וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב לצד מעודדת שקיללה את בית הספר בסנאפצ'ט

בית המשפט קבע כמעט פה אחד כי חופש הביטוי של ברנדי לוי מפנסילבניה נפגע כשהושעתה מפעילות העידוד אחרי שכתבה "פאק על בית ספר, פאק על הכול" ועשתה אצבע משולשת. ואולם, השופטים הדגישו כי לבתי ספר סמכות להעניש במקרים מסוימים תלמידים על דברים שאמרו מחוץ לשטחם

ברנדי לוי מפנסילבניה שהושעתה מפעילות העידוד אחרי שכתבה "פאק על בית ספר, פאק על הכול" ועשתה אצבע משולשת. יוני 2021. צילום מסך, צילום מסך
בית המשפט פסק לטובתה. ברנדי לוי עושה אצבע משולשת בתמונה שהעלתה לסנאפצ'ט/צילום מסך, צילום מסך

בית המשפט העליון של ארצות הברית פסק היום (רביעי) לטובתה של מעודדת מבית ספר ציבורי בפנסילבניה, שהושעתה אחרי שקיללה את המוסד באפליקציית סנאפצ'ט לאחר שלא נכללה בנבחרת.

ברוב של שמונה שופטים מול אחד, בית המשפט קבע כי חופש הביטוי של ברנדי לוי, שהייתה בת 14 בעת שבית הספר השעתה אותה למשך שנה מכל פעילות הקשורה לעידוד. זאת על אף שהפוסט שהעלתה, שבו עשתה גם אצבע משולשת, פורסם כשלא הייתה בבית הספר שבעיר מהוני סיטי. ואולם, השופטים הדגישו כי לבתי ספר ציבוריים מותר להשעות תלמידים על דברים שהם אומרים מחוץ לשעות הלימודים בנסיבות מסוימות, בניגוד להחלטה של בית משפט פדרלי בערכאה נמוכה יותר.

באחד הפוסטים שלה, לוי, כיום תלמידת קולג' בת 18, העלתה תמונה שלה ושל חברתה כשהן עושות אצבע משולשת, וכתבה: "פאק על בית הספר, פאק על הסופטבול, פאק על העידוד ופאק על הכול".

בעקבות השעייתה, הוריה עתרו לבתי המשפט ואלו קבעו כי על בית הספר לבטל את ההשעיה. המוסד ערער לבית המשפט העליון אחרי שנקבע כי אין לבתי הספר סמכות להעניש תלמידים על דברים שנאמרים מחוץ למסגרתם.

לוי בירכה על הפסיקה. "הייתי מתוסכלת, הייתי בת 14 והבעתי את התסכול שלי בדרך שבה נערים עושים זאת היום. צעירים צריכים להיות יכולים להתבטא אחרי בית הספר מבלי לחשוש שהם ייענשו", אמרה הנערה, שיוצגה בתיק על ידי האגודה לחירויות האזרח האמריקניות (ACLU).

גם בית הספר הביע שביעות רצון מההחלטה של השופטים: "מדובר באשרור חשוב על הסמכות של בתי הספר להגן על התלמידים והצוות ולמלא את משימות החינוך של בתי הספר". ממשל ביידן תמך בעמדת המוסד בתיק, שעסק בבתי הספר הציבוריים באמריקה, שבהם לומדים כ-50 מיליון תלמידים, ולא במוסדות חינוך פרטיים.

עוד בוואלה!

רוסיה: גופת סטודנטית אמריקנית שנרצחה נמצאה ביער

לכתבה המלאה
ברנדי, מעודדת בבית ספר התיכון באחד מהמחוזות בפנסילבניה. רויטרס
"הייתי מתוסכלת". ברנדי לוי/רויטרס

מומחים למשפט ראו בפסיקה חיזוק משמעותי לחופש הביטוי של התלמידים, והמשך לעמדה שהביע בית המשפט העליון לפני יותר מ-50 שנה כשפסק לטובת תלמידים מאייווה שמחו נגד מלחמת וייטנאם והושעו על ידי בית הספר שלהם. הם קבעו כי התלמידים "לא מאבדים את זכויותיהם החוקיות לחופש הדיבור או הביטוי בשערי בית הספר", אך הם גם הדגישו כי לבתי הספר יש סמכות להגביל את התבטאויות המפריעות לאווירה במקום.

השופט הליברלי סטיבן ברייר, שכתב את פסק הדין היום, אמר כי המקרה של לוי נראה חמור פחות מזה של הנערים מאיווה. "עשוי להיות מפתה להתייחס בביטול לצורך להגן על הדברים שאמרה ב.ל הנידונים כאן. אבל לעתים צריך להגן על המיותר במטרה לשמר על ההכרחי", כתב השופט, שהשתמש בראשי התיבות של הנערה כפי שהיא זוהתה בעתירה המקורית של הוריה. מאז היא העניקה שורת ריאיונות לתקשורת.

השופט השמרני קלרנס תומאס היה בדעת מיעוט. הוא כתב כי בתי הספר "תמיד הענישו תלמידים בנסיבות כמו אלו שהוצגו כאן" וכי בתי המשפט בערכאות נמוכות יפסידו בניסיונם ליישם את ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully