וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הברית הערבית": סיסי השתתף בפסגה בעיראק, בביקור ראשון של נשיא מצרי מאז מלחמת המפרץ

בגדאד אירחה סבב שיחות נוסף עם מנהיגי מצרים וירדן, בין היתר בניסיון להוות משקל נגד להשפעה האיראנית. סיסי, עבדאללה וראש ממשלת עיראק דנו בהגברת שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי, וכן בשלל סוגיות אזוריות, בהן הפלסטינית. "עומדים יחד מול האתגרים"

מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא עיראק ברהם סאלח\, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי, בארמון הנשיאות בבגדאד, עיראק,  27 ביוני 2021. AP
מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא עיראק ברהם סאלח\, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי, בארמון הנשיאות בבגדאד, עיראק, 27 ביוני 2021/AP

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ראש ממשלת עירק מוסטפא אל-כאזימי ומלך ירדן עבדאללה נפגשו היום (ראשון) בבגדאד, במהלך ביקורו הראשון של מנהיג מצרי בעיראק מאז שסדאם חוסיין פלש לכוויית בשנת 1990. מלחמת המפרץ הובילה לנתק ביחסים הדיפלומטיים בין עיראק למצרים, אך הם השתפרו בשנים האחרונות, וגורמים בכירים משתי המדינות הגיעו לביקורים הדדיים.

ארצות הברית דוחקת בעיראק לחזק קשריה עם מדינות ערב כדי לרסן את השפעתה של איראן השכנה עליה. ביקורו של סיסי הוא חלק מסבב שיחות שלישי בין מצרים, ירדן ועיראק שמטרתן לחזק את שיתוף הפעולה בתחום הביטחוני, הכלכלי, הסחר וההשקעות. בשנים האחרונות, עיראק חתמה על עסקאות לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה, הבריאות והחינוך עם שתי מצרים ועם ירדן שכנתה.

לפי הודעת נשיאות מצרים, שלושת המנהיגים דנו היום בכמה סוגיות אזוריות, כולל הפלסטינית, במאבק בטרור ובשיתוף פעולה כלכלי. "המנהיגים הדגישו את הצורך לחזק את ההתייעצות והתיאום בין שלוש המדינות בסוגיות האזוריות החשובות ביותר".

השלושה נפגשו בעמאן בשנה שעברה והיו אמורים לערוך פסגה נוספת בבגדאד כבר באפריל, אך היא נדחתה בעקבות תאונת רכבת קטלנית במצרים. הגם שלא נחתמו היום הסכמיים ממשיים, הפגישה המשולשת נתפסת כמשקל נגד לאיראן.

מצרים חתמה עם עיראק בפברואר על 15 עסקאות ומזכרי הבנות במגזרי הנפט, הכבישים, הדיור, הבנייה ומסחר, לאחר שממשלת עיראק אישרה בדצמבר את חידוש החוזה לאספקת 12 מיליון חביות נפט לתאגיד הנפט של מצרים במהלך השנה הקרובה.

עיראק גם מתכננת להניח צינור ליצוא מיליון חביות נפט ביום מהעיר בצרה שבדרום המדינה לנמל עקבה הירדני שלחופי הים האדום.

"יש יתרונות כלכליים אמיתיים מ'הברית הערבית' עבור כל שלושת השותפים, בעיקר בתחום האנרגיה", אמרה חפסא חלווה, מומחית מהמכון למזרח התיכון. היא הוסיפה כי יש ציפייה שהידוק היחסים ימריץ את ארצות הברית להעמיק מחדש את מעורבותה באזור. "יש תקווה שהיבטים מסוימים בברית זו יכולים למשוך מעט את עיראק מתחום ההשפעה של איראן, אך לא דרך חזרה מהירה לזרועותיה של ארצות הברית והתפיסה הבינארית שעליה לבחור בין וושינגטון לבין טהראן", הוסיפה.

א-סיסי הגיע ראשון, והתקבל על ידי נשיא עיראק בהרם סאליח. זמן קצר לאחר מכן, הגיע עבדאללה מלך ירדן והם נפגשו יחד עם ראש ממשלת עיראק. האחרון מנסה לחזק את מעמדה של בגדאד באזור בתור גורם מתווך, ולאחרונה התכנסו נציגים מאיראן ומערב הסעודית לשיחות בבירה העיראקית.
"זהו מסר חשוב לעמינו שאנחנו תומכים אלו באלו ומאוחדים עבור אזרחינו ועמי האזור", אמר כאזימי, לפי הודעת לשכתו.

שר החוץ של עיראק, פואד חוסיין, אמר כי שלושת המנהיגים דנו גם במשבר בסוריה והמלחמה בתימן, וכן במשבר סכר התחייה בין מצרים לאתיופיה. לדבריו, בגדאד ועמאן עומדות לצדה של קהיר החוששת מפגיעה באספקת המים שלה.

"המסר מהמנהיגים הוא שאנחנו עומדים יחד מול האתגרים האלו", אמר שר החוץ של ירדן, איימן ספדי. "עיראק צריכה להיות מבודדת מכל התערבות אזורית", אמר ספדי לכתבים, ברומזו להשפעה של איראן על עיראק, בין היתר באמצעות המיליציות השיעיות החזקות.

בהצהרת הסיכום של הפסגה, נמסר כי המנהיגים הסכימו על החשיבות בשיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעני למלחמה בטרור, בסחר בסמים ובפשיעת סייבר. הם גם תמכו בפתיחה מחודשת של הגבולות לטובת הגדלת הסחר לאור המשבר הכלכלי שהסבה מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully