וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור למחאה החברתית: המאבק יצר שינויים, אבל ישראל עדיין יותר יקרה מרוב המדינות

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 13:41

מדד המחירים לצרכן סימן עלייה נוספת, ויוזמי המאבק אומרים כי מחאת 2011 אכן יצרה שינויים - אך התוצאה המיוחלת לא הושגה. לדברי איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג', המאבק הציבורי יצר שינויים חשובים - אבל בשורה התחתונה, ישראל 2021 יקרה יותר מרוב מדינות ה OECD

בווידאו: המחאה החברתית - עשרות אלפים הפגינו נגד מחירי הדיור 23.7.11/צילום: קובי אליהו

עשר שנים חלפו מאז שהוחרם גביע הקוטג' עקב מחירו היקר וסחף אלפים אל המחאה החברתית הגדולה ביותר שידעה המדינה, אך יוקר המחיה עדיין מצוי בעלייה מתמדת. מדד מאי שפורסם רק אתמול, הראה כי מחירי הדירות, ההלבשה, התרבות והפירות עלו באחוזים ניכרים. השינויים שבכל זאת בוצעו במשק הישראלי היו מינוריים עד בלתי מורגשים עבור מעמד הביניים.

בבוקר אחד ביוני 2011 פתח איציק אלרוב, בחור צעיר שעבד בחברת ביטוח, קבוצה בפייסבוק שקראה לחרם צרכנים על מוצר אחד - קוטג', עקב מחירו שהאמיר באותם ימים לכמעט שמונה שקלים. גם בחלומותיו לא דמיין אלרוב שלקבוצה שפתח יצטרפו 104 אלף איש תוך ארבעה ימים, והיא תהווה את יריית הפתיחה למחאה החברתית הגדולה ששינתה את פני החברה הישראלית. לימים הפך אלרוב ליועץ תקשורת ואסטרטגיה, אך השוק הישראלי עדיין לא חווה תמורות משמעותיות. בדיעבד - המחאה לא שינתה את כוחות השוק: ישראל מודל 2021 עדיין יקרה יותר מרוב מדינות ה-OECD, הן במחירי המזון והן במחירי הדיור.

מאהל מחאה חברתית  בגן  וולובסקי. ספק 500
עשור חלף, אל לא הרבה השתנה ביוקר המחיה בישראל. מחאת האוהלים 2011/ספק 500

מאות אלפי אזרחים מודאגים שטפו את הרחובות באותו קיץ במחאה על יוקר המחיה ועל מחירי הדיור הגואים. "אנשים עברו להתגורר באוהלים בשדרות רוטשילד, שהתמלאו בשלטי מחאה וסיפקו תקווה חדשה של מעורבות חברתית. עשור שלם חלף, ובמבט לאחור ניתן להודות שבאספקט של הורדת יוקר המחיה, התוצאה המיוחלת פשוט לא הושגה. המאבק הציבורי יצר שינויים חשובים ותודעה אזרחית בריאה - אבל בשורה התחתונה, לא הרבה השתנה", אמר אלרוב.

לדבריו, קשה להתנבא האם יפרוץ מאבק חדש סביב גל התייקרויות המחירים המתרגש לפתחנו ברקע כינון הממשלה החדשה והתקציב הדו שנתי שהיא תבקש להעביר. "צריך לזכור, גם המחאה ההיא הייתה ספונטנית והייתה בלתי ניתנת לניבוי. בסופו של דבר הבעיות הכלכליות, ההתמודדויות והאתגרים של אנשי מעמד הביניים והשכבות החלשות עדיין איתנו. כל זאת - מבלי להזכיר כלל את האספקט הכלכלי של משבר הקורונה, ממנו ישראל רק מתחילה לצאת", הסביר.

עשור למחאה החברתית. באדיבות המצולם, אתר רשמי
מיוזמי מחאת הקוטג' שהובילה למחאת האוהלים. איציק אלרוב/אתר רשמי, באדיבות המצולם
בווידאו: תחילת המחאה החברתית בכיכר הבימה יולי 2011/צילום: נמרוד סונדרס

שרים חדשים ונמרצים מילאו השבוע את משרדי הממשלה השונים. לדברי אלרוב, "כל אחת ואחד מהם רוצה להטביע חותם בציבוריות הישראלית. זו הזדמנות שלהם לצלול לעבודה האפורה אך החשובה ולהוביל רפורמות אמיתיות של הורדת יוקר המחיה, של הורדת מחירי הדיור והעלאת רמת החיים של אזרחי המדינה". אלרוב ציין כי יהיה עליהם לעמוד בפיתוי ולא לעסוק כל הזמן בפופוליזם תקשורתי זול. "זה אומנם מביא רייטינג - אך לא מייצר שום שינוי", ציין.

מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב, יולי 2011. Creative Commons
מאהל מחאה חברתית בגן וולובסקיץ ארלוזרוב, ת"א/Creative Commons

"בסופו של יום יש את החיים עצמם: כל משפחה צריכה לשלם את המשכנתא, את החשבונות בסופר ואלו החיים האמיתיים, עם זה רוב האנשים צריכים להתמודד" סיפר אלרוב והוסיף כי "כשהגחלים רוחשות, הסיר מבעבע ובסופו של דבר מגיע לנקודת רתיחה. לציבור הישראלי יש כוח אדיר בידיים והוא למד להשתמש בו". אלרוב ציין כי תפקידם של הממשלה ושל ועדות הכנסת לקדם מהלכים וליישם תכניות אמיצות על מנת לייצר את השינוי הנדרש. "במוקדם או במאוחר, נהיה חייבים להתמודד עם הבעיה הזו ולפתור אותה", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully