וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ציפיה לפריצות דרך, ביידן ופוטין מקווים בסך הכול לקצת יציבות ביחסים

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 9:48

וושינגטון ומוסקבה מנמיכות את הרף לקראת הפסגה היום בז'נבה, שחשיבותה בקיומה לאור השפל ביחסים. אחרי שכינה אותו רוצח, נשיא ארה"ב יעביר לנשיא רוסיה את הקווים האדומים שלו. על הפרק: מתקפות הסייבר, אוקראינה ונשק גרעיני. כלקח מטראמפ, לא תהיה מסיבת עיתונאים משותפת

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת בז'נבה, שוויץ, לקראת הפסגה עם ולדימיר פוטין, 15 ביוני 2021. רויטרס
יעביר לפוטין את הקווים האדום של ארה"ב. ביידן נוחת בז'נבה, אמש/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגשו היום (רביעי) בשוויץ הניטרלית, בפסגה ראשונה בין המנהיגים שנערכת בזמן של שפל של שלושה עשורים ביחסים בין המעצמות. אף אחד לא מצפה לפריצת דרך באינספור המחלוקות ביניהן, אולם עצם קיומו של המפגש יכול לתרום להורדת מפלס הלהבות ולביסוס יחסים יציבים יותר, גם אם באופן זמני מאוד.

לפסגה קדמו חילופי עלבונות בין הפוליטיקאים הוותיקים, שמכירים שנים ארוכות. ביידן הכעיס את פוטין כשכינה אותו "רוצח", ובתגובה החזיר פוטין את השגריר מוושינגטון ולעג על מצבו הרפואי של נשיא ארצות הברית. אחת התוצאות הממשיות היחידות שעשויות לצאת מהמפגש היא חזרתו של השגריר, וייתכן שגם חילופי אסירים, כמו בימים ההם במלחמה הקרה.

מקום המפגש הוא פסטורלי למדי: וילה מהמאה ה-18 המשקיפה על אגם ז'נבה, עיר שבה יושבים שורת ארגונים בינלאומיים ומהווה מוקד לדיפלומטיה. אולם בסימן למתיחות, פוטין וביידן לא יסעדו יחד לאורך כחמש שעות הפסגה בת היום.

אף אחד לא משלה את עצמו שנקודות החיכוך המרכזיות - התוקפנות הרוסית ביחס לשכנותיה ומתקפות הסייבר והפעילות החתרנית נגד מדינות המערב - ייפתרו ביום בודד של שיחות. מוסקבה מינפה את איומיה על אוקראינה, שכללו ריכוז כוחות של כמאה אלף חיילים בגבולותיה, כדי לחלץ מוושינגטון נכונות לקיים את הפסגה, כשרק חלק קטן מהם חזרו לבסיסיהם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם שר החינוך שלו, 15 ביוני 2021. רויטרס
ממשיך לרכז כוחות רבים בגבול אוקראינה. פוטין, אתמול/רויטרס

אוקראינה קיוותה להשיג הבטחות משמעותיות יותר מנאט"ו, אך מנהיגי הברית הסתפקו פעם נוספת בהצהרה מעורפלת על הצטרפות עתידית של קייב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא הסתיר את אכזבתו מהגישה האמריקנית, אף שביידן לא מפגין כלפי פוטין את האהבה שקיבל מדונלד טראמפ. הוא אף החליט למנוע מנשיא רוסיה את התענוג של מסיבת עיתונאים משותפת, אחרי ההופעה הביזארית של טראמפ לצדו בתום פגישתם בפינלנד ב-2018.

ביידן, שהזמין את זלנסקי לבית הלבן כדי להראות את תמיכתה של וושינגטון בקייב, ינסה להעביר לפוטין קווים אדומים ביחס לאוקראינה. זלנסקי מזהיר כי הסכנה מפני חידוש הלחימה במזרח אוקראינה עוד לא חלפה, אולם גם הוא מבין שארצות הברית ומדינות אירופה לא צפויות להתערב כדי לבלום כוחות בדלנים פרו-רוסיים אם ינסו להרחיב את אזורי שליטתם.

אוקראינה קיבלה מכה נוספת כשארצות הברית נמנעה מלעצור את השלמת הנחת צינור הגז נורד סטרים 2 המחבר בין רוסיה לגרמניה, ועשוי לחזק את התלות האירופית ברוסיה כמקור לאנרגיה. ברלין התעקשה לסיים את הפרויקט, וממשל ביידן מנסה לשקם את היחסים עם הכלכלה החזקה ביבשת שהתדרדרו תחת טראמפ. לכן הוא גם ביטל את החלטתו של הנשיא הקודם להוציא אלפי חיילים אמריקנים מגרמניה, מהלך שנתפס בזמנו כפרס לפוטין.

"אנחנו לא רואים שום סכנה שבפגישה הזו יושג הסכם כלשהו מאחורי הגב של אוקראינה", שמר על אופטימיות שר החוץ של אוקראינה, דימיטרי קוליבה, לקראת הפסגה.

דגלי ארה"ב, שוויץ ורוסיה מחוץ למלון בז'נבה שבו ייפגשו ג'ו ביידן וולדימיר פוטין, 15 ביוני 2021. רויטרס
דגלי ארה"ב, שוויץ ורוסיה מחוץ למקום הפסגה/רויטרס

משבר נוסף שייעלה לדיון הוא זה בבלארוס, שהולכת ונבלעת על ידי רוסיה, ודיכוי האופוזיציה המקומית עד כדי העלמתה לקראת הבחירות בספטמבר. ביידן לא צפוי לחלוב מפוטין ויתורים משמעותיים בנושא, ונשיא רוסיה לא חשש לומר השבוע כי ייתכן שאלכסיי נבלני לא יצא בחיים מבית הסוהר - לכאורה כמו כל אסיר אחר.

אחד התחומים היחידים שבהם עשויים פוטין וביידן להגיע להסכמות כלשהן הוא בקרת הנשק הגרעיני. בתחילת כהונתו, ביידן הסכים להאריך את אמנת New Start, שנחתמה בזמן כהונת אובמה, בחמש שנים נוספות. ממשל טראמפ דרש להכליל בה גם את סין והיה פורש ממנה לולא הפסיד בבחירות, אך מחליפו הדמוקרטי סבר שעדיף להציל את הסכם בקרת הגרעין האחרון בין שתי המעצמות אחרי פקעיתם של כמה הסכמים שנחתמו בתקופת המלחמה הקרה.

כל דבר שיקרה במהלך הדיונים בווילה בז'נבה מעבר להבנות וחיוכים למצלמות יהיה בבחינת הישג.
"אני לא בטוח שיושגו הסכמות כלשהן", אמר יועצו של פוטין למדיניות חוץ, יורי אושקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully