וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר שחנק למוות את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 11:55

המושבעים הרשיעו את דרק שובין בכל שלושת האישומים המיוחסים לו, הכוללים רצח מדרגה שנייה, שלישית והריגה. לאחר מתן פסק הדין, פרצו תושבי מיניאפוליס בקריאות שמחה. ביידן: "צעד קדימה בדרך לשינוי משמעותי". עונשו של השוטר יינתן בעוד חודשיים

בווידאו: השוטר שחנק למוות את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח/צילום: רויטרס

השוטר דרק שובין הורשע הערב (שלישי) בכל שלושת האישומים בגין הרצח של ג'ורג' פלויד בעיר מיניאפוליס בשנה שעברה. המושבעים הרשיעו את שובין ברצח מדרגה שנייה שלא בכוונה, ברצח בדרגה שלישית ובהריגה. המושבעים הגיעו להכרעתם לאחר שקיימו דיונים בנושא ביומיים האחרונים בתום שלב סיכום הטיעונים במשפט, ולאחר שאתמול לא הצליחו להגיע להסכמות. עונשו של שובין יינתן בעוד חודשיים.

מיד בתום הקראת פסק הדין, הוצא שובין מהאולם כשהוא אזוק ונשלח בחזרה למאסר. מחוץ לכתלי בית המשפט עמדו מאות אנשים שעם היוודע הכרעת השופטים החלו להריע ולקרוא בשמו של פלויד. גם בכיכר ג'ורג' פלויד שבמיניאפוליס, המקום בו מצא פלויד את מותו ונקרא על שמו, התאספו תושבים שהריעו וקראו קריאות שמחה. אחד התושבים אמר בדמעות: "קיוויתי שהצדק ייצא, ונראה שזה קרה. אני מאוד גאה כרגע באיפה שאני חי".

משפחתו של פלויד ערכה מסיבת עיתונאים קצרה לאחר פסק הדין, במהלכה אמר אחד מאחיו כי במשפחה "סוף סוף יכולים שוב לנשום", בדומה למילותיו האחרונות של ג'ורג', "אני לא יכול לנשום". הוא הוסיף כי המאבק לצדק רחוק מלהסתיים. "חייבים להמשיך למחות, זה נראה כמו תהליך אינסופי".

דרק צ'ובין מובל באזיקים אחרי שהורשע ברצח ג'ורג' פלויד 21.4.21. AP
שובין מובל באזיקים לאחר שהורשע ברצח ג'ורג' פלויד, היום/AP

בנג'מין קראמפ, עורך דינם של משפחתו של פלויד אמר כי "הצדק לשחורים באמריקה הוא בעצם צדק לכל אמריקה. יש כאן מפנה היסטורי ואנחנו מקווים שהמסר עבר בכל עיר ובכל מדינה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הצהרה יחד עם סגניתו קמאלה האריס ואמר כי "שום דבר לא יחזיר את ג'ורג' למשפחתו, אבל זהו צעד ענק בדרך לעשיית צדק והבאת שינוי משמעותי". עם זאת, נשיא ארצות הברית הוסיף כי פסק הדין היום "נדיר מדי" במדינתו. "הגזענות היא כתם על נשמת האומה", אמר. האריס הוסיפה כי פסק הדין "מקרב אותנו צעד נוסף לצדק שוויוני".

משפחתו של ג'ורג' פלויד אחרי הקראת פסק הדין השוטר שחנק אותו למוות 21.4.21. AP
משפחתו של פלויד אחרי הקראת פסק הדין, היום/AP
ג'ו ביידן וקמאלה האריס מגיבים על פסק דין השוטר שהרג את ג'ורג' פלויד 21.4.21. AP
"הגזענות - כתם על נשמת האומה". ביידן והאריס, היום/AP

בשלושת השבועות האחרונים שמעו המושבעים עדויות מפי 45 אנשים, בהם עוברי אורח, גורמי משטרה ומומחים רפואיים. משפטו של שובין בן ה-45, שהצמיד את ברכו לצווארו של פלויד עד שמת ב-25 במאי 2020, נפתח ב-29 במרץ. שובין כפר באישומים נגדו.

מחלקות המשטרה ברחבי ארצות הברית נערכו מבעוד מועד להפגנות המוניות, בחשש כי פסק הדין שהיה מוצא את שובין זכאי היה מסעיר את הציבור. אלפי חיילים של המשמר הלאומי הוצבו במיניאפוליס, העיר בה פלויד נרצח, ובאזור הוכרז מצב חירום. חבר הפרלמנט ממינסוטה, טים וולץ, אמר מוקדם יותר כי הוא "אסיר תודה לקולגות שלנו באוהיו ונברסקה על נכונותם לסייע לנו בתגבורת של כוחות המשטרה, שממשיכים לעשות את עבודתם כדי לשמור על השקט בקהילות שלנו".

גם בוושינגטון הבירה הוצבו 250 חיילי המשמר הלאומי. אחד מדוברי הארגון אמר כי הכוחות הוצבו במקום רק על מנת "לתמוך" במשטרה המקומית, כך שנוכחותם לא תורגש או תיראה אלא אם יידרשו לכך. גם במקומות נוספים, בהם שיקגו ולוס אנג'לס, מחלקות המשטרה נערכו מראש בכוחות מתוגברים.

דרק צ'ובין בזמן הקראת פסק הדין. AP
שובין בזמן הקראת החלטת השופטים, היום/AP
הפגנות שמחה במיניאפוליס אחרי הקראת פסק דין השוטר שחנק למוות את ג'ורג' פלויד 21.4.21. AP
הפגנות שמחה במיניאפוליס אחרי פרסום גזר הדין, היום/AP

עוד לפני פסק הדין, התייחס ביידן למשפט, ואמר שהוא "מתפלל כי הכרעת הדין תהיה הכרעת הדין הנכונה". הוא סיפר שהתקשר אתמול למשפחתו של פלויד ואמר להם כי "ניתן רק לדמיין את הלחץ והחרדה שהם חשים". לדבריו, המשפט ותוצאותיו הם בעלי משמעות "מכריעה".

"הם משפחה טובה והם קוראים לשלום ולשלווה, לא משנה מה תהיה הכרעת הדין", אמר הנשיא על משפחתו של פלויד. ביידן אמר לעיתונאים כי הוא מרשה לעצמו להתבטא בנוגע למשפט רק בגלל שהוא כבר עבר להכרעת חבר המושבעים. זאת, למרות שהשופט המנהל את המשפט, פיטר קהיל, אמר אתמול כי מוטב אם נבחרי ציבור לא יביעו את דעתם בפומבי אודות הנושא, כדי לא להשפיע על שיקול הדעת של חבר המושבעים.

"הלוואי שנבחרי הציבור יפסיקו לדבר על המקרה הזה, במיוחד באופן שאינו מכבד את שלטון החוק, הרשות השיפוטית ותפקודנו", אמר קהיל לאחר ששלח את חבר המושבעים להתחיל בדיוני ההכרעה. הנשיא גינה פעמים רבות את אופן מותו של פלויד, אך עד להתבטאות הנוכחית סירב להתייחס באופן ישיר למשפטו של שובין. לפי גורמים בבית הלבן, הם האמינו כי לא יהיה נכון מצד הנשיא לדון בנושא בפומבי טרם הושגה הכרעה.

שופט מחזיק בפסק הדין של קצין המשטרה לשעבר במיניאפוליס,דרק שובין, 19 באפריל, 2021. רויטרס
השופט במשפט מסביר לחבר המושבעים את ההנחיות לקראת דיוני הכרעת הדין, אתמול/רויטרס
מפגין למען ג'ורג' פלויד ברחובות מיניאפוליס, 19 באפריל, 2021. רויטרס
מפגין למען פלויד ברחובות במיניאפוליס, אתמול/רויטרס

לדברי דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, לנשיא לא הייתה כוונה להשפיע על תוצאות המשפט עם הערותיו. "כפי שהוא ציין, חבר המושבעים עבר להכרעת הדין ולכן הוא דיבר על זה, אבל אני מצפה שהוא יאמר יותר - ברגע שיהיה פסק דין, ואני לא מתכוונת להביא ניתוח נוסף למה הוא התכוון", אמרה סאקי בתדרוך עיתונאים בבית הלבן.

כשנשאלה אם דברי הנשיא עלולים להוביל לתסיסה במיניאפוליס וביתר ארצות הברית, במידה וחבר המושבעים לא יגיע ל"הכרעת הדין הנכונה", אמרה פסקי כי ללא קשר לתוצאה במשפט, ביידן קרא בעקביות לשלום. "ההתמקדות שלנו, בעודנו עובדים עם הרשויות הארציות והמקומיות, היא לספק מקום למחאה שלווה, וזה יהיה עקבי ללא קשר לתוצאה, לפסק הדין", אמרה.

ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנהרג בידי שוטר לבן בעיר מיניאפוליס. -, אתר רשמי
ברכו של שובין הוצמדה לצווארו במשך תשע דקות ו-29 שניות. ג'ורג' פלויד/אתר רשמי, -
ג'ורג' פלויד במהלך המעצר, 25 במאי 2020. -, אתר רשמי
תיעוד מהדריכה של שובין על צווארו של פלויד, במאי בשנה שעברה/אתר רשמי, -

העונש המוטל עד אדם שמורשע בעבירה של רצח ממדרגה שנייה במדינת מינסוטה הוא 40 שנות מאסר, ועד 25 שנים לרצח מדרגה שלישית. אך בהנחיות העונשין עולה כי שובין יעמוד בפני 12 וחצי שנות מאסר אם יורשע באישומים. להריגה יש עונש מרבי של עשר שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully