וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל משפטו של השוטר הנאשם ברצח ג'ורג' פלויד: "מחץ אותו עד שנפח את נשמתו"

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 2:26

כשנה אחרי האירוע שהסעיר את ארה"ב והצית מחאות בדרישה להפסקת האלימות המשטרתית כלפי שחורים, התייצב השוטר דרק צ'ובין בבית המשפט. התובע אמר למושבעים כי צ'ובין "לא הרפה, לא קם" אפילו כשפלויד אמר 27 פעמים שהוא לא יכול לנשום והפסיק לנוע

בווידאו: החל משפטו של השוטר הנאשם ברצח ג'ורג' פלויד/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

משפטו של השוטר הלבן המואשם ברצח של ג'ורג' פלויד נפתח היום (שני) במיניאפוליס, כשנה אחרי האירוע שהסעיר את ארצות הברית והצית מחאות בדרישה להפסקת האלימות המשטרתית כלפי שחורים ומיעוטים. התובע ביקש מחבר המושבעים לזכור את המספרים - תשע דקות ו-29 שניות - פרק הזמן שבו הצמיד השוטר דרק צ'ובין את ברכו לצווארו של פלויד, שהתחנן על חייו.

התובע, ג'רי בלקוול, אמר למושבעים כי צ'ובין "לא הרפה, לא קם" אפילו כשפלויד אמר 27 פעמים שהוא לא יכול לנשום והפסיק לנוע. "הוא שם את הברך שלו על הצוואר והגב שלו, שחק ומחץ אותו, עד נשימתו האחרונה - לא גבירותיי ורבותיי - עד שנפח את נשמתו", אמר.

במהלך נאומי הפתיחה הוצג סרטון המתעד את מעצרו של פלויד, שהועלה לפייסבוק על ידי עובר אורח שהיה עד לאירוע. בסרטון ניתן לראות את פלויד נעצר על ידי המשטרה, לאחר שהואשם כי ניסה לשלם בחנות נוחות בעזרת שטר מזויף של 20 דולר. תיעוד המעצר האלים הופץ אז במהירות ברשתות החברתיות ועורר זעם רב והפגנות נרחבות ברחבי ארצות הברית.

חבר המושבעים צפו בדריכות בסרטון, שנוגן בבית המשפט על כמה מסכים במקביל, ואחד מהם אף התנשם בבהלה ברגע בו פלויד אמר שהוא אינו יכול לנשום. צ'ובין ישב בשלווה במהלך דברי הפתיחה ורשם הערות, ומעת לעת הרים את עיניו אל הסרטון.

השוטר דרק צ'ובין בפתח משפטו על רצח ג'ורג' פלויד בבית משפט במיניאפוליס, ארה"ב, 29 במרץ 2021. AP
"לא הרפה, לא קם". השוטר דרק צ'ובין בפתח משפטו, היום/AP

אחת מעדי התביעה היא עובדת שירותי כיבוי שנכחה במקום בעת המקרה וביקשה מהשוטר להגיש סיוע לפלויד. לדברי התובע, בעת שפנתה לצ'ובין הוא הפנה כלפיה את אלתו. "היא רצתה לבדוק את הדופק שלו ולהגיש לו עזרה. היא עשתה כמיטב יכולתה להתערב במקרה. כשהיא ניגשה לצ'ובין... הוא הושיט את האלה שלו והצביע לכיוונה. היא לא יכלה לעזור", אמר בדיון.

עורך הדין מצוות ההגנה של צ'ובין, אריק נלסון, השיב וטען כי "דרק צ'ובין פעל בדיוק כמו שהוכשר לעשות במהלך 19 שנות הקריירה שלו". הסנגור גם חלק על כך שצ'ובין אשם במותו של פלויד.

לדבריו, פלויד לא הפגין סימנים מובהקים של חנק, ובמערכת הדם שלו נמצא משכך כאבים רב עוצמה מסוג פנטניל ומתאמפטמין. הוא הוסיף כי השימוש של פלויד בסמים, בשילוב עם מחלת לבו ולחץ הדם הגבוה ממנו סבל, כמו גם האדרנלין שזרם בגופו, הם שגרמו למותו מהפרעה בקצב הלב.

"אין שום מניע פוליטי או חברתי באולם בית המשפט הזה" אמר נלסון. "אבל הראיות הן הרבה יותר מאותן תשע דקות ו-29 שניות".

עוד בוואלה!

משפחתו של ג'ורג' פלויד תפוצה ב-27 מיליון דולר על ידי העירייה במיניאפוליס

לכתבה המלאה

תיעוד מעצר ג'ורג' פלויד

שוטר ממשטרת מינסוטה דרך על צווארו של עצור שחור עד שמת/--

הראשונה להעיד במשפט הייתה ג'נה סקורי, מוקדנית במשטרת מיניאפוליס, שסיפרה כי ראתה את ההתפתחויות במעצרו של פלויד בעזרת מצלמת אבטחה עירונית, והייתה כה מוטרדת שבחרה לדווח לסמל התורן. סקורי אמרה שהדאגה שלה גברה מאחר והשוטרים לא זזו גם לאחר מספר דקות.

"אתם יכול לקרוא לי מלשינה אם אתה רוצה", אמרה סקורי במהלך השיחה שלה עם הסמל, שהושמעה בבית המשפט. היא אמרה שבדרך כלל לא הייתה מתקשרת לסמל בכל הקשור לשימוש בכוח מאחר והדבר לא בתחום אחריותה, אך שהפעם "האינסטינקטים שלי אמרו לי שמשהו לא בסדר".

עד נוסף במשפט היה עובר אורח במהלך האירוע בשם דונלד וויליאמס, שטוען כי הוא בעל מומחיות באומנויות לחימה מעורבות, כולל אחיזות חנק, ובעדותו אמר שנראה היה שצ'ובין הגביר את הלחץ על צווארו של פלויד מספר פעמים. לדבריו, הוא צעק לשוטר שהוא חוסם את מעבר אספקת הדם של פלויד.

וויליאמס נזכר שקולו של פרויד הלך והתעבה ככל שנשימתו נעשתה יותר מאומצת, עד שבסופו של דבר הוא הפסיק לזוז. הוא אמר שראה את העיניים של פלויד מתגלגלות לאחורי ראשו, ושיווי את מראהו לדגים שתפס מוקדם יותר באותו היום. וויליאמס אמר שראה את פלויד "לאט לאט נמוג... כמו הדגים בשקית".

עורך הדין ובני המשפחה של ג'ורג' פלויד עם פתיחת משפטו של השוטר שהרג אותו, מיניאפוליס, 29 במרץ 2021. AP
עורך הדין ובני המשפחה של פלויד עם פתיחת המשפט במיניאפוליס, היום/AP

צ'ובין בן ה-45 מואשם ברצח ממדרגה שנייה שלא בכוונה, ברצח בדרגה שלישית ובהריגה.

מוקדם יותר הפגינו כעשרה אנשים סמוך לבית במשפט, כשעורכי הדין ובני משפחתו של פלויד עשו את דרכם לאולם. הם נשאו ארון קבורה מאולתר, עליו הניחו פרחים.

פרקליטם של המשפחה, בן קראמפף אמר כי המשפט יהיה מבחן "האם אמריקה עומדת לקיים את הכרזת העצמאות", ודחה את הטענות כי זה יהיה מבחן קשה עבור המושבעים.

מפגינים מחוץ לפתיחת משפטו של השוטר שהרג את ג'ורג' פלויד, מיניאפוליס, 29 במרץ 2021. AP
מפגינים סמוך לבית המשפט, היום/AP

הרשויות במינסוטה נחושות למנוע התפרצות חוזרת של הפרות סדר שאירוע במדינה לאחר מותו של פלויד, והמשמר הלאומי גויס כדי למנוע התרחשות כזו.

השאלות המרכזיות במשפט יהיו האם צ'ובין גרם למותו של פלויד והאם מעשיו היו סבירים. בסעיף האישום נגד צ'ובין בגין רצח לא מכוון מדרגה שנייה, על התובעים להוכיח כי התנהגותו הייתה "גורם סיבתי מהותי" במותו של פלויד, וכי צ'ובין אכן ביצע את אותה עבירה ברגעים אלו. עבור רצח ממדרגה שלישית, עליהם להוכיח כי מעשיו גרמו למותו של פלויד, ונעשו באופן פזיז וללא התחשבות בחיי אדם. האישום בהריגה מחייב הוכחה לכך שצ'ובין גרם למותו של פלויד ברשלנות.

העונש המוטל עד אדם שמורשע בעבירה של רצח ממדרגה שניה במדינת מינסוטה הוא 40 שנות מאסר, ועד 25 שנים לרצח מדרגה שלישית. אך בהנחיות העונשין עולה כי צ'ובין יעמוד בפני 12 וחצי שנות מאסר אם יורשע באישומים. להריגה יש עונש מרבי של עשר שנים.

נתיחת הגופה של פלויד העלתה כי ממצאים לפיהם בדמו נמצאו פנטניל ומתאמפטמין, אך סיבת המוות שנקבעה בנתיחה הייתה דום לב, ריסון ולחץ על הצוואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully