וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין התחדשו בווינה, ראש המל"ל נפגש עם מקבילו האמריקני בוושינגטון

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 1:13

נציגי איראן והמעצמות נפגשו פעם נוספת כדי לדון בחזרה להסכם הגרעין. בתוך כך, פגש מאיר בן שבת את ג'ייק סאליבן, ובהנחיית נתניהו הביע התנגדות לחזרה אמריקנית להסכם עם טהראן. סאליבן הודיע כי ארה"ב תתייעץ עם ישראל בנושא הגרעין האיראני וגינה את ירי הרקטות מעזה

בווידאו: דיווח על הקלטות זריף/צילום: רויטרס

נציגי איראן והמעצמות נפגשו היום (שלישי) פעם נוספת בווינה ודנו בחזרה להסכם הגרעין מ-2015. זאת, יממה לאחר שהקלטה מודלפת של שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף חשפה את יחסיו המתוחים עם משמרות המהפכה. שגריר רוסיה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מיכאיל אוליאנוב, אמר כי ההחלטה בסיום הישיבה הייתה "להאיץ" את תהליך המו"מ על חזרה להסכם הגרעין.

מוושינגטון נמסר כי שליחו של נשיא ארצות הברית לנושא איראן, רוב מאלי, נמצא בדרכו לאזור על מנת לקחת חלק בשיחות. "רוב מאלי, אני מאמינה, בדרך לאזור או שם עכשיו כדי לקחת חלק בסבב משא ומתן נוסף", אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי.

במקביל, ראש המל"ל מאיר בן שבת נועד היום בשגרירות ישראל בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן. הפגישה עסקה בעיקרה במו"מ העקיף בין ארצות הברית לאיראן על חזרה אפשרית להסכם הגרעין. סאליבן עדכן את בן שבת בפגישה בהתקדמות המו"מ בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן בווינה והדגיש כי ארה"ב תתייעץ עם ישראל באופן הדוק בנושא הגרעין האיראני גם בהמשך. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את בן שבת להביע התנגדות לחזרה אמריקנית להסכם.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
הסכימו כי פעילותה של איראן מהווה איום משמעותי. סאליבן עם הנשיא ביידן/AP, אי-פי

בהודעת הבית הלבן בתום הפגישה בין השניים נמסר כי סאליבן ובן שבת הסכימו כי פעילותה האזורית של איראן מהווה איום משמעותי, כשהיועץ לביטחון לאומי מדגיש כי הנשיא ביידן תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה. במהלך הפגישה הוסכם להקים צוות משותף שידון באיום של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים מדויקים שאיראן מספקת לארגוני טרור ומיליציות במזרח התיכון.

בהודעה נמסר עוד כי שני הצדדים הביעו דאגה לגבי המתיחות בירושלים, והצד האמריקני בירך את קריאתה של ישראל להרגעת הרוחות. סאליבן גינה את ירי הרקטות מעזה והדגיש כי ארצות הברית עושה מאמצים לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות.

נציג משרד החוץ של איראן בדרכו לשיחות עם המעצמות בנוסע להסכם הגרעין בווינה. 27 באפריל 2021. רויטרס
נציג משרד החוץ של איראן בדרך לשיחות עם המעצמות בווינה, היום/רויטרס

בתוך כך, ראש המוסד יוסי כהן יקיים בימים הקרובים פגישות עבודה בארצות הברית עם סאליבן, שר החוץ אנתוני בלינקן, ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס, ראש ה-CIA ויליאם ברנס ויו"ר המטות המשולבים הגנרל מארק מילי. בשיחות ידונו בפרויקט הגרעין האיראני ובהסכם המתהווה בין וושינגטון לטהראן, בטרור והתבססות האיראנית במזרח התיכון.

האירועים מתרחשים ברקע ההקלטה המודלפת של זריף, שחשפה את יחסיו עם משמרות המהפכה, ובפרט עם מפקד כוח לשעבר הגנרל קאסם סולימאני. זריף, שהתלונן כי משמרות המהפכה הם אלו המושכים בחוטים, אמר כי סולימאני חתר תחתיו פעמים רבות, שיתף פעולה עם רוסיה כדי לחבל בהסכם הגרעין וניהל מדיניות ביחס לסוריה שפגעה באינטרסים של איראן.

"ברפובליקה האסלאמית, ההיבט הצבאי קובע", אמר זריף בריאיון מוקלט בן שלוש שעות, חלק ממיזם לתיעוד פועלו של הממשל הנוכחי בטהראן. "הקרבתי את הדיפלומטיה עבור התחום הצבאי במקום שהוא ישרת את הדיפלומטיה". הדלפת הקלטת על ידי האתר "איראן אינטרנשיונל" שפועל מלונדון ונמצא בבעלות סעודית הגיעה בזמן רגיש, בעת ניהול שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות בווינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully