וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הדגלים יתקיים היום כמתוכנן; צה"ל תגבר את פריסת סוללות כיפת ברזל

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 7:33

השר לביטחון הפנים והמפכ"ל הכריעו, בתום דיון בנושא, לקיים את האירוע בתוואי שאושר. בצה"ל ושב"כ נערכים לתרחיש של הידרדרות ביטחונית, כולל שיגור רקטות מרצועת עזה. ברשימה המשותפת דורשים לבטל את הצעדה: "עשויה להבעיר מחדש את השטח"

מצעד הדגלים צפוי להתקיים היום (שלישי) בירושלים כמתוכנן - כך נמסר אמש מלשכתו של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, בתום דיון שקיים עם בכירי המשטרה. כ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב צפויים לאבטח את החוגגים בבירה. רחובות רבים בירושלים ייחסמו לתנועה כבר בשעות הצהריים. בתוך כך, צה"ל תגבר את פריסת סוללות כיפת ברזל.

הדיון בנושא נערך בהשתתפו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, גורמי צה"ל, שב"כ והמל"ל. במהלך הסקירה הוצגו לבר-לב התכניות המבצעיות לקראת האירוע, כולל תרחישים לאיומים שונים. "התרשמתי כי המשטרה ערוכה היטב וכי נעשה מאמץ גדול לשמירה על מרקם החיים העדין וביטחון הציבור", אמר בר-לב בתום המפגש.

המצעד יצעד מרחוב הנביאים בבירה דרך רחוב סולטאן סולימאן עד שער שכם, שם, ברחבת השער, תתקיים הרקדה המונית עם דגלי ישראל. משם ימשיכו הצועדים לכיכר צה"ל דרך שער יפו וייכנסו אל הכותל המערבי, חלקם דרך הרובע המוסלמי ובחלקם דרך הרובע היהודי, מסיבות של בטיחות וכדי למנוע צפיפות יתר.

מצעד הדגלים המסורתי של יום ירושלים – שער שכם. נועם מושקוביץ
במשטרה נערכים לשלל תרחישים לאיומים שונים. מצעד הדגלים שהתקיים בירושלים במאי/נועם מושקוביץ

במקביל, חברי הרשימה המשותפת פנו במכתב לבר-לב ולראש הממשלה נפתלי בנט, וקראו לבטל את הצעדה. "אנו מזהירים ומתריעים מראש כי אירוע זה עלול בסבירות גבוהה ביותר להבעיר את השטח מחדש ולהוביל לאלימות ולהסלמה מסוכנות", כתבו. "אנו קוראים לכם להודיע בדחיפות הגבוהה ביותר כי הצעדה לא תאופשר בידי המשטרה. זאת ועוד, אנו מתריעים כי כל טיפת דם אשר חלילה תישפך - תהיה באחריותכם, וכך גם תבערה אזורית אפשרית".

מוקדם יותר, דובר חמאס עבד א-לטיף קאנוע אמר כי קיום מצעד הדגלים כמתוכנן עלול לגרום למערכה חדשה בין ישראל לחמאס. הוא קרא לתושבי ירושלים וערביי ישראל להתגייס ולהתעמת עם ישראל בכל הדרכים והאמצעים, וטען כי יש לפעול לסכל את "תכניות הכיבוש".

עוד בוואלה!

בר לב: נערכים לקיום מצעד הדגלים מחר, ירושלים היא בירתנו הנצחית

לכתבה המלאה

המבחן הביטחוני הראשון של רה"מ בנט

צה"ל ושב"כ נערכים לאפשרות של הידרדרות ביטחונית עקב צעדת הדגלים. לפי הערכות במערכת הביטחון, בגבול הצפון צפוי להיות שקט, ביהודה ושומרון עשויות להיות הפרות סדר אלימות במידה ויהיו פצועים והרוגים בירושלים, אך ברצועת עזה צפוי סיפור אחר לחלוטין.

לפי הערכת גורמי ביטחון, מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, יצא ממבצע "שומר החומות" ללא הישגים משמעותיים, ועדיין נאבק לקדם משא ומתן על תהליך ההסדרה והשיקום של רצועת עזה, כולל פתיחת מעברי ארז וכרם שלום, שנסגרו בהנחיית שר הביטחון בני גנץ. לפי הערכת אותם גורמי ביטחון, סינוואר יחשוש מאוד להתגרות בצה"ל באמצעות שיגורי רקטות, אך הוא עדיין ינסה לחזק את הנרטיב סביב הנושא הדתי וירושלים. לכן, קיימת אפשרות שיהיו הפרות סדר על גבול רצועת עזה או שיגור בלוני טרור, כמו גם שיגור רקטה קצרת טווח במקרה קיצון.

שיגור של טיל מיירט של כיפת ברזל לעבר רקטה ששוגרה מרצועת עזה אל אשקלון, 11 במאי 2021. AP
מחשש להידרדרות ביטחונית, צה"ל תגבר את פריסת הסוללות. טיל כיפת ברזל ששוגר ב"שומר החומות"/AP

עם זאת, במערכת הביטחון לא מוציאים מכלל אפשרות שיהיו חוליות סוררות ברצועת עזה, בדגש על אנשי הג'יהאד האסלאמי, שישגרו רקטות לעבר עורף ישראל. לשם כך, מערך ההגנה האווירי של צה"ל העלה את רמת הדריכות והכוננות לקראת הצעדה. הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להכין תגובות אפשריות לכלל התרחישים, כולל לשיגור רקטות.

בהתאם לכך, המסר של ראשי מערכת הביטחון הוא להימנע מפצועים והרוגים עד כמה שניתן, זאת מאחר ותמונות קשות בירושלים ישרתו את הקיצונים והמסיתים ברצועת עזה ויהודה ושומרון. "המצב בזירה הפלסטינית נפיץ ואנחנו נערכים לאפשרות של חידוש הלחימה", אמר אתמול כוכבי במהלך פורום מבצעי שנערך בצה"ל, ובו התקיים סיכום ראשוני של מבצע "שומר החומות".

עמר בר לב בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"כרגע, התוכנית היא לקיים את מצעד הדגלים". בר-לב, אתמול/ראובן קסטרו

בר-לב התייחס מוקדם יותר אתמול למצעד המתוכנן ואמר כי "כרגע, התוכנית היא לקיים את מצעד הדגלים. בדמוקרטיה מותר להפגין ולצעוד כל עוד זאת על פי החוק - וכך נפעל". בתשובה לשאלה על איומי חמאס כי "יבעירו את השטח" אם "תצא לפועל התוקפנות החדשה בירושלים", השיב השר כי "ירושלים היא בירת ישראל הנצחית".

מארגני מצעד הדגלים ומשטרת ישראל הגיעו ביום שישי להסכמה על קיום מצעד הדגלים לציון איחודה של ירושלים. זאת, לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני קבע כי המצעד, שתוכנן להתקיים ביום חמישי בשבוע שעבר, יידחה למועד מאוחר יותר שיהיה לאחר השבעת הממשלה החדשה, בתוואי שיוסכם על המשטרה והמארגנים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, המפכ"ל וסגן ראש השב"כ המליצו לקבינט הביטחוני שלא לקיים את מצעד הדגלים במתווה המקורי של צעדה דרך הרובע המוסלמי ושער שכם, וציינו כי ניתן יהיה לקיים את המצעד במסלול חלופי ובצורה מתואמת. במהלך הדיון בקבינט, אמר מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז כי ממשל ביידן פנה למשרד לגבי המצעד, וציין כי האמריקנים מודאגים מעצם קיומו ואינם מעוניינים שתיווצר התלקחות חדשה באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully