וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמאס היו בהלם שהסודות שלהם נחשפו": חטיבת התקיפה ששינתה את החוקים במבצע

26.6.2021 / 18:08

ביום השני ל"שומר החומות" שינה הרמטכ"ל את ההנחיות, והורה לבצע התקפה רחבה של תשתיות הפיקוד והשליטה של ארגון הטרור. מפקד חטיבת התקיפה בזרוע היבשה, טייס קרב מנוסה שמונה מראש במהלך מהפכני, שרטט במהירות את הפקודה שהפתיעה את חמאס ושיבשה את יכולותיו. ראיון מיוחד

זה היה היום השני למבצע "שומר החומות". מטוסי הקרב של חיל האוויר הטילו פצצות לאורך רצועת עזה, מנהרות קרסו ובתי מפקדים הפכו לענני אבק ופטריות עשן. מפקד חטיבת התקיפה בזרוע היבשה, תא"ל אסף צלאל, ישב בחמ"ל המבצעים המיוחד בבור שבקריה, וראה כיצד שעוני הלחימה במסכי הענק שמולו מתמלאים בנתוני התקיפות.

לפתע, הטלפון האדום צלצל, הגיעה הנחיה מהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לשנות את תכנית ההתקפה, ולבצע סדרת תקיפות תוך פחות מ-24 שעות, שתכליתן פגיעה קשה בתשתיות הפיקוד והשליטה (פו"ש) לשעת חירום בזרוע הצבאית של חמאס, תשתית אסטרטגית לניהול לחימה נגד צה"ל.

קציני חטיבת התקיפה הביטו זה בזה והבינו כי התקבלה החלטה לצאת למערכה של ממש, ולא לעוד כמה ימי לחימה. הם מיהרו לשלוף את תכנית התקיפה הסודית עליה עמלו אמ"ן, שב"כ ומרכז האש של פיקוד הדרום בשנתיים האחרונות.

האתגר של תא"ל צלאל ופקודיו היה לכתוב פקודה חדשה, שתופץ במהירות לכלל הגורמים המבצעיים והמודיעיניים שיוציאו אל הפועל את ההתקפה הגדולה, שחלק מפרטיה נחשפים כאן לראשונה. "המשימה שלנו כחטיבת תקיפה הייתה לא רק לכתוב פקודה ולהפיץ אותה, לא רק להתאים את כלל המערכות והגופים לפקודת הרמטכ"ל, אלא לדאוג שהיא מתממשת ושזה אכן קורה בהיקף ובזמן שנקבע מראש", סיפר תא"ל צלאל בראיון מיוחד לוואלה!.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ותא"ל אסף צלאל, מפקד חטיבת התקיפה בזרוע היבשה.. דובר צה"ל
הסיפור של חטיבת התקיפה התחיל בראשית כהונתו של הרמטכ"ל. כוכבי עם צלאל/דובר צה"ל

הסיפור של חטיבת התקיפה התחיל בראשית כהונתו של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. הוא העלה רעיון מהפכני למנות אליה טייס קרב מנוסה, שיכשיר בשפת חיל האוויר את כל בעלי התפקדים בתאי התקיפה בזרוע היבשה בצה"ל, ובשעת חירום הוא ישמש כיד ימינו של ראש חטיבת המבצעים. כמומחה לעולם התקיפה האווירית, שאפו כי הוא יוציא אל הפועל את ההתקפות האוויריות על האויב בזמן, בהיקף ובדיוק שנקבע מראש.

בשני העשורים האחרונים זכינו לראות תכניות התקפה יצירתיות מאוד, עליהן עמלו אנשי מודיעין, מבצעים ואוויר. אולם, כשניגשו לממש אותן נגד האויב, משהו התעכב. מדובר בעיקר בבעיות של בירוקרטיה, פערי שפה מקצועית והרבה אגו. במלחמת לבנון השנייה נרשם שיא שלילי בפער בין פקודות המטה הכללי למה שהתחולל בשטח.

לפני יותר משנה, החל תא"ל צלאל במשימה הארגונית של החטיבה, תחת מפקד זרוע היבשה האלוף יואל סטריק, שנתן לו גיבוי מלא וחופש פעולה. אלפי שמות של בעלי תפקידים מכוחות היבשה הועלו לטבלאות אקסל, וחלקם נופו מטעמי כשירות וחוסר רלוונטיות מבצעית. לבסוף נותרה רשימה של כמעט 2,000 בעלי תפקידים, מרביתם במילואים, שבשעת הצורך יהיו אלו שיתכננו ויוציאו אל הפועל התקפות נגד חיזבאללה, חמאס וגזרות נוספות.

עוד בוואלה!

מפקד בסיס חצרים: "הריסת רבי קומות בעזה זו פעולה כירורגית, אין עוד צבא שיודע לעשות זאת"

לכתבה המלאה
כוחות צה"ל בגבול עזה, 20 במאי 2021. שי מכלוף
היה צורך בהקמת מכונה משומנת תחת ראש חטיבת המבצעים. כוחות צה"ל בגבול עזה, בחודש שעבר/שי מכלוף

השלב הבא היה להקים בית ספר לתקיפה תחת תורת לחימה אחודה לכלל האגפים והזרועות, שפה אחת לכולם. הרמטכ"ל כוכבי ומפקד זרוע היבשה סטריק כיבדו את תא"ל צלאל בטקס הפתיחה כדי להדגיש את חשיבות המהלך. קצינים בכירים בצה"ל ראו במהלך "פיל לבן" מגושם, שלא יצליח לממש את ייעודו, אך בשקט ובצניעות הצליח תא"ל צלאל להסיר חסמים, לפרוץ חומות ולאחד תחת שולחן אחד ואינטרס ברור את כלל הגורמים מהזרועות והאגפים. בשלב שלאחר מכן, שאמור להיות משומש בעת חירום, היה צורך בהקמת מכונה משומנת תחת ראש חטיבת המבצעים, שתוציא אל הפועל את פקודות ההתקפה עליה חתום הרמטכ"ל.

המשוכה הגדולה הראשונה עבור חטיבת התקיפה בפיקודו של תא"ל צלאל הייתה אמורה להתרחש בשבוע השני של חודש מאי, לקראת התרגיל המטכ"לי הגדול ביותר מאז קום המדינה. "זה היה ביום ראשון, כשסיימנו להציג למטכ"ל את עבודת המטה על מכלולי התקיפה לקראת התרגיל המטכ"לי, שנדחה בהמשך בגלל המבצע", נזכר תא"ל צלאל באותו יום נינוח.

למחרת, ב-10 במאי, היה אמור צלאל להגיע לבסיס רמת דוד כדי לטוס על מטוס אף-16, במסגרת השמירה על כשירותו כטייס קרב. אולם, בדרך התקבלה התראה מודיעינית של השב"כ שהמצב בעזה מתחמם, ומשם הדרך אל משרדי חטיבת התקיפה בבור בקריה הייתה קצרה. צלאל בן ה-44, נשוי ואב לארבעה, לא יצא מהבור במשך 12 יום.

בשעות הערב, שיגרו פעילי חמאס מטח של שבע רקטות לעבר ירושלים בתגובה למהומות סביב הר הבית. הרמטכ"ל קיים הערכת מצב והנחה על שורה של תקיפות באישור הדרג המדיני. כעבור יממה התקבלה החלטת הרמטכ"ל לבצע התקפה רחבה של תשתיות הפו"ש של חמאס, כדי למנוע מהם להוציא אל הפועל מבצעים מיוחדים ולנהל את הלחימה נגד ישראל בצורה יעילה ואפקטיבית.

תא"ל אסף צלאל, מפקד חטיבת התקיפה בזרוע היבשה.. דובר צה"ל
"היינו צריכים לייצר בחטיבת המבצעים סדר עדיפויות חדש". תא"ל צלאל/דובר צה"ל

"המשרדים שלנו בבור היו מלאים בפי עשרה כוח אדם מבשגרה. תוסיף לזה את קציני הקישור שלנו, שנשלחו לגופים השונים כדי לתאם ולסנכרן את הפקודות והתכניות המבצעיות, כדי למנוע צווארי בקבוק ביחידות השונות", הסביר תא"ל צלאל. "כשהגיעה ההנחיה לתקוף את תשתיות הפו"ש של חמאס, היינו צריכים לייצר בחטיבת המבצעים סדר עדיפויות חדש, כי יש מטוסים באוויר שתוקפים, ובמקביל היינו צריכים לתאם ולאפשר לחיל האוויר ולגורמי המודיעין להיערך למימוש הפקודה. שוב - בזמן שהלחימה נמשכת. מה שעבר לי בראש הוא שכל גלגלי השיניים יסתנכרנו זה עם זה, אחרת זה לא יעבוד כמו בפקודה".

תוך פחות מ-48 שעות, בסיוע אנשי שב"כ בתאי התקיפה ואמ"ן, תקף חיל האוויר את תשתיות הפיקוד והשליטה של חמאס וגרם לטלטלה בארגון. גורמי מודיעין בכירים אמרו השבוע לוואלה! כי "בחמאס היו בהלם מוחלט שהסודות שלהם נחשפו. שצה"ל תוקף בעוצמה ובכמות כזו את התשתיות שהסתירו. היה להם קושי אדיר להוציא אל הפועל פקודות".

"תדמיין אותי עובד ללא מערכות קשר ותשתיות כדי להעביר ולקבל מידע או להוציא אל הפועל פקודות. מדובר בתשתיות שחמאס בנה במשך שנים למלחמה עם ישראל ולא חשב שאנחנו יודעים עליהן", סיפר צלאל. "אחרי שהפקודה הועברה לחיל האוויר ולפיקוד הדרום, מתקיימות בינינו הרבה שיחות והחלפת מסרים על מה שיקרה. בתוצאה, קבוצת המטרות נתקפה במלואה על ידי מרכז האש של פיקוד הדרום וחיל האוויר על בסיס מידע של אמ"ן ושב"כ. כשלושים מטרות. כתוצאה מהתקיפות הם נאלצו לעבוד הרבה יותר קשה. זו תשתית אסטרטגית כי עליה התבססה היכולת לנהל מבצע נגד ישראל".

מפקד חטיבת התקיפה השתדל להצטנע, אך בתחקירים השונים שנערכים בימים אלו מתברר כי בשל הפגיעה בתשתיות הפו"ש התקשה חמאס להוציא אל הפועל התקפות סדורות מהמנהרות, מהים, מעל הקרקע ובאמצעות כלי טיס לא מאוישים, בין היתר כי התשתיות הושמדו. "מה שנשאר לחמאס כתוצאה מההתקפות הממוקדות היו הרקטות, שכדי לשגר אותן הוא לא צריך מערכות פו"ש מתקדמות", הסביר גורם ביטחוני.

צה"ל תוקף את עזה, 20 במאי 2021. רויטרס
חטיבת התקיפה הייתה שותפה להגעה להישג אסטרטגי. תקיפת צה"ל בעזה, בחודש שעבר/רויטרס

למרות הביקורת על המהלך לשבץ קצינים בכירים ואיכותיים שמיועדים לקידום מחיל האוויר בתפקידי מפתח בתחום ההתקפה, כמו תא"ל צלאל ומפקד מרכז האש בפיקוד הדרום אל"מ ר', מבצע "שומר החומות" הוכיח כי המהלך הצליח. חטיבת התקיפה הייתה שותפה להגעה להישג אסטרטגי.

"כשיצאנו לדרך והקמנו את חטיבת התקיפה, היו לנו ציפיות גדולות", הסביר מפקד זרוע היבשה האלוף סטריק לקצינים בזרוע, במסגרת סיכום מבצע "שומר החומות". "טובי המוחות בתחום התקיפה והפעלת האש שמרכיבים את החטיבה החלו מיד במלאכה, אבחנו את הפערים, כתבו תפיסות ובנו הכשרות. הכול במטרה להנגיש את כל היכולות לקצה ולדבר בשפה משותפת. או בקיצור, לעשות את הדברים פשוטים יותר. והנה, כחצי שנה לאחר הקמתה, ניהלה חטיבת התקיפה את מכלול התקיפה הצה"לי במבצע '"שומר החומות"'.

בקרוב יציין צה"ל 15 שנה למלחמה לבנון השנייה, שמהווה תזכורת למטה הכללי של צה"ל שהאיום האמיתי והקטלני מתפתח בלבנון ולא בזירה הדרומית. גם לכך התייחס האלוף סטריק בשיחות הסגורות: "כבר בשלב הזה השינוי מורגש, הסדר ומימוש דרקטיבת הרמטכ"ל לתקיפה הביאו להישגים. כשאנחנו מסתכלים על תרחיש מלחמת לבנון, ברור לכולם שמאמץ התקיפה יצטרך להיות ממוקד, קטלני ורב-ממדי. בכל אלה, חטיבת התקיפה תביא ליתרון משמעותי במאמץ הצה"לי".

על תרחיש לבנון והפעלת חטיבת התקיפה, סטריק רמז לתכניות המבצעיות בזירה הצפונית נגד חיזבאללה, שיחייב את צה"ל לתמרן בעומק שטח הלבנוני ולהפעיל היקף אש נרחב פי כמה ממבצע שומר חומות. "אין לי ספק כי חטיבת התקיפה תהווה מכפיל כוח בבניין כוח רב-זרועי שיאפשר השגתה של הכרעה ביום פקודה, דבר הממחיש את התרומה שמביאה עמה לצה"ל התוכנית הרב שנתית 'תנופה', אשר במרכזה עומדת העצמת הקטלניות של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully