וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמדת המטרו וסיכול שיגורים: האמצעי הטכנולוגי שצה"ל הפעיל לראשונה בעזה

27.5.2021 / 17:00

צה"ל חושף לראשונה את מערכות הבינה המלאכותית שסייעו באיתור ובהשמדת מטרות תת קרקעיות במבצע, ומאשר כי למרות ההישגים, רק 10% מארסנל הרקטות של החמאס הושמדו בתקיפות

הריסות מתקיפת צה"ל באזור חאן יונס, רצועת עזה, 19 במאי 2021. AP
הריסות מתקיפת צה"ל בחאן יונס במהלך מבצע שומר החומות/AP

כשבוע מאז הפסקת האש ברצועת עזה ובצה"ל טוענים כי חמאס מתקשה להחזיר את עשרות אלפי הפעילים לשגרה, על רקע תקיפת יעדים במבצע שומר החומות והרס התשתיות, מנהרות, משרדים, בתי פעילים ומפקדים ומפעלי הייצור של אמצעי הלחימה בדגש על הרקטות. לפי הערכות בצה"ל, חמאס יתקשה לשקם את ייצור אמצעי הלחימה שלו כתוצאה מחיסול אבו רחמה, שהיה ראש המחקר והפיתוח וכן שדרת הניהול בתחום, ביניהם עשרה מהנדסים. לפי הערכת בכירים במערכת הביטחון, מבצע "שומר החומות" הצליח לעכב משמעותית את פרויקט הדיוק, שהיה מאפשר להם לכוון פריטי תלול מסלול בדיוק של מאות מטרים למטרה.

"לראשונה, הבינה המלאכותית היוותה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה אל מול האויב", אומר גורם בכיר באמ"ן. ככזה הוא שילב מאגרי מידע, כוח חישוב מעצמתי, אלגוריתמיקה פורצת דרך, אפליקציות ייחודיות לאיתור מידע מודיעיני מעל הקרקע ומתחת. "זוהי מערכה ראשונה מסוגה עבור צה"ל, השילוב של מודיעין רב ומגוון עם בינה מלאכותית וחיבור עמוק לשטח היווה תפנית דרמטית בחיזוק החיבור של המודיעין לקצה המבצעי", מוסיף הבכיר.

פריצת הדרך מבחינת צה"ל הייתה ה"מטרו של עזה". "היכולת של אמ"ן למפות את התת-קרקע ולספק את המידע הנחוץ לכוחות הלוחמים כדי לקחת מארגון הטרור את הממד המרכזי שלו הוא שינוי אסטרטגי", אומר הבכיר מאמ"ן.

על ההצלחה לפצח את סודות המטרו אמר הגורם הבכיר מאמ"ן, "בכירים רבים סוכלו במבצע בעזרת מודיעין שנאסף על דרג המג"ד והמ"פ של ארגוני הטרור ומודל המאפשר לאמת אם הבכיר נמצא ביעד או לא באמצעות עיבוד נתונים ובינה מלאכותית".

לפי אותו בכיר, אופיין מבצע "שומר החומות" בשימוש ביכולות בינה מלאכותית מתקדמות ביותר: שימוש באפליקציות חדשניות, רחפנים, אמצעי התרעה, חיבור בין יכולות 8200 לשב"כ ועוד. התהליך החל בהקמת "מפעל המידע והידע" שריכז את כל המידע המודיעיני במקום אחד, כולל התראות שב"כ לפיגועים. הפלטפורמה הטכנולוגית כוללת 90% מהמידע של צה"ל ומאפשרת התקדמות טכנולוגית משמעותית בעולמות ההגנה, המטרות והתמרון. על בסיסה פותחו מערכות הבינה המלאכותית "אלכימאי", "הבשורה" ו"עומק החוכמה".

מפת התקיפות של צה"ל במבצע "שומר החומות". דובר צה"ל, מערכת וואלה!
מפת התקיפות של צה"ל במבצע "שומר החומות"/מערכת וואלה!, דובר צה"ל

הישג השיא המודיעיני מבחינת צה"ל הוא כשאמ"ן הצליח לייצר מפות לרצועת עזה מעל הקרקע ומתחת לקרקע, כולל מיקום תשתיות, עומק, אופי התוואי ועוד, באופן שיאפשר לבסס תוכניות אש מדויקות לחיל האוויר ולכוחות הקרקע ובין היתר אפשרה סיכולים ממוקדים מוצלחים של צמרת הארגון.

לשם השוואה בעשרת ימי המבצע ייצר צה"ל 200 מטרות איכותיות, כשעד לפני כמה שנים היה לוקח שנה אחת לפחות לייצר היקף שכזה במקרה הטוב. 50% מהמטרות הללו הותקפו על ידי חיל האוויר וכך צמצם צה"ל בכ-50% את היקף המשגרים הרב קניים שחלקם כוון לעבר תל אביב וירושלים וכמחצית ממשגרי הקורנט הנחשב לאחד מטילי הנ"ט המתקדמים בעולם.

באמ"ן הסבירו כי מערכת "הבשורה" שפותחה על ידי יחידה 8200, עליה התבסס תהליך ייצור המטרות, היא מערכת המניבה המלצות למטרות באמצעות בינה מלאכותית לחוקרי המטרות בחטיבת המחקר, בפיקוד או באוגדה. החוקר מאשר את ההמלצה ועובד עם המערכת כדי לייצר מטרות איכות.

השימוש בבינה מלאכותית במהלך מבצע "שומר החומות"

בווידאו: צה"ל חושף שימוש בבינה מלאכותית לסיכול ממוקד מתחת לאדמה/צילום: דו"צ

יחידת 9900 בפיקודו של אל"מ א' התגאתה בכך שהצליחה לאתר הפרות קרקע, לדוגמה מקומות שבוצעו בהם חפירות לצורכי הטמנת חוטי הפעלת רקטות או מנהרות ובונקרים וצבע הקרקע משתנה. במקרים אחרים היו אלו סככות או רשתות צל שהסתירו חפירת מנהרות או הטמנת רקטות בבורות ובתחכום מודיעיני בשילוב רחפנים קטנים הצליחו באמ"ן לחשוף את האתרים שהובילו לאחר מכן לתקיפה.

בצה"ל אמרו כי לצבא יכולת טכנולוגית ייחודית לדייק את התקיפה למקום שבו נמצאים הטרוריסטים. באחד המקרים אותרה סככה שמאחוריה הסתתר משגר רב קני. צה"ל הצליח להרים את הסככה באמצעות חימוש קל וחשף את המשגר. בחיפוש דומה אותרו באמצעות מערכות הבינה המלאכותית עשרות משגרים רב קניים דומים. בצה"ל מאשרים כי למרות הישגי המבצע רק 10% מארסנל הרקטות של החמאס הושמדו על ידי הצבא בתקיפות השונות.

תיעוד: צה"ל תוקף בתי בכירים של חמאס בעזה במהלך המבצע

בווידאו: צה"ל תקף חמישה בתי מפקדים בכירי בחמאס ששימשו כתשתיות טרור/צילום: דו"צ

המידע המודיעיני המדויק אפשר לחיל האוויר לבצע תקיפות כירורגיות, לדוגמה של מפקד חטיבת עזה בסאם עיסא שהסתתר במבנה תת קרקעי. חיל האוויר תקף את כלל המנהרות שיצאו מהמבנה כדי למנוע ממנו להימלט ולאחר מכן הביא לקריסתו. עשרה פעילים נהרגו עמו וחמישה לוחמי קומנדו ימי שהוקפצו לחלץ אותו חוסלו גם הם. אמ"ן הצליח לאתר את מפקד חטיבת הצפון בג'יהאד האסלאמי שהסתתר בלב מחנה הפליטים. גם אז הצליח אמ"ן לדייק את חיל האוויר באיזה חדר לפגוע בשכונת הפיגועים כדי להימנע מלפגוע בבלתי מעורבים וזאת על רקע שיתוף פעולה רחב וקרוב של שב"כ עם אמ"ן. בתוך כך, בצה"ל אישר כי ניסו מספר פעמים לבצע סיכול ממוקד של מוחמד דף אך לא הצליחו וגם סינוואר היה על הכוונת.

היו מקרים שבהם היה לצה"ל מידע מודיעיני איכותי על הכוונה לבצע התקפות. כך במקרים דוגמת, טיל הנ"ט לעבר נתיב העשרה שהרג את לוחם הנח"ל עומר טביבי; שיגור הנ"ט על גבעת האהבה בה נפגע אזרח באורח קל אך רכבו נהרס לחלוטין, ושיגור טיל לעבר טנק של גדוד 82 שהסתיים ללא נפגעים. המקרים עדיין נחקרים. במקרים אחרים סוכלו פיגועים מבעוד מועד על ידי מערכת "האלכימאי", מערכת חדשנית שפותחה על ידי יחידה 8200 שמאפשרת הגנה על הגבולות וגילוי מטרות בזמן אמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully