וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הדתות החדש חייב להחזיר את היהדות לישראלים

אירית רוזנבלום

14.6.2021 / 11:33

בתי הדין הרבנים פועלים באופן המנוגד לאמונה ולערכים של רוב הציבור היהודי לכן חשוב להצר את סמכויותיהם. בנוס, יש להכיר בקידושים רפורמים וקונסרבטיביים שנעשים בארץ לצורך הכרה במעמד זוגי. זו הרפורמה שהשר מתן כהנא חייב לבצע כדי להקל על רבים מאזרחי ישראל

שוב התפרסמה ידיעה על כך שאישה זכתה לגט מבעלה, לאחר 16 שנות מאבק. המאבקים האלו, הפכו לשגרה במדינת ישראל. בתי הדין הרבניים מתכסים בנוצות טווס ביומרה להציג את עצמם כ"לוחמים" למען זכויות הנשים העגונות, אך בה בעת מהווים את עצם הבעיה בכך שהם אלו האמונים על יישומה של חקיקה מפלה. חקיקה שלא מנסה אפילו להציג מראית עין של שוויוניות בין גברים לנשים.

ח"כ מתן כהנא הושבע לתפקידו כשר הדתות. לראשונה זה זמן רב יעמוד בראש המשרד שר שאיננו חרדי. כהנא, חובש כיפה, בן הציונות הדתית, יצטרך להחליט אם הוא מגיע כדי לשמר ממסד מנוון, אנכרוניסטי ומפלה, או שברצונו לנצל את נקודת הזמן הזו של ניתוק הסיעות החרדיות ממשרד הדתות, כדי להציג רפורמה מקיפה במעורבות הדת במשפחה.

אינני מצפה מכהנא שיעשה את הדבר הנכון ביותר בעיניי ויפעל לניתוק מוחלט בין הדת למשפחה ואיתו חופש בחירה בנישואים ובגירושין. יחד עם זאת, גם אם יחליט השר כהנא שלא ללכת עד הסוף, אבל כן לייצר רפורמה מקיפה, תהיה בכך תועלת רבה.

הדבר הראשון צריך להיות הצרת תחומי הסמכות של בתי הדין הרבניים - פסק דין "הבוגדת" הזכור לרע, ממחיש שוב עד כמה בתי הדין הרבניים פועלים על פי מסד ערכי מנוון ואנכרוניסטי - אין סיבה ולא נכון שהם יוכלו להתערב בחלוקת רכוש או בכל סוגיה אחרת שאיננה קידושים וגיטין בלבד. אזרחי ישראל ראויים למערכת שפיטה שוויונית שאיננה מפלה מחצית מהם, מערכת שפיטה שפועלת לפי קודקס חוקים מותאם לתרבותם ולאופי חייהם - בתי הדין הרבנים פועלים באופן המנוגד לאמונה ולערכים של רוב הציבור היהודי בישראל ולכן, אם לא ניתן לבטלם, חשוב להצר את סמכויותיהם.

בחירות חוזרות, איילת שקד, נפתלי בנט ומתן כהנא, הימין החדש 21.07.20. ראובן קסטרו
טוב יעשה השר הנכנס כהנא, אם יתחיל לצעוד בדרך הרפורמה במשרד הדתות/ראובן קסטרו

המשימה השנייה שטוב יעשה שר הדתות הנכנס אם יבחן אותה, הינה השוואת מעמדם של כלל הזרמים ביהדות לצרכי קידושין וגיטין. כפי שבג"ץ כבר הכריע שיש להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים לצרכי חוק השבות, כך נכון יהיה שמדינת ישראל תכיר בקידושים רפורמים וקונסרבטיביים שנעשים בארץ לצורך הכרה במעמד זוגי ואותו הדבר ביחס לגירושים. יש לציין כי אין כאן אפילו שינוי מהותי מהמצב הקיים שכן חתונות רפורמיות וקונסרבטיביות שנעשות בחו"ל נחשבות לצורכי רישום נישואים, כמו נישואים אזרחיים של אזרחי ישראל המתקיימים ברחבי העולם.

שני הדברים הללו אינם משאת לבי המרכזית שעיקרה ניתוק המדינה והדת מהמשפחה ומתן אפשרות לכל זוג להחליט כיצד הם רוצים להתחתן, להכריז על זוגיותם, או על פרידתם, כשהמדינה איננה יותר מזו שמכירה בהחלטות אזרחיה. ברור לי שהדרך לשם עוד רחוקה, אבל טוב יעשה השר הנכנס כהנא, אם יתחיל לצעוד בה, לפחות בכל הקשור להצרת סמכויות הממסד האורתודוכסי מחד, והרחבת ההכרה בזרמים הנוספים ביהדות מאידך. שני תהליכים שאם יתרחשו יקלו על רבים מאזרחי ישראל לחיות כאן בהתאם לאמונתם ולערכיהם.

עו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"לית ומייסדת ארגון "משפחה חדשה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully