וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ההקלטה נגד סולימאני: זריף מצטער, רוחאני קרא לחקירה

28.4.2021 / 13:21

שר החוץ של איראן הביע צער הדלפת השיחה הסגורה, שבה תיאר את מגבלות כוחו מול משמרות המהפכה והגנרל שחוסל על ידי ארה"ב. עם זאת, הוא לא התחרט ישירות על דבריו: "לא אצנזר את עצמי, זו בגידה בעם". הנשיא הורה למצוא את האחראים להדלפה

בווידאו: דיווח על הקלטות זריף/צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הביע היום (רביעי) צער על הדלפת ההקלטה שבה נשמע מתאר את מגבלות כוחו מול משמרות המהפכה, בעוד שהנשיא חסן רוחאני תיאר זאת כניסיון לפגוע בשיחות הגרעין עם המעצמות.

"אני מצטער מאוד ששיחה סגורה ותיאורטית על הצורך בהגברת שיתוף הפעולה בין הממסד הדיפלומטי למשמרות המהפכה - על מנת שגורמים רשמיים בעתיד ילמדו מהניסיון החשוב של שמונה השנים האחרונות - הפך לסכסוך פנימי". כתב זריף בחשבון האינסטגרם, בתגובה ראשונה לסערה הפוליטית שיצרה ההקלטה לקראת הבחירות לנשיאות ב-18 ביוני. זריף אמנם הכריז שהוא לא מתכוון להתמודד, אך היו שהזכירו אותו כמועמד פוטנציאלי של המחנה המתון מול המועמדים של המחנה הרדיקלי.

הפוסט של זריף כלל תיעוד מביקור שלו באנדרטה בבגדאד לזכר הגנרל קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס שחוסל בבירת עיראק על ידי ארצות הברית בשנה שעברה. זריף תיאר בשיחה הסגורה את תסכולו מכך שסולימאני עקף את סמכויתיו, ואף האשים אותו בפגיעה באינטרסים של איראן בשל המדיניות שקידם בסוריה.

עם זאת, הדיפלומט הבכיר לא התנצל על דבריו באופן ישיר. לדבריו, הערותיו הכנות ביחס למה שהוא רואה כשגיאות פורשו לא נכון כביקורת אישית. "לא צנזרתי את עצמי, כי זו בגידה בעם", כתב זריף.

ביקור שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זרי ףבמסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו העיראקי פואד חוסין בבגדאד, עיראק,  26 באפריל 2021. AP
הכריז שלא יתמודד על הנשיאות. זריף/AP

במקביל, רוחאני, שלא יכול להתמודד בבחירות הקרובות בשל הגבלת שתי הקדנציות, תקף בישיבת הממשלה השבועית את הדלפת הקלטת. לדבריו, הריאיון של זריף הוא חלק מפרויקט נרחב יותר הכולל שיחות עם פקידי הממשל בשמונה השנים האחרונות לטובת הדורות הבאים.

"משרד המודיעין חייב לעשות כמיטב יכולתו כדי לגלות כיצד קלטת זו נגנבה, ולפרסם את הדוח לציבור", אמר רוחאני. "לא נרחם על האחראים לכך". הוא גם קישר בין עיתוי ההדלפה של הקלטת להמשך שיחות הגרעין בווינה. "היא פורסמה בדיוק כשהשיחות בווינה היו בדרך להצליח, על מנת ליצור סכסוכים במדינה", אמר רוחאני.

חלק מהריאיון המודלף פורסם לראשונה בתחילת השבוע ב"איראן אינטרנשיונל", ערוץ חדשות לוויני הפועל מלונדון ומשדר בשפה הפרסית. טהראן מתחה בעבר ביקורת על הסיקור של הערוץ, שבעבר היה בעיקר בבעלותו של אזרח סעודי.

בהקלטה, זריף אישר הנחות רבות לגבי מבנה הכוח באיראן - שסמכותו בתור הדיפלומט הבכיר של איראן מוגבל, וכי ההחלטות מוכתבות לעתים קרובות על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי ומשמרות המהפכה. שר החוץ אכן שיבח את סולימאני על שיתוף הפעולה המוצלח שלהם שקדם למלחמות של ארצות הברית באפגניסטן ובעיראק. הוא אף הודה כי איראן ספגה מכה אדירה בחיסולו של סולימאני, שלדבריו הייתה קשה יותר מאשר מחיקת עיר שלמה במתקפה צבאית.

עם זאת, הוא אמר כי סולימאני גם הזיק לאיראן, כשלדוגמה קשר עם רוסיה נגד הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. זריף טען כי רוסיה רצתה בכישלון העסקה "ושמה את כל כובד משקלה" כדי ליצור מכשולים מאחר שהיא לא רצתה שטהראן תנרמל את יחסיה עם המערב. לכן, סולימאני נסע לרוסיה כדי "להרוס את ההישג שלנו".

בנוסף לכך, זריף תקף את סולימאני על שאפשר למטוסים רוסיים לחלוף במרחב האווירי של איראן כדי להפציץ בסוריה ועל העברת ציוד ואנשי צבא לסוריה באמצעות חברות תעופה איראניות, וללא ידיעת ממשלת איראן.

בשיחה הזכיר זריף גם את הפעילות של ישראל נגד התבססות איראן בסוריה, ואמר כי שר החוץ לשעבר של ארצות הברית ג'ון קרי עדכן אותו שישראל תקפה יעדים איראניים בסוריה לפחות 200 פעמים, למרבה תדהמתו.

עם זאת, קרי, המשמש כיום שליח מיוחד של ממשל ביידן לנושאי האקלים, הכחיש את הדברים של זריף שהובילו לביקורת כלפיו מצד הרפובליקנים בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully