפער, כשבמקרים של הפרות חוזה נקנסו החברות בסכומים שבין 800 ל-2,500 שקלים, בעוד סך הוצאות הרשות באותה שנה על הסעות עמדו על 61 מיליון שקלים.

הדוח מציין גם מקרים של היעדר חתירה של הרשויות להתייעלות בתחום ההסעות. כך למשל רק בשניים מתוך חמישה בתי ספר בהם מופעלים 137 קווי הסעות יושמו רק חמישה קווים משותפים ובית ספר נוסף מפעיל קו פיזור משותף. ולא רק מיעוט הקווים לא מספיק, על אף הידיעה שיישום הסעות משותפות לא תמיד מתאפשר בשל המאפיינים השונים של תלמידי החינוך המיוחד - ברשויות האחרות לא בוצעו אפילו תהליכי בחינה של השילוב.

עוד בהיבט החינוך המיוחד, ליקויים נמצאו גם בתחום הבטיחות שנמצא מופקר. משרד החינוך, כך עולה מהדוח, לא השלים תקנות להסעה בטיחותית של ילדי החינוך המיוחד מגילאי 3 ומעלה. ליקויים נוספים נמצאו באופן בחירת המלווים להסעות אלו מבחינת כישורים והכשרות.

לחיוב ולשיפור

בדוח כן צוינו המועצה האזורית גולן והמועצה המקומית אבן יהודה לחיוב בהיבט תחנות ההסעה. בשתי אלו נמצאו התחנות מסודרות, מקורות, תחומות במעקה בטיחות ומתוחזקות היטב. עוד צוינה המועצה המקומית אבן יהודה ככזו שבעקבות הביקורת פתחה נוהל טיפול סדור בתלונות המלווה את התהליך מתחילתו ועד סיום.

בסעיפי ההמלצות לביקורת נכתב כי מצופה ממשרדי החינוך והתחבורה לבחון את העקרונות הנהוגים בתחום הסעת התלמידים במדינות שונות, ויגבשו תכניות עבודה בשאיפה לאמץ עקרונות עבודה דומים בישראל. בין היתר נכתב גם הצורך בבחינה מחדש, בשילוב משרד האוצר של הקצאות המשאבים הכספיים לתקצוב ההסעות, עידוד של שימוש בקווי התחבורה הציבורית כגורם מסייע למערך ההסעות שיאפשר לחסוך בהוצאות הרשויות וכן שיתוף רשויות סמוכות בקווי ההסעה הרלוונטיים.

כמו כן, מומלץ למשרד החינוך להשלים תקנות הנוגעות להסעה בטיחותית לפעוטות וילדים עם מוגבלויות.

חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
שיעור ההשתתפות בעלות ההסעות נקבע לפני 13 שנים ולא שונה מאז. תלמידים בפ"ת, אפריל/ראובן קסטרו

מאלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, נמסר בתגובה: "אנו מברכים את מבקר המדינה על הבדיקה שערך במערך ההסעות ברשויות המקומיות לתלמידי החינוך המיוחד, ועל המסקנה בדבר הצורך להשלים את התקנת התקנות הסעה בטיחותית שיסדירו את האופן בו מוסעים ילדינו לבתי הספר ולגנים. כפי שעולה מדוח מבקר המדינה, אי-הסדרת הנושא כראוי מובילה לקשיים רבים וחוסר אחידות באופן ניהול מערך ההסעות על ידי הרשויות המקומיות, גם עבור תלמידי החינוך המיוחד והתלמידים המשולבים".

"מזה שנים שאלו"ט מתריעה, יחד עם ארגונים אחרים, על הצורך בקיצור משך ההסעות, ביצירת סטנדרטים ראויים לבטיחות ההסעות, והתאמת דרישות הסף למלווים ולנהגים לעבודה עם ילדים עם מוגבלויות. אנו מקווים כי כעת, עם פרסום דוח המבקר בנושא, כמו גם מינוייה של ד"ר יפעת שאשא ביטון לשרת החינוך, יותקנו תקנות הסעה בטיחותית חדשות, למען יציאת סטנדרט ברור להסעת ילדינו, וביניהם - תלמידי החינוך המיוחד והתלמידים המשולבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully