וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תקיפת המיליציות: ירי רקטות לעבר כוחות אמריקניים בסוריה

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 9:08

דובר צבא ארה"ב אמר כי לא ידוע על נפגעים בתקרית, אך המיליציות הפרו-איראניות איימו להגיב אחרי שכמה מלוחמיהן נהרגו הלילה. לפי דיווחים, הירי בוצע בידי מיליציה פרו-איראנית בדיר א-זור. בלינקן: "שלחנו מסר הרתעתי שנועד לבלום הסלמה"

בווידאו: תיעוד של התקיפה האמריקנית בגבול עיראק-סוריה/מתוך טוויטר

רקטות שוגרו הערב (שני) לעבר כוחות אמריקניים במזרח סוריה, שהגיבו למקורות הירי, יממה אחרי התקיפה האווירית נגד המיליצות השיעיות בגבול עם עיראק - כך מסר דובר מטעם צבא ארצות הברית, שציין כי לא ידוע על נפגעים וכי הכוחות בוחנים אם נגרם נזק. הוא אמר כי לא ידוע מי עומד מאחורי השיגורים, אך המיליציות איימו להגיב אחרי שכמה מלוחמיהן נהרגו הלילה.

מקורות במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה אמרו כי מיליציה פרו-איראנית שיגרה כמה פגזי ארטילריה בסמוך לשדה הנפט עומר, שנשלט על ידי הכוחות הכורדיים הנתמכים על ידי ארצות הברית.

התקיפות האוויריות בגבול עיראק-סוריה הגיעו אחרי שורת מתקפות מל"טים ורקטות לעבר יעדים וכוחות אמריקניים בעיראק בחודשים האחרונים, בתגובה שנייה מסוגה תחת ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן. התקיפה הקודמת הייתה בפברואר, זמן קצר אחרי כניסתו לבית הלבן.

"נקטנו פעולה הכרחית, הולמת ומכוונת שנועדה להגביל את הסכנה מפני הסלמה, אך גם לשלוח מסר הרתעה ברור וחד-משמעי", אמר שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, לכתבים במהלך ביקורו ברומא.

עשן מיתמר מאתר שהותקף על ידי חיל האוויר האמריקני בגבול עיראק-סוריה, 28 ביוני 2021. הפנטגון, אתר רשמי
תוצאות תקיפת גבול עיראק-סוריה, הלילה/אתר רשמי, הפנטגון

התקיפות גרמו מבוכה לממשלת עיראק, המשתפת פעולה עם צבא ארצות הברית נגד שרידי דאעש חרף הלחץ של המיליציות השיעיות לסלק את נוכחותו מהמדינה. ראש הממשלה מוסטפא כאזימי, המנסה ללא הצלחה לרסן את המיליציות, אמר כי זאת "הפרה בוטה ובלתי מתקבלת על של הריבונות העיראקית והביטחון הלאומי של עיראק".

"עיראק חוזרת על סירובה לשמש זירה לסגירת חשבונות", אמר ראש ממשלת עיראק, המנסה לשמור על יחסים טובים עם טהראן ועם וושינגטון במקביל. הוא הפציר בכל הצדדים להימנע מהסלמה נוספת.

המיליציות השיעיות איימו בתגובה, אחרי שארבעה מלוחמיהן נהרגו בתקיפה במחוז קאים, כ-13 מהגבול עם סוריה. לטענתן, הלוחמים הוצבו שם כדי למנוע הסתננות של פעילי טרור לעיראק והן הכחישו שהיה להם חלק במתקפות נגד יעדים אמריקניים במדינה.

"אנחנו שומרים לעצמו את הזכות החוקית להגיב להתקפות האלו ולגבות דין וחשבון מהאחראים על אדמת עיראק", אמרו בכוחות הגיוס העממי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות. חלקן שלחו את אנשיהן לסוריה בשנים האחרונות כדי לסייע למשטר אסד, הנתמך על ידי איראן, במאבקו בדאעש ובמורדים.

איראן וסוריה גינו את התקיפות האמריקניות אף הן. התקיפות הלילה עשויות לסבך עוד יותר את שיחות הגרעין עם איראן, כשביידן מנסה לאזן את הביקורת של מתנגדיו על המשא ומתן עם המשטר תוך הפעלת כוח נגד שלוחיה במזרח התיכון. הערב הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין, המבקר בארצות הברית לקראת תום כהונתו בחודש הבא.

מזכיר המדינה האמריקני בלינקן ושר החוץ האיטלקי די מאיו, רומא, 28 ביוני 2021. רויטרס
ארה"ב שולחת מסר לאיראן. בלינקן ברומא, היום/רויטרס

ארצות הברית סבורה כי איראן עומדת מאחורי גל מתקפות המל"טים המתוחכמים ושיגורי הרקטות לעבר אנשיה ומתקניה בעיראק. טהראן רואה בסיום הנוכחות הצבאית האמריקנית בשכנתה מטרה בעדיפות עליונה, במיוחד מאז חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר אשתקד בבגדאד.

לפי דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, בתקיפות הלילה נפגעו יעדים ששימשו את המיליציות הפרו-איראניות למתקפות המל"טים בעיראק. הוא אמר כי הותקפו שלושה מתקנים כאלו - שניים בסוריה ואחד בעיראק. על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, הופצץ מאגר נשק ליד אלבו כמאל, הסמוכה לגבול עם עיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully