וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: ביידן ייתן לבנט זמן ויאפשר לממשלה להתייצב

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 22:58

למרות המחלוקות, גם בנט מאותת שהוא רוצה התחלה טובה עם ביידן. הוא התייעץ עם ההיסטוריון מיכה גודמן בנושא הפלסטיני והדהד בנאום ההשבעה שלו מסר מספרו על צמצום הסכסוך עם הפלסטינים. מבחינת ביידן זה כר נרחב לשיתוף פעולה

ממשל ביידן מתכוון להתקדם לאט עם הממשלה החדשה בירושלים, לאפשר לה להתייצב ולהימנע בשלב זה מיוזמות שעלולות לערער אותה או לייצר מחלוקות - כך אמר לוואלה! בכיר בממשל האמריקני. גם ראש הממשלה נפתלי בנט אותת בימים האחרונים כי הוא מתכוון להתקדם בזהירות רבה ולהימנע מעימות מוקדם עם הממשל האמריקני בכל הנוגע לנושאים כמו איראן או הסכסוך הישראלי-פלסטיני, גישה שתתאים מאוד לזו של ממשל ביידן.

עמדותיו של בנט בנושא האיראני ובנושא הפלסטיני בעבר היו ניציות מאוד. הוא תמך בהגברת התקיפות על אינטרסים איראניים במזרח התיכון, ותמך גם בסיפוח של שטחי C לישראל. עם זאת, כמנהיג קואליציה עם הבדלי השקפות משמעותיים בין המפלגות השונות יהיה לו קשה לממש את העמדות האלה ממילא, והוא מחפש כעת סדר יום מדיני שיהיה פחות שנוי במחלוקת ושיעלה בקנה אחד עם הממשל בוושינגטון.

בנאומו בעת השבעת הכנסת, בנט הציג מדיניות דומה לזו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בנושא האיראני, והביע התנגדות לחזרה להסכם הגרעין. עם זאת, הוא הבהיר כי סגנון ההתנהלות שלו מול הבית הלבן יהיה שונה מאוד מזה של נתניהו. פחות לאומי ויותר מבוסס על אמון וכבוד הדדי.

ראש הממשלה נפתלי בנט בצילום התמונה המסורתית של הממשלה בבית הנשיא,14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מתכוון להתקדם בזהירות רבה ולהימנע מעימות עם הממשל האמריקני. בנט/ראובן קסטרו

הנשיא ביידן שוחח עם בנט שעתיים לאחר השבעתו לתפקיד ביום ראשון. לדברי יועצי בנט הוא היה מרוצה מאוד מהשיחה עם הנשיא האמריקני. גם בבית הלבן היו שבעי רצון מהשיחה. ביידן אמר לבנט במהלכה כי הוא ויועציו רוצים לעבוד עם ממשלת ישראל בשיתוף פעולה והבהיר כי הוא בטוח שכך גם יקרה, אמר מקור שמעורה בתכני השיחה.

"הבית הלבן רוצה לקיים מגעים קבועים והתייעצויות קרובות עם בנט וחברי הצוות שלו שיתבססו על החלפה כנה של דעות, התייחסות מכובדת ומכבדת למחלוקות ורצון לעבוד לחיזוק היציבות והביטחון", אמר מקור שמעורה בדיונים שהתקיימו בנושא בבית הלבן. ביידן עדיין לא הזמין את בנט לביקור בבית הלבן אך בכירים ישראלים מעריכים כי הדבר עשוי לקרות כבר בחודש יולי.

אחת הסוגיות שבמחלוקת הגדולה ביותר בין בנט לביידן היא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אחד האנשים עמם התייעץ בנט בחודשים האחרונים בנושא הוא ההיסטוריון ד"ר מיכה גודמן, מחבר הספר "מלכוד 67". בנט שוחח עם גודמן גם בשבועות האחרונים.

עוד בוואלה!

ביידן בירך על הממשלה החדשה: "מצפה לעבוד יחד לחיזוק הקשרים בין המדינות"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגת נאט"ו בבריסל, 14 ביוני 2021. רויטרס
שוחח עם בנט שעתיים לאחר השבעתו לתפקיד ביום ראשון. ביידן/רויטרס

בספרו גודמן קורא לגישה הדרגתית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני וטוען כי לאור העובדה שלא ניתן בעתיד הנראה לעין להגיע להסדר קבע בין הצדדים, על ישראל לנקוט כבר כעת בצעדים "לצמצום הסכסוך".

בנט קרא את ספרו של גודמן ולדברי מקור שמעורה בנושא התעניין מאוד בכמה מהרעיונות שהועלו בספר. בנאום ההשבעה שלו בנט הדהד את הרעיון המרכזי של הספר כשהתייחס לנושא הפלסטיני. "הפלסטינים צריכים לקחת אחריות על מעשיהם ולהבין שאלימות תיענה בתגובה נחרצת", אמר בנט. "לעומת זאת, שקט ביטחוני ועיסוק אזרחי יוביל למהלכים בתחום הכלכלי, להפחתת החיכוך ולצמצום הסכסוך".

ממשל ביידן רואה את הדברים בצורה כמעט זהה. גם נשיא ארצות הברית לא סבור שניתן להגיע בעת הזו להסדר קבע. ביידן ושר החוץ שלו בלינקן אמרו כמה פעמים מאז נכנסו לתפקיד כי הם מעוניינים לקדם צעדים מעשיים בשטח שישפרו את החירות, הביטחון והשגשוג הכלכלי של הפלסטינים והישראלים. הדמיון בין שתי הגישות עשוי לספק כר נרחב לשיתוף פעולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully