וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: דרק שובין, השוטר שרצח את ג'ורג' פלויד, נשלח ל-22.5 שנות מאסר

25.6.2021 / 22:41

בית משפט במיניאפוליס הטיל עונש כבד על השוטר הלבן, שישב על הגבר השחור במשך יותר מתשע דקות עד שמת. "מה עבר לך בראש?", הטיח בשובין אחיו של פלויד. שובין הביע את תנחומיו, אך לא התנצל. ביידן אמר כי העונש ראוי, אך במשפחת פלויד קיוו למאסר ממושך יותר

בווידאו: גזר הדין במשפט השוטר לשעבר דרק שובין שרצח את ג'ורג' פלויד/צילום: רויטרס

השוטר לשעבר שרצח את ג'ורג' פלויד במיניאפוליס לפני יותר משנה נשלח היום (שישי) ל-22.5 שנות מאסר. גזר הדין ניתן בבית משפט בעיר, אחרי שדרק שובין הורשע באפריל ברצח לא מכוון מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית ובהריגה מדרגה שנייה.

שובין הצמיד את ברכו לצווארו של פלויד במשך יותר מתשע דקות ב-25 במאי אשתקד, בזמן מעצרו בחשד לשימוש בשטר מזויף של 20 דולר בעת שרכש סיגריות בחנות מקומית. כשהשוטרים ניסו להכניס את פלויד לניידת, הוא התנגד וזעק תוך שהם מצמידים אותו לקרקע. הוא צעק שוב ושוב שהוא "לא יכול לנשום" תחת כובד משקלו של שובין, והפסיק לנוע בשלב מסוים.

פלויד פונה באמבולנס, אך מותו נקבע כעבור כשעה. הסרטון, שצולם על ידי עוברת אורח, הצית מחאה ברחבי ארצות הברית, ובמקומות נוספים בעולם, נגד אלימות המשטרה והגזענות.

הדיון היום התחיל עם בקשת התביעה מבני משפחתו של פלויד לדבר בפני בית המשפט. הראשונה הייתה בתו, ג'יאנה בת השבע, שהופיעה בווידאו מוקלט. "אני שואלת עליו כל הזמן", היא אמרה בסרטון בעת ששובין התיישב בפני השופט, כשהוא לבוש בחליפה אפורה ועניבה, ועם מסיכה כחולה על פניו. "אבא שלי תמיד עזר לי לרחוץ שיניים". כשנשאלה מה הייתה אומרת לו אילו הייתה פוגשת אותו שוב, השיבה הילדה: "הייתי אומרת לו שאני מתגעגעת אליך ואוהבת אותך".

התביעה ביקשה לגזור עליו 30 שנות מאסר, כפול מהגבול העליון שצוין בהנחיות גזר הדין. ההגנה ביקשה להשית עליו תקופת מבחן, אחרי שכשלה בבקשה לקיים משפט חוזר ולפני ערעור צפוי על גזר הדין.

דרק שובין, השוטר שרצח את ג'ורג' פלויד, בדיון בבית המשפט בגזר דינו, 25 יוני 2021. רויטרס
דרק שובין בבית המשפט, הלילה/רויטרס

טרנס פלויד, אחיו של ג'ורג', פנה לשובין ישירות במהלך השימוע. "מה עבר לך בראש כששמת את הברך שלך על הצוואר של אחי?", שאל. הוא ביקש מהשופט בבית המשפט המחוזי בהנפין, פיטר קהיל, לגזור עליו עונש מקסימלי. "אנחנו לא רוצים לקבל עוד סטירות על היד. ראינו מזה מספיק".

שובין הסיר את המסיכה בעת הצהרתו, ואמר כי הוא לא יכול למסור אותה במלואה בשל "סוגיות משפטיות נוספות", אולם הוא אמר כי הוא מביע את תנחומיו בפני משפחת פלויד.

"בעתיד ייחשף מידע נוסף שיהיה לכם עניין בו ואני מקווה שתהיה לכם קצת שלווה. תודה", אמר שובין, שלא התנצל בדבריו על מעשיו.

בווידאו: תיעוד שהוצג במשפט הרצח של ג'ורג' פלויד/צילום: רויטרס

אמו של שובין, קרולין פוולנטי, אמרה לשופט כי בנה הוצג כגזען באופן לא הוגן והוסיפה כי הוא מאמין שהוא חף מפשע. "הוא אדם טוב", אמרה. "דרק הריץ שוב ושוב את האירועים מאותו היום בראשו", היא אמרה בקול חנוק. "ראיתי את המחיר שזה גבה ממנו. אני מאמינה שעונש ממושך לא ישרת את דרק. כשאתה מעניש את בני, אתה גם מעניש אותי".

מפגינה מחוץ לבית המשפט במינסוטה לאחר הקראת גזר דינו של דרק שובין, 25 ביוני, 2021. רויטרס
מפגינה מחוץ לבית המשפט במינסוטה, היום/רויטרס

השופט אמר כי חשוב היה להכיר בכאב של משפחת פלויד. הוא הכיר בסיקור הגלובלי של הרצח, אך הדגיש כי אין לכך השפעה עליו. "אני לא מבסס את העונש שלי על דעת הציבור. אני לא מנסה לשלוח שום מסר. התפקיד של שופט במשפט הוא ליישם את החוק לעובדות ספציפיות ולהתמודד עם מקרים ספציפיים", הבהיר השופט.

ב-22 עמודי גזר הדין, השופט קהיל נתן משקל לטענות של התביעה על אכזריותו של שובין ועל ניצול סמכותו לרעה, שלדבריו אפשרו לו להטיל עונש כבד יותר על השופט לשעבר מאשר נכתב בהמלצות המדינה למורשעים ללא עבר פלילי.

שובין מוחזק במתקן הכליאה אוק פארק הייטס במינסוטה מאז הרשעתו באפריל. עדיין לא ברור היכן הוא ירצה את שארית עונשו. הוא יוכל להשתחרר בעוד 15 שנה בהתנהגות טובה.

שלושת השוטרים הנוספים שהיו מעורבים במעצרו של פלויד פוטרו יום למחרת הרצח, כמו שובין. משפטם על סיוע לרצח ייפתח בשנה הבאה. שובין אף עומד לדין על עבירות פדרליות של הפרת זכויות האזרח של פלויד ועל מעצר נער בן 14 ב-2017.

מפגין מחוץ לבית המשפט לקראת גזר דינו של דרק שובין, ג'ורג' פלויד, מיניאפולי, ארצות הברית, 25 יוני 2021. רויטרס
מפגינה מניפה דיוקן של ג'ורג' פלויד מחוץ לבית המשפט, הלילה/רויטרס

העונש הכבד שהוטל על שובין עשוי להיות ציון דרך במאבק בשימוש המופרז בכוח של המשטרה נגד שחורים באמריקה. התובע הכללי של מדינת מינסוטה, קית' אליסון, שמשרדו הוביל את התיק, אמר כי זהו אחד העונשים הכבדים ביותר שהוטלו אי-פעם בארצות הברית על שוטר לשעבר שהורשע בשימוש מופרז בכוח קטלני. העמדתם לדין של שוטרים על מקרים דומים הסתיימה במקרים רבים ללא הרשעות.

"העונש היום הוא לא רק עשיית צדק, אלא רגע נוסף של דין וחשבון בדרך לצדק", אמר אליסון מחוץ לבית המשפט. הוא קרא לראשי מערכות אכיפת החוק בארצות הברית לראות במשפט זה הזדמנות לרפורמה.
בבית הלבן, הנשיא ג'ו ביידן, ששוחח כמה פעמים עם בני משפחת פלויד, אמר כי העונש הולם. עם זאת, רודני פלויד, אח נוסף של ג'ורג', וברנדון וויליאמס, אחיינו, אמרה כי זאת "מכה על היד".

"אנחנו מרצים מאסר עולם", אמר וויליאמס. "אנחנו לא יכולים לקבל את ג'ורג' בחזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully