וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולימאני משך בחוטים: הדלפת שיחה של זריף חושפת את מאבקי הכוח באיראן

26.4.2021 / 9:30

ריאיון סגור של שר החוץ הגיע לידי אתר בבעלות סעודית, ובו אישש כי סמכותו מוגבלת, והאינטרסים הביטחוניים מכתיבים את הדיפלומטיה. הוא אמר כי סולימאני ורוסיה ניסו לחבל בהסכם הגרעין ותקף את מדיניותו בסוריה. באיראן קוראים להתפטרותו. "כמו גניבת ארכיון הגרעין"

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

הקלטה מודלפת של שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף חושפת את יחסיו המתוחים עם משמרות המהפכה, ובפרט עם מפקד כוח קודס לשעבר הגנרל קאסם סולימאני. זריף, שהתלונן כי משמרות המהפכה הם אלו המושכים בחוטים, אמר כי סולימאני חתר תחתיו פעמים רבות, שיתף פעולה עם רוסיה כדי לחבל בהסכם הגרעין וניהל מדיניות ביחס לסוריה שפגעה באינטרסים של איראן.

"ברפובליקה האסלאמית, ההיבט הצבאי קובע", אמר זריף בריאיון מוקלט בן שלוש שעות, חלק ממיזם לתיעוד פועלו של הממשל הנוכחי בטהראן. "הקרבתי את הדיפלומטיה עבור התחום הצבאי במקום שהוא ישרת את הדיפלומטיה".

הדלפת הקלטת על ידי האתר "איראן אינטרנשיונל" שפועל מלונדון ונמצא בבעלות סעודית מגיעה בזמן רגיש, בעת ניהול שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות בווינה. זריף הבהיר בשיחה שקיים בחודש שעבר עם הכלכלן סעיד לילאז, המקורב אליו, כי היא לא אמורה להתפרסם. משרד החוץ מסר כי דבריו של זריף הוצאו מהקשרם ולא משקפים את האהבה והכבוד שרוחש שר החוץ לסולימאני, שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני בינואר אשתקד.

דובר משרד החוץ של איראן הביע תמיהה לגבי מועד ההדלפה של הקלטת - כחודשיים לפני הבחירות לנשיאות ביוני - וכינה זאת "פוליטיקה לא מוסרית".

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב במהלך פגישתם בטהרן 13 באפריל 2021. AP
חסר השפעה בפועל. זריף בפגישה עם לברוב בטהראן, החודש/AP

בהקלטה, זריף אישר הנחות רבות לגבי מבנה הכוח באיראן - שסמכותו בתור הדיפלומט הבכיר של איראן מוגבלת, וכי ההחלטות מוכתבות לעתים קרובות על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי ומשמרות המהפכה. שר החוץ אכן שיבח את סולימאני על שיתוף הפעולה המוצלח שלהם שקדם למלחמות של ארצות הברית באפגניסטן ובעיראק. הוא אף הודה כי איראן ספגה מכה אדירה בחיסולו של סולימאני, שלדבריו הייתה קשה יותר מאשר מחיקת עיר שלמה במתקפה צבאית.

עם זאת, הוא אמר כי סולימאני גם הזיק לאיראן, כשלדוגמה קשר עם רוסיה נגד הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. זריף טען כי רוסיה רצתה בכישלון העסקה "ושמה את כל כובד משקלה" כדי ליצור מכשולים מאחר שהיא לא רצתה שטהראן תנרמל את יחסיה עם המערב. לכן, סולימאני נסע לרוסיה כדי "להרוס את ההישג שלנו".

בנוסף לכך, זריף תקף את סולימאני על שאפשר למטוסים רוסיים לחלוף במרחב האווירי של איראן כדי להפציץ בסוריה ועל העברת ציוד ואנשי צבא לסוריה באמצעות חברות תעופה איראניות, וללא ידיעת ממשלת איראן.

3 בינואר 2020 - בהוראת טראמפ: חוסל מפקד כוח קודס האיראני, אסם סולימאני בתקיפה אווירית בעיראק. רויטרס
אישר לרוסיה לטוס בשמי איראן כדי לתקוף בסוריה. סולימאני/רויטרס

זריף סיפר כי בכל הנוגע למשא ומתן לחזרה להסכם הגרעין, הוא כבול לא רק להוראות חמינאי, אלא גם לדרישות משמרות המהפכה. הוא אמר כי לאחרונה חמינאי "השתלח" בו אחרי שחרג מהקו הרשמי, כשאמר שאיראן מוכנה לעבוד עם ממשל ביידן לטובת חזרה הדרגתית להסכם שממנו פרש ממשל טראמפ.

"מבנה משרד החוץ שלנו הוא בעיקר ביטחוני", אמר זריף. הוא סיפר כי הוא לא תמיד היה מודע לצעדי הממשלה, למרבה מבוכתו.

לדבריו, בלילה שבו איראן החליטה לנקום בארצות הברית על חיסול סולימאני, שני בכירים בכוח קודס נשלחו לעיראק כדי לעדכן את ראש הממשלה על הטילים שעומדת לשגר טהראן לעבר כוחות אמריקניים בתוך 45 דקות. וכך, ארצות הברית ידעה על התקיפה לפניו.

שעות לאחר מכן, משמרות המהפכה הפילו בשוגג מטוס אוקראיני, עם 176 נוסעים, וניסו לטייח את התקרית. זריף סיפר כי באותו הלילה הוא השתתף במפגש סגור של בכירי המועצה לביטחון לאומי יחד עם שני מפקדים בכירים, ואמר כי העולם דורש הסברים. הוא אמר כי המפקדים תקפו אותו, ואמרו לו לצייץ בטוויטר כי הדיווחים אינם נכונים.

"אמרתי, 'אם הוא נפגע מטיל, ספרו לנו כדי שנראה איך אנחנו יכולים לפתור זאת", נזכר זריף. "אללה עדי, איך שהם הגיבו לי היה כאילו שהם הכחישו את קיומו".

בשיחה הזכיר זריף גם את הפעילות של ישראל נגד התבססות איראן בסוריה, ואמר כי שר החוץ לשעבר של ארצות הברית ג'ון קרי עדכן אותו שישראל תקפה יעדים איראניים בסוריה לפחות 200 פעמים, למרבה תדהמתו.

סגן הנשיא לשעבר: כמו גניבת ארכיון הגרעין

קשה לדעת כיצד, אם בכלל, תשפיע הדלפת השיחה על שיחות הגרעין. אבל באיראן, מבקריו של זריף קראו לו להתפטר והאשימו אותו בסכנה לביטחון הלאומי בחשיפתו לעולם את מבנה הכוח הפוליטי. אפילו תומכיו מהמחנה הרפורמיסטי הביעו דאגה שדבריו יפגעו במועמדיהם בבחירות ביוני משום שהם ירחיקו את הבוחרים הסבורים שההצבעה אינה משנה דבר.

מוחמד עלי אבטחי, סגן נשיא איראן לשעבר, השווה את הדלפת השיחה הסגורה של זריף לגניבת ארכיון הגרעין על ידי המוסד, אחת מכמה פעולות שיוחסו בשנים האחרונות לישראל והביכו את הממסד הביטחוני באיראן, לצד שתי פעולות חבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully