וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הפתעות: נתניהו עושה שימוש פוליטי בנושא האיראני גם מהאופוזיציה

21.6.2021 / 21:52

למרות ההתקפה של יו"ר האופוזיציה על שר החוץ לפיד על מדיניות "אין הפתעות" עם ממשל ביידן, ממשלות נתניהו נקטו באותה מדיניות. ככל שנסיונות ארה"ב להגיע להסכם עם איראן יתקדמו - נתניהו ירתום זאת למאמציו לפירוק ממשלת בנט-לפיד

כמה ימים לפני שהושבעה הממשלה החדשה, פגש נתניהו את נציגי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בצפון אמריקה. הוא סיפר להם שגם כיו"ר אופוזיציה הוא הולך להתמקד בנושא האיראני. שני מקורות ישראלים שעודכנו בפרטי הפגישה אמרו שנתניהו הדגיש שהוא הולך להזהיר מפני "המדיניות הפייסנית" של ממשל ביידן ושל ממשלת בנט-לפיד כלפי איראן.

אמר ועשה. כבר בנאומו בטקס ההשבעה של הממשלה החדשה הוא תקף את בנט ולפיד בנושא האיראני תוך שהוא מפרסם פרטים מתוך שיחות פרטיות שלו עם בכירי ממשל ביידן. ההתקפה שלו על לפיד היא רק המשך של אותה תכנית פעולה.

נתניהו נתלה בדבריו בשיחת הטלפון שקיים לפיד עם מקבילו האמריקני אנתוני בלינקן ביום חמישי שעבר. בסיום אותה שיחה, פרסם לפיד הודעה קצרה לפיה סיכם עם בלינקן על מדיניות של "אין הפתעות". לפיד כלל לא ציין ספציפית את הסוגיה האיראנית בהודעה שלו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 21 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
תופס את הנושא האיראני כנקודת תורפה של בנט ולפיד. נתניהו, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

נתניהו מצדו השמיע טענה שקרית לפיה כי לפיד התחייב בפני בלינקן כי ישראל לא תפעל נגד תכנית הגרעין של איראן בלי לעדכן מראש את ארצות הברית ולקבל את אישורה. הוא האשים את לפיד שבדבריו הוא ויתר על חופש הפעולה של צה"ל ופגע בביטחון המדינה. נתניהו טען כי משרד החוץ האמריקני מסר זאת בהודעה שפרסם. גם זה היה שקר. לא היה לכך כל איזכור בהודעה האמריקנית.

נתניהו חשף עוד פרטים מתוך שיחותיו עם הנשיא ביידן ועם שר ההגנה לויד אוסטין. הוא טען ששניהם ביקשו ממנו להתחייב למדיניות של "אין הפתעות" בנושא האיראני, אך לטענתו הוא סירב. נתניהו אמר כי הוא הבהיר לביידן ובלינקן כי הוא ישמור על זכותה של ישראל להגנה עצמית מול איראן.

עוד בוואלה!

בנט: הבחירה בראיסי לנשיא איראן - איתות למעצמות להתעורר

לכתבה המלאה
יאיר לפיד במהלך ישיבת סיעת יש עתיד 21 ביוני 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מאמצי הפירוק יימשכו. לפיד, היום/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

אלא שדברים שאמר לפני כמה חודשים שר החוץ בממשלת נתניהו, גבי אשכנזי, מעלים סימן שאלה גדול עד כמה הוא דייק בתיאור של ההבנות בינו לבין ממשל ביידן. בתחילת חודש מרץ בשיחה עם שגרירים ישראלים גילה אשכנזי כי בשיחותיו עם שר החוץ האמריקני בלינקן, ממשלת נתניהו וממשל ביידן הגיעו להבנה מאחורי הקלעים לפיה אף מדינה לא תפתיע את השניה בכל הנוגע למו"מ עם איראן על הסכם הגרעין.

במפגש אחר בנושא האיראני שהתקיים באותה תקופה בשיחת וידאו בין צוות ישראלי בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבין צוות אמריקני בראשות היועץ לביטחון לאומי של ביידן ג'ייק סאליבן - היה זה הצד הישראלי שביקש מארצות הברית להתחייב למדיניות של "אין הפתעות" בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן.

האמריקנים התחייבו לשקיפות אך דרשו הדדיות. בכירים אמריקנים ציינו כי ההבנה בסיום אותו מפגש הייתה שגם ישראל מחויבת לא להפתיע את ארצות הברית בנושא האיראני. כמה שבועות לאחר מכן, אירע פיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז, אותה ייחסה איראן לישראל. כאשר התקיים סבב שיחות נוסף בין סאליבן לבן-שבת הביעו האמריקנים תרעומת על מה שהם ראו כהפרת ההבנות לגבי "אין הפתעות" מצידה של ישראל.

נתניהו תופס את הנושא האיראני כנקודת תורפה של בנט ולפיד - במיוחד לאור העובדה ששניהם רוצים להימנע מעימות עם ממשל ביידן. נתניהו, שנחוש לפרק את ממשלת בנט-לפיד, מנסה בכל כוחו לחבר בינם לבין ממשל ביידן בנושא האיראני. ככל שהחזרה של ארצות הברית להסכם הגרעין תתקרב - כך יגביר נתניהו את התקפותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully