וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בגבול עיראק-סוריה

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 15:51

בתגובה למתקפות מל"טים של המיליציות בעיראק, חיל האוויר האמריקני תקף מחסני נשק בסוריה ובעיראק. כמה מלוחמי המיליציות נהרגו, והן הבטיחו נקמה. זאת הפעולה השנייה מסוגה תחת ממשל ביידן, והיא עשויה לסבך את השיחות עם טהראן. צבא עיראק גינה: "הפרת ריבונות"

בווידאו: תיעוד של התקיפה האמריקנית בגבול עיראק-סוריה/מתוך טוויטר

ארצות הברית תקפה הלילה (שני) יעדים של מיליציות פרו-איראניות בגבול עיראק-סוריה, בתגובה למתקפות מל"טים של מיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק. הצבא מסר כי הוא תקף מתקנים מבצעיים ומאגרי נשק בשני מקומות בסוריה ובמקום אחד בעיראק. בצבא לא פירטו אם היו נפגעים בתקיפות, השניות מסוגן מאז כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא בינואר.

המיליציות השיעיות, שרק ביום שבת קיימו מצעד צבאי לציון שבע שנים להקמתן, הודו כי כמה מאנשיהן נהרגו בתקיפות והבטיחו נקמה. "נמשיך להגן על ארצנו האהובה, ואנחנו מוכנים לחלוטין להגיב ולנקום", הזהיר ארגון הגג שלהן, כוחות "הגיוס העממי".

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שבעה לוחמי מיליציות נהרגו ועוד כמה נפגעו בתקיפות האוויריות בסוריה. בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית דווח שילד נהרג ועוד שלושה אנשים נוספים נפצעו.

צבא עיראק, המשתף פעולה עם צבא ארצות הברית במאבק בדאעש, פרסם גינוי חריג לתקיפות ואמר כי זאת "הפרת ריבונות". איראן גינתה את התקיפות, ואמרה כי ארצות הברית "מתקדמת במסלול שגוי" ועליה להפסיק את התערבויותיה באזור.

עשן מיתמר מאתר שהותקף על ידי חיל האוויר האמריקני בגבול עיראק-סוריה, 28 ביוני 2021. הפנטגון, אתר רשמי
פעולה שנייה נגד המיליציות. עשן מיתמר מגבול עיראק-סוריה, הלילה/אתר רשמי, הפנטגון

התקיפה האמריקנית הקודמת נגד יעדי מיליציות פרו-איראניות הייתה בפברואר, גם היא בעקבות שורת תקיפות נגד יעדים אמריקניים בעיראק. "כפי שהופגן בתקיפות הערב, הנשיא ביידן הבהיר כי הוא יפעל כדי להגן על הכוחות האמריקניים", מסר הפנטגון בהצהרה. מהפנטגון נמסר כי המתקנים שהותקפו בתגובה היו של שתי מיליציות הנתמכות על ידי איראן - גדודי חיזבאללה וסייד א-שוהאדה.

גורמים רשמיים בארצות הברית, ששוחחו עם רויטרס בעילום שם, אמרו כי המיליציות הנתמכות על ידי איראן ביצעו לפחות חמש תקיפות מל"טים נגד מתקנים של צבא ארצות הברית וכוחות הקואליציה בעיראק מאז אפריל. גורם ביטחוני אמריקני אמר כי בין המתקנים שהותקפו הלילה על ידי מטוסי F-15 ו-F-16 שימשו בסיס ששימש לשיגור והסתרת מל"טים. "אנו מעריכים שכל התקפה פוגעת ביעדים שסומנו", אמר גורם אחר לרויטרס

מצעד של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות במחוז דיאלה, עיראק. 26 ביוני 2021. רויטרס
מל"טים במצעד צבאי של המיליציות השיעיות בדיאלה, עיראק, בשבת/רויטרס

ביידן והבית הלבן טרם הגיבו על התקיפות, אך הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין בהמשך היום וצפוי לדון עמו גם בנושא האיראני.התקיפות הלילה עשויות לסבך עוד יותר את שיחות הגרעין עם איראן, כשהנשיא הדמוקרטי מנסה לאזן את הביקורת של מתנגדיו על המשא ומתן עם המשטר תוך הפעלת כוח נגד שלוחיה במזרח התיכון.

ארצות הברית סבורה כי איראן עומדת מאחורי גל מתקפות המל"טים המתוחכמים ושיגורי הרקטות לעבר אנשיה ומתקניה בעיראק. טהראן רואה בסיום הנוכחות הצבאית האמריקנית בשכנתה מטרה בעדיפות עליונה, במיוחד מאז חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר אשתקד בבגדאד.

ראש ממשלת עיראק, מוסטפא כאזימי, ניסה לרסן את המיליציות השיעיות מאז שנכנס לתפקיד לפני יותר משנה, אך עם מעט הצלחה. מוקדם יותר החודש שוחרר מפקד במיליציות שנעצר בחשד לעבירות טרור, אחרי שהרשויות אמרו כי אין די ראיות נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully