וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו שופט העליון לשעבר צבי טל, שעמד בראש הוועדה לגיוס תלמידי ישיבות

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 14:12

השופט, בן 94 במותו, עלה לארץ מפולין בילדותו ולמד בישיבה בכפר הרא"ה. הוא היה חבר בצוות השופטים של דמיאניוק, הוביל את "ועדת טל" להסדרת שירות בחורי ישיבה - על שמו נקרא חוק הגיוס - ונהג לבקר את העליון על אקטיביזם שיפוטי. סער: "נותר תמיד עניו ובעל מצפן ציוני"

צבי טל, שופט בית המשפט העליון לשעבר, הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 94. טל עמד בראש "ועדת טל" להסדר דחיית שירות צבאי לבחורי ישיבה. על שמו נקרא חוק טל, המכונה "חוק הגיוס". הלוויתו תתקיים הערב בשעה 18:00 ותערך בבית ההספד - קהילת ירושלים בגבעת שאול.

בסוף שנות ה-80 הוא היה חבר בצוות שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים במשפטו של ג'ון איוון דמיאניוק, שמצא אותו אשם בפשעים נגד האנושות וגזר עליו עונש מוות.

טל נולד בפולין בשם צבי טייטלבוים ועלה לארץ עם הוריו בגיל שמונה. הוא בוגר ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה ולמד אצל הרב משה צבי נריה, "אבי דור הכיפות הסרוגות", והיה לשופט המאייש את "הכיסא הדתי" בבית המשפט העליון. הוא שירת הן בהגנה והן בצה"ל.

צבי טל. מרים אלסטר, פלאש 90
שופט העליון לשעבר צבי טל, בן 94 במותו/פלאש 90, מרים אלסטר

טל סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 1953. בהמשך, עבד לאורך 11 שנים במשרד עורכי הדין, אחריהן הפך לעצמאי במשך 14 שנים. הוא מונה לשופט העליון בשנת 1994 ופרש לגמלאות ב-1997.

שנה לאחר מכן מונה ליו"ר ועדת העזבונות, תפקיד שנטען בדוח מבקר המדינה ב-2002 שכיהן בו בניגוד אינטרסים. חקירה פלילית שנפתחה נגדו הסתיימה בהחלטה לסגור את התיק, לאחר שהעלתה שפעל בתום לב.

טל ישב בהרכב של פסק דין המזרחי, הנחשב לפסק הדין שעיגן את מעמדם של חוקי היסוד בבסיס המהפכה החוקתית, אולם לא הצטרף לדעת המיעוט של השופט מיכאל חשין. מאוחר יותר התחרט על כך. הוא נהג לבקר את בית המשפט העליון על האקטיביזם השיפוטי והתנגד לתכנית ההתנתקות.

השופט בדימוס היה נשוי לחנה, בתו של הסופר, העיתונאי והעסקן הירושלמי דב נתן ברינקר, ונכדתו של הסופר הירושלמי אליהו יוסף ריבלין. לזוג נולדו שישה ילדים. ב-25 באוקטובר 1973, בסופה של מלחמת יום הכיפורים, נהרג בנם משה.

עוד בוואלה!

נשיאת העליון תמנה שלושה חברים לוועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון

לכתבה המלאה

אנשי ציבור סופדים על לכתו של טל

מראשוני הסופדים היה ראש הממשלה נפתלי בנט שאמר: "אני מבכה על לכתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי טל. הוא היה איש אמת, חכם ועניו, ועשה רבות למען עם ישראל מהיום בו עלה ארצה מפולין. הוא שירת באצ"ל, איבד את בנו במלחמת יום הכיפורים, ובין פועליו הרבים בעולם המשפט הוביל את 'ועדת טל' להסדרת שירות בחורי ישיבה. טל מעולם לא חשש להביע את עמדותיו השמרניות, גם כשהיה בדעת מיעוט. חבל על דאבדין ולא משתכחין. יהי זכרו ברוך".

שר המשפטים גדעון סער ספד גם הוא לטל וכתב: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי טל. עלה לארץ מפולין וזכה לשרת בהגנה ובצה"ל. שכל את בנו, משה, במלחמת יום הכיפורים. ישב בדין במשפטים החשובים ביותר ונותר תמיד עניו ובעל מצפן יהודי, ציוני ומשפטי. תנחומי למשפחתו", כתב בטוויטר.

גם יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הצטרף לדברי ההספד ואמר: "שמעתי בצער על פטירתו של שופט העליון לשעבר צבי טל. השופט טל, ששכל את בנו משה במלחמת יום כיפור, תרם רבות לחברה ולמערכת המשפט הישראלית. גדולתו לא פגעה בצניעותו, בנועם הליכותיו ובעצמאותו להביע את עמדותיו. דמותו ודרכו ימשיכו ללוות אותנו. אני שולח תנחומים למשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין כאב גם הוא על לכתו של שופט העליון לשעבר וכתב: "הצטערתי לשמוע על לכתו מעמנו של שופט בית המשפט העליון לשעבר, צבי טל. השופט צבי טל היה מהמיוחדים שבשופטי ישראל, רוחב ידיעותיו התורניות והמשפטיות איפשרו לו להלך כבן בית בהיכלי המשפט העיברי והישראלי וכך לבנות על בסיס איתן ומאוזן את המקף המחבר בין המדינה היהודית לדמוקרטית ולשמור עליו מכל משמר. דמותו העניינית, הישירה והלבבית תחסר לנו מאד. יהי זכרו ברוך".

  • עוד באותו נושא:
  • צבי טל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully