וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה הוציאה להורג צעיר שיעי על פשעים שביצע כשהיה קטין

16.6.2021 / 10:56

מוסטפא האשם אל-דרוויש הורשע בהקמת תא טרור ובהתקוממות מזוינת נגד השלטון, אך באמנסטי אומרים כי העבירות בוצעו עוד שהיה בן 17 או 18. זאת בניגוד להתחייבות של הממלכה הסונית לחדול מהנוהג

ערב הסעודית הוציאה להורג אתמול (שלישי) צעיר שיעי שהורשע בהשתתפות ב"מרד" נגד המשטר, אך ארגוני זכויות אדם אמרו כי המשפט שלו היה מלא פגמים.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, לא ברור אם מוסטפא האשם אל-דרוויש בן ה-26 הוצא להורג על פשעים שביצע בעת שהיה קטין. הארגון אמר כי הוא נעצר ב-2015 באשמת השתתפות במהומות בין 2011 ל-2012. כתב האישום נגדו לא פירט את התאריכים שבהם בוצעו אותן עבירות לכאורה, כך שייתכן שהיה בן 17 אז, או 18.

הממשלה טוענת כי הוא הורשע והוצא להורג על פשעים שביצע כשהיה בין יותר מ-19, אף שהיא לא מסרה תאריכים מדויקים. בשנה שעברה, הכריזה הממלכה על הפסקת ההוצאות להורג של מי שהורשע בעבירות שביצע כשהיה קטין.

משרד הפנים מסר כי הוא הוצא להורג אחרי שהורשע בהשתתפות ביצירת תא טרור שמטרתו לעקוב ולפגוע בשוטרים, בניסיון להרוג שוטרים, בירי על סיורי משטרה ובהכנת בקבוקי תבערה לפגיעה במשטרה. הוא נאשם גם בהשתתפות בהתקוממות מזוינת נגד השלטון וביצירת כאוס ושסע עדתי. אותם פשעים שיוחסו לו בוצעו במחוז המזרחי, שבו מרוכזת תעשיית הנפט הסעודית והמיעוט השיעי שלה.

בשיא "האביב הערבי" בתחילת העשור הקודם, המיעוט השיעי יצא לרחובות במחאה על העוני והאפליה כלפיו בממלכה הסונית השמרנית. בתגובה, כוחות הביטחון דיכאו את ההפגנות באלימות ועצרו מספר לא ידוע של מפגינים. הממשלה שיטחה ב-2017 עיר עתיקה בטענה שהיא משמשת מקום מסתור לחמושים, והבטיחה לפתח את האזור.

מוסטפא האשם אל-דרוויש, צעיר שיעי שהוצא להורג על ידי ערב הסעודית. אתר רשמי, מערכת וואלה!
ייתכן שהיה בן 17 או 18 כשביצע את המעשים בהם הואשם. מוסטפא האשם אל-דרוויש/מערכת וואלה!, אתר רשמי

בעשור שחלף, ריאד הוציאה להורג מספר רב של שיעים שהורשעו בהשתתפות באותן ההפגנות, בהם איש הדת הבולט נימר א-נימר ב-2016. הוצאתו להורג הובילו להפגנות זעם של שיעים ברחבי המזרח התיכון ואסיה, ומפגינים הסתערו על שגרירות סעודיה בטהראן. היחסים בין שתי המדינות היריבות נותקו, ולא חודשו מאז.

ערב הסעודית האשימה בעבר את איראן בתמיכה בחמושים השיעים בשטחה, ואמרה כי הם פועלים "לפי הוראות מחוץ למדינה".

אמנסטי אמר כי אל-דרוויש, שנעצר כשהיה בן 20, הוכנס לבידוד ללא תקשורת עם העולם מבחוץ במשך חצי שנה. הוא לא זכה לגישה לעורך דין עד תחילת משפו לפני שנתיים בבית המשפט הפלילי המיוחד בריאד, העוסק בעבירות טרור.

לאחר מכן, בית המשפט העליון אשרר את עונש המוות של אל-דרוויש, ולאחר מכן התיק שלו הופנה לנשיאות ביטחון המדינה, שנמצא תחת פיקוחו הישיר של הארמון. ליורש העצר מוחמד בן סלמאן יש השפעה אדירה עליו. המלך סלמאן מאשר את ההוצאות להורג, שרובן נעשות בעריפת ראש.

"איך מוציאים להורג ילד בגלל תמונה בטלפון?"

הארגון Reprieve, הפועל נגד עונש מוות, אמר כי אל-דרוויש התכחש להודאתו, שהוצאה ממנו אחרי שלפי הדיווחים עבר עינויים. הרשויות לא הגיבו באופן פומבי על הטענות הללו. בארגון אמרו גם כי המשפחה שלו לא קיבלה התראה על ההוצאה להורג, ולמדה עליה רק מפרסומים רשת. "איך הם יכולים להוציא להורג ילד רק בגלל תמונה בטלפון שלו?", מסרה משפחתו בהצהרה שפורסמה על ידי הארגון. "מאז מעצרו, לא ידענו דבר פרט לכאב. כל המשפחה מתה מהלכת".

הממלכה הוציאה להורג 26 איש מתחילת השנה, על פי הארגון הסעודי האירופי לזכויות אדם. זאת בהשוואה ל-27 איש בכל השנה שעברה. הירידה החדה במספר ההוצאות להורג אשתקד נבעה בעיקר לאחר שהוחלט לחדול מעונשי מוות על עבירות סמים לא אלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully