וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט: מצעד הדגלים יידחה ליום שלישי הבא, אחרי השבעת הממשלה

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 1:28

נתניהו וגנץ יצאו להתייעצות נפרדת כדי להגיע למתווה מוסכם לצעדת הדגלים שתוכננה במקור ליום חמישי. בישיבה המליצו הרמטכ"ל כוכבי, סגן ראש השב"כ, והמפכ"ל שבתאי לקיים את המצעד במסלול חלופי ובצורה מתואמת. רגב צעקה לרמטכ"ל והמפכ"ל: "חובתכם לבצע, אמרתם שחמאס מורתע"

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הערב (שלישי) פה אחד לקיים את מצעד הדגלים בירושלים ביום שלישי הבא, יומיים אחרי השבעת הממשלה החדשה. המצעד יתקיים במתווה שיוסכם על המשטרה והמארגנים. במהלך הישיבה, יצאו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ להתייעצות נפרדת כדי לנסות להגיע למתווה מוסכם.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וסגן ראש השב"כ המליצו לקבינט הביטחוני לא לקיים את מצעד הדגלים במתווה המקורי של צעדה דרך הרובע המוסלמי ושער שכם ביום חמישי. ראשי מערכת הביטחון ציינו כי ניתן יהיה לקיים את המצעד במסלול חלופי ובצורה מתואמת. במהלך הדיון בקבינט אמר מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז כי ממשל ביידן פנה למשרד לגבי המצעד. הוא ציין כי האמריקנים מודאגים מעצם קיום המצעד ואינם מעוניינים שתיווצר התלקחות חדשה באזור.

במהלך הישיבה אמרו בכירי מערכת הביטחון - הרמטכ"ל, המפכ"ל וסגן ראש השב"כ - שאם המצעד יתקיים במתווה המקורי ביום חמישי, הדבר יביא להסלמה שעלולה לכלול את חידוש ירי הרקטות מעזה ולמהומות בגדה המערבית ובהר הבית. הם אמרו שישראל תיאלץ לצאת למבצע נוסף, אך הפעם ללא לגיטימציה בינלאומית. במהלך הישיבה שרת התחבורה מירי רגב צעקה על הרמטכ"ל כוכבי ועל המפכ"ל שבתאי ואמרה: "חובתכם לבצע, אמרתם שהמבצע בעזה הסתיים עם הרתעה ועכשיו אני מבינה שאין הרתעה". נתניהו פנה לרגב וביקש ממנה להפסיק לצעוק.

ריקוד הדגלים המסורתי ביום ירושלים-התכנסות בנות רח' בצלאל, בנים ליד בית הכנסת הגדול, 10 במאי 2021. ראובן קסטרו
ריקוד הדגלים ביום ירושלים, לפני כחודש/ראובן קסטרו

ההכרעה עברה לפורום השרים לאחר שנתניהו, גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, המפכ"ל שבתאי, ראש המל"ל מאיר בן שבת וראש שב"כ ארגמן, דנו בנושא אמש לתוך הלילה. לפי גורם שהשתתף בישיבה, במהלך הדיון אמר שבתאי כי להערכת המשטרה קיום מצעד הדגלים ברובע המוסלמי ושער שכם בעיתוי הנוכחי עלול להביא לחידוש המהומות ברחבי הארץ. לדבריו, גם ראש שב"כ ציין כי מצעד הדגלים במתווה שהמארגנים רוצים לבצע עלול להביא להסלמה משמעותית. גורם שמעורה בפרטים אמר כי שב"כ מציע חלופה של קיום "ריקוד דגלים" ברחבת הכותל במקום או מצעד רק דרך שער יפו.

גנץ הביע בדיון התנגדות לקיום המצעד מחשש להסלמה, בעוד אוחנה תמך בקיום המצעד כמתוכנן. נתניהו ביקש לבחון חלופות, אבל לא הביע עמדה ברורה לגבי המתווה בו הוא תומך. המפכ"ל הוסיף כי אין מספיק כוח אדם לאבטח את הצעדה בתכנון המקורי ובמקביל לשמר כוננות של אלפי שוטרים בכל הארץ, ולהערכת המשטרה חסרים אלפי שוטרים כדי לבצע זאת.

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה, 21 במאי 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
יצאו מהישיבה להתייעצות ביניהם. נתניהו וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מוקדם יותר אתמול הודיע יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כי המצעד בוטל בעקבות הודעת המשטרה כי לא תאפשר את המצעד בתוואי המסלול הנוכחי. המשטרה פרסמה לאחר מכן הבהרה כי התקיימה שיחה עם המארגנים, וכי כפי שכבר הודיעו אמש - המתווה הנוכחי לאירוע לא אושר, וכי במידה ויוחלט לשנות את המתווה או את מועד הצעדה, הנושא ייבחן מחדש.

אוחנה צייץ כי הוא ביקש מנתניהו לקיים דיון בנושא. "עמדתי הייתה ונותרה כי אין לשעות לאף איום מאף גורם המאיים על חופש הביטוי, הפולחן או הדת", כתב בטוויטר. "אני שומע על המורכבויות והקשיים, ועדיין סבור כי יש להעלות את ההחלטה לדרג המדיני בשל חשיבותה. 'להיות עם חופשי בארצנו' לא יכולה להישאר שורה מהמנון. שוחחתי עם רה"מ, ובכוונתו לקיים דיון בנושא".

"מפכ"ל המשטרה לא מסוגל להגן על צועדים ברחובות ירושלים עם דגלי ישראל ולא מסוגל להגן על תושבי לוד, רמלה ועכו היהודיים", אמר סמוטריץ' בהודעה שמסר מוקדם יותר. "עכשיו הוא גם הופך את יחיא סינוואר למי שמנהל את ירושלים. זו כניעה מבישה לטרור ולאיומי החמאס".

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
הביע חשש מחידוש המהומות. שבתאי/ראובן קסטרו

אתמול אמר ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) כי אם המשטרה לא תאפשר את קיומו של המצעד במסלול המתוכנן, הוא ישתתף בצעדה בכל זאת. "אם המשטרה לא תאפשר את ריקוד הדגלים, בכוונתי להפעיל את חסינותי ולצעוד בשמחה עם דגלים", אמר בן גביר.

הרעיון לקיים את המצעד נתקל בהתנגדות במערכת הביטחון, וגורמים ביטחוניים הזהירו כי הוא עלול להביא להסלמה ביטחונית בגדה המערבית וברצועת עזה. זאת, לאחר שמנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר איים שלשום כי אם ייערך מצעד דגלים נוסף בירושלים - ארגון הטרור יתקוף את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully