וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב רוצות לשים בצד את המחלוקת על הסכם הגרעין, ולבלום יחד את איראן

28.4.2021 / 21:57

ישראל הדגישה שהיא נגד הסכם הגרעין ותשמור על חופש פעולה, וארה"ב עדכנה על התקדמות המו"מ. בכירים ישראלים ציינו שהצדדים מסכימים לא להסכים אך רוצים להימנע מעימות פומבי שיפגע בשיתוף הפעולה בנושאים אחרים. בישראל סבורים שההסכם בדרך, אך השיחות בווינה נתקלות בקשיים

בווידאו: דיווח על הקלטות זריף/צילום: רויטרס

ישראל וארצות הברית רוצות "לגדר" את חילוקי הדעות ביניהן סביב החזרה להסכם הגרעין עם איראן כדי שלא יפגעו בשיתוף הפעולה בנושאים אחרים שקשורים לטהראן - כך אמרו בכירים ישראלים בעקבות השיחות שקיים אתמול (שלישי) ראש המל"ל מאיר בן שבת בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

ישראל לא רואה בחזרה אמריקנית להסכם הגרעין עם איראן שאלה של אם, אלא רק שאלה של מתי. בכירים ישראלים אמרו כי בן שבת הגיע לוושינגטון עם מסר מוכן בנושא הסכם הגרעין, לפיו ישראל מתנגדת לו ונחושה לשמור על חופש הפעולה שלה נגד איראן. עם זאת, הצד הישראלי בשיחות לא רצה שהן יתמצו בכך, אלא יעסקו בנושאים אחרים בהם יש הסכמות ובסיס לשיתוף פעולה.

ב-2015 המחלוקות על הסכם הגרעין בין נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו הפכו לקרב פוליטי, שגרם נזק לכל מערכת היחסים בין המדינות.

מאיר בן שבת. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
לעסוק בנושאים שבהם יש הסכמות. בן שבת/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

בן שבת וסאליבן נועדו במשך שעתיים בשגרירות ישראל בוושינגטון, בפעם הראשונה שהשניים נפגשים פנים אל פנים. מהצד האמריקני הצטרפו לפגישה היועצים הבכירים של הנשיא ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק וברברה ליף. מהצד הישראלי השתתפו שגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון, גלעד ארדן, ויועצו המדיני של נתניהו, ראובן עזר.

בממשלים קודמים, שיחות מסוג זה היו מתנהלות ישירות בין נשיא ארצות הברית לראש ממשלת ישראל, אך בשלב הנוכחי, בו ישראל ממוקמת נמוך בסדר העדיפויות של ממשל ביידן, המגעים מתקיימים בין גורמים בכירים משני הצדדים.

השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי הצטרף לחלק מהפגישה כדי לעדכן את הישראלים על התקדמות שיחות הגרעין. זמן קצר לאחר מכן הוא יצא לשדה התעופה כדי להמריא לווינה. בן שבת וארדן הדגישו במהלך השיחות כי חזרה להסכם הגרעין מ-2015 תפחית את הסיכויים להסכם המשך שיהיה "ארוך יותר וחזק יותר", אך ציינו כי אם ייפתח מו"מ בנושא, ישראל תשמח להציג תובנות והצעות לגבי איך ההסכם צריך להיראות.

עוד בוואלה!

שיחות הגרעין התחדשו בווינה, ראש המל"ל נפגש עם מקבילו האמריקני בוושינגטון

לכתבה המלאה
היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן באנקורג', אלסקה, 18 במרץ 2021. רויטרס
גישה חיובית כלפי ישראל. סאליבן/רויטרס

בכירים ישראלים חששו מהתנהלות הפגישה, אך אחריה הביעו שביעות רצון מהתוכן והתוצאות. הם מצאו את סאליבן ושאר הבכירים האמריקנים שהשתתפו כבעלי גישה חיובית כלפי ישראל וללא הטיה אישית או אידיאולוגית נגדה.

הצד הישראלי היה שבע רצון מכך שבהודעה שפרסם הבית הלבן הודגש האיום האיראני באזור ותמיכת ארצות הברית בזכותה של ישראל להגן על עצמה. "לפני שש שנים הכול היה פוליטי. זה לא המצב היום. ארצות הברית מכבדת את עמדתנו חרף המחלוקת. אף צד לא רוצה להיכנס כל שבוע לעימות פומבי על איראן שימנע מאיתנו להתקדם בנושאים אחרים", אמר בכיר ישראלי.

בהמשך השיחות הם עסקו בפעילות האיראנית באזור, במצב בסוריה ובלבנון ובהסכמי אברהם. סיכום מעשי אחד הושג בשיחות, והוא הקמת צוות משותף שיעסוק בהתמודדות עם איום של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים מדויקים שאיראן מספקת לשלוחיה באזור כמו המיליציות בעיראק, חיזבאללה בלבנון והחותים בתימן.

הפערים לא נסגרו

שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים שעודכנו בפרטי המו"מ אמרו כי למרות הפסימיות בישראל לגבי היכולת למנוע חזרה אמריקנית להסכם הגרעין, וחרף ההצהרות האופטימיות של נשיא איראן חסן רוחאני ושל ראשי צוותי המו"מ של רוסיה והאיחוד האירופי לגבי ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה - יש עדיין פערים גדולים בין האמריקנים לאיראנים.

ההצהרות הפומביות שמגיעות מווינה, כולל השבוע, יצרו את הרושם שהצדדים נמצאים בדרך לעסקה וכי האתגר כעת הוא כיצד להאיץ את התהליך. אבל בתוך חדרי המו"מ, אומרים המקורות, האווירה פחות חיובית ויותר מאתגרת.

לאחרונה, התבטא רוחאני כמה פעמים בצורה אופטימית לגבי שיחות הגרעין. לפני כמה ימים הוא אף אמר כי 70% מהעבודה על החזרה להסכם הגרעין כבר הושלמה. מקור אמריקני שעודכן בפרטי השיחות הגדיר את דבריו של רוחאני כ"אופטימיים הרבה יותר מדי", והוסיף כי חזרה להסכם לא תתרחש בטווח הזמן המידי ושיש עוד דרך ארוכה. מקור ישראלי הוסיף כי ייתכן שלא ניתן יהיה להגיע להסכמה על חזרה להסכם הגרעין לפני הבחירות לנשיאות איראן בחודש יוני.

נשיא איראן חסן רוחאני בטהראן, 13 באפריל 2021. רויטרס
"אופטימי הרבה יותר מדי". רוחאני/רויטרס

חלק מהקשיים במו"מ נובעים מהעובדה שהוא מתנהל בצורה בלתי ישירה, וחלק נובעים מכך שאיראן מתעקשת שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה מאז החתימה על ההסכם ב-2015 - כולל סנקציות שנוגעות למעורבות איראנית בטרור או בהפרת זכויות אדם. חלק מהסנקציות הללו הוטלו על ידי ממשל אובמה. האיראנים גם מתעקשים שהם ינקטו בצעדים להגבלת תכנית הגרעין שלהם רק אחרי שכל הסנקציות יוסרו.

השליח האמריקני לנושא איראן הגיע ביום רביעי לווינה להמשיך בשיחות העקיפות עם איראן שמתקיימות בתיווך האיחוד האירופי. סגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י, שעומד בראש צוות המו"מ האיראני, המשיך לשדר אופטימיות ואמר ביום שלישי כי שני צוותי העבודה שעוסקים בהסרת הסנקציות האמריקניות ובצעדים האיראנים להגבלת תכנית הגרעין יתחילו השבוע בניסוח ההסכם. לדבריו, צוות שלישי שעוסק בקביעת סדר הפעולות שאיראן וארצות הברית יבצעו יתחיל גם הוא לעבוד השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully