וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: רצון ביידן לחזור להסכם לפני הבחירות באיראן יוביל לפשרות

עודכן לאחרונה: 6.5.2021 / 22:42

במערכת הביטחון מעריכים כי בריאותו של חמינאי מדרדרת, ולכך השפעה מהותית על חתימת ההסכם מול וושינגטון, אותה הוא מנסה לעכב. מנגד, האמריקנים מזהים את המחלוקות בין הגושים האיראניים, ולוחצים לחתום מהר מול מחנה רוחאני, לחיזוק הכוחות המתונים לקראת הבחירות לנשיאות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה על חיסוני הקורונה בבית הלבן, 4 במאי 2021. רויטרס
שואף לחזור להסכם של 2015 למרות המודיעין שראש המוסד הציג בפניו. ביידן/רויטרס

בפגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שנערכה ביום שבת בוושינגטון, הציג ראש המוסד יוסי כהן מידע רגיש בנוגע לאיראן, המציג פער גדול מאוד בין מצב פרויקט הגרעין האיראני כיום למצבו ב-2015, בעת חתימת הסכם הגרעין - כך נודע לוואלה!. במהלך הפגישה, ביידן הביע הערכה רבה לפעולות הנועזות שביצע המוסד להשגת המידע, אך עם זאת הציג קו ברור של רצון לחזור להסכם של 2015.

במקביל, במערכת הביטחון מעריכים כי מצבו הרפואי של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הידרדר משמעותית בשל המאבק שלו בסרטן הערמונית, ויש לכך השפעה משמעותית על המשא ומתן בין טהראן לוושינגטון על הסכם הגרעין. לפי הערכות בישראל, חמינאי מתנגד לחתימה על ההסכם לפני הבחירות לנשיאות איראן ביוני - לא רק בעקבות ההידרדרות במצבו, אלא כדי למנוע ניצחון נוסף וצבירת עוד כוח במחנה נשיא איראן הנוכחי חסן רוחאני.

האמריקנים מצידם מזהים את המתח והמחלוקות הרבות בין הגושים בצמרת האיראנית, והם לוחצים לחתום על ההסכם מול הכוחות הפרגמטיים המתונים, כדי שיחזק את האחרונים באיראן וישמש אותם בבחירות. עם זאת, במערכת הביטחון חוששים כי המוטיבציה הגבוהה של ארצות הברית לשוב להסכם לפני הבחירות האיראניות ולרצות את הפרגמטיסטיים - יכולה להוביל לפשרות שיערערו את היציבות במזרח התיכון ויפגעו באינטרסים הישראליים.

יוסי כהן בכנס סייבר באוניברסיטת תל אביב. פלאש 90, אתר רשמי
נפגש עם ביידן בוושינגטון. כהן/אתר רשמי, פלאש 90

כהן עוד הדגיש בפני הנשיא האמריקני כי מנתונים ממודיעין טרי שהמוסד אסף ומניתוח ארכיון הגרעין שהצליח להבריח לישראל, עולה כי מהנדסי פרויקט הגרעין האיראני הצליחו להתקדם בתהליכי הפיתוח והייצור במספר מישורים, במרכזם ייצור הצנטריפוגות המהירות. גורמי ביטחון הגדירו את התהליך האיראני כ"הונאה ורמייה": אוסף פעולות שהאיראנים ביצעו בשטח במתקני הגרעין ומחוץ להם, כדי להערים על פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית וארגוני הביון שעוקבים אחר פרויקט הגרעין האיראני.

ביידן בתגובה הבטיח להשיב תשובה לכל המידע שהציג ראש המוסד, ולאופן שבו המידע ישפיע על התהליכים במסגרת ההסכם עם האיראנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully