וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצחים והמפסידים, והטעויות שעשה נתניהו בדרך: יום שידורים מיוחד מהכנסת

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 15:27

הממשלה ה-36 צפויה להיבחר היום רשמית. מי מסיים את מערכת הבחירות בחיוך ומי טעה בדרך, איך נראתה כהונת נתניהו, מה מירב כהן חושבת על הסיכויים של לפיד להפוך לראש הממשלה - וח"כ קרעי במתקפה על בנט. טל שלו ויקי אדמקר בדיווח מיוחד מאולפן וואלה! בכנסת

בווידאו: ח"כ איתן גינזבורג בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר מהכנסת לקראת השבעת הממשלה/צילום: שי מכלוף

בעוד כמה שעות הממשלה ה-36 צפויה להיות מושבעת בישיבת מליאה מיוחדת של הכנסת, במהלכה צפוי להיבחר גם יו"ר חדש לבית המחוקקים. לצד כניסת הממשלה החדשה, יסתיימו 12 שנים רצופות של בנימין נתניהו בשלטון. דיווחים שוטפים לאורך היום (ראשון) מאולפן וואלה! בכנסת.

"הייתי רוצה לראות את גנץ ראש ממשלה", אמר לוואלה! ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן). "לא מכחיש שיש החמצה, אבל זה שקמה ממשלת שינוי ונתניהו מפנה את כסאו ותהיה ממשלה שתדבר בטון אחר ותביא תפיסת עולם אחרת - דיינו. בממשלה הזאת יש רצון טוב לכל הצדדים לחולל שינוי לשרת את האזרחים, לקודמת נכנסנו בחששות, לכן עיגנו הכול בהכסמים, ולמרות הכול נתניהו דאג רק לעצמו, לא להעביר תקציב. הכול כדי לשמור על מקומו".

"יהיה אתגר גדול מכיוון שזו קואליציה מגוונת עם קצוות אידיאולוגיים ואנחנו על חודם של קולות, אבל זו לא הממשלה הראשונה שמתנהלת על חודם של קולות", הודה. "יש פה רצון של כל הסיעות שזה יצליח ושנפעל כמה שאפשר בצורה משותפת עם הסכמות. ברגע שנגיע למחלוקת נצטרך למצוא מנגנון לפתרון, כי מחלוקות יכולות לערער את יציבות הקואליציה. נצטרך לעסוק בדברים שהם פחות במחלוקת".

בווידאו: ח"כ שלמה קרעי מהליכוד בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר לקראת השבעת הממשלה/צילום: שי מכלוף

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה לוואלה! כי המטרה העיקרית שעומדת מול עיניה היא החזרת אמון הציבור בפוליטיקאים. "יש פה עבודה חשובה", הבהירה. "עשיתי הרבה מאוד הסכמים בחיי, לא פחות מורכבים מזה. הסכמים נועדו כדי שיקיימו אותם. אם אחד הצדדים ירצה להפר הוא יפר, אבל יש כאן את קריאת הכיוון ויש מטרות של כל מפלגה שהיא רוצה לקדם, ואני בטוחה שנמצא את הדרך".

"ממה שאני שומעת, כל המפלגות שמרכיבות את הקואליציה צריכות להתגמש ולהתפשר, גם מפלגות הימין. אני סבורה שהולכות להיות לנו מחלוקות רבות בתקופה הקרובה, אבל לתחושתי מעבר לאותו דבר לכאורה שדיברו בחודשים האחרונים שהדביק את הקואליציה - יש פה דבק אחר והוא ניסיון אמיתי של כולם להקים פה ממשלה יציבה מתפקדת שתפעל למען האזרחים, כל אחד בתפקידו, ואולי אפילו תשנה כאן נורמות שהתקלקלו בשנים האחרונות".

בווידאו: ח"כ אפרת רייטן מהעבודה בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר בכנסת לקראת השבעת הממשלה/צילום: שי מכלוף

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) תקף את הממשלה המיועדת בשיחה עם וואלה! וטען ש"גנבה את השלטון". לדבריו, "כנראה קמה ממשלת בנט לפיד. זה לכאורה יום חגיגי, הייתי אמור לשמוח היום, מדינה דמוקרטית חילופי שלטון. אבל לא כך הדבר. הממשלה שקמה היא לא חילופי שלטון אלא גניבת שלטון".

"אם יש בחירות היום בנט לא עובר את אחוז החסימה דרך האנשים שבחרו בו", טען. "זה נבל ברשות התורה. הממשלה היא חוקית אבל היא מוקמת בהליך לא דמוקרטי, היא מוקמת בלי מנדט שהיא קיבלה מהעם. לא נמנע את חילופי השלטון, אבל זה פתח לתהום שאנחנו יכולים להתגלגל אליו בפעמים הבאות".

בווידאו: מירב כהן, השרה המיועדת לשוויון חברתי, בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר בכנסת לקראת השבעת הממשלה/צילום: שי מכלוף

קרעי סיפר כי "נתניהו קודם כל הסכים לתת גם לבנט וגם לסער ועוד כשהמנדט היה אצלנו. אני באופן אישי נפגשתי ודיברתי עם מקורבים לגדעון ואלקין והצעתי שמישהו אחר מהליכוד, יריב לוין למשל, יחליף את ראש הממשלה בחלק הראשון של הקדנציה - והם טרקו את הדלת. אותם לא עניין שום דבר, רק שנתניהו יזוז לגמרי מהמפה, ואתה רואה את זה עם החוקים הארדואנים שהם מביאים לנו".

"יצא לי לדבר עם ראש הממשלה, הוא לא מתרשם ממה שקורה כאן. יילך איתנו לאופוזיציה בראש מורם ואנחנו נדאג שמהר מאוד יחזור להיות ראש הממשלה. כשנתניהו יהיה ראש אופוזיציה אתם תראו מה זה ראש אופוזיציה באמת. יכול להיות שהיה אפשר להתנהל אחרת, אבל לא בשביל זה מוכרים את המדינה. הם הולכים להקים ממשלה שנשענת על רע"ם, זו בושה וחרפה, זה לא ימין", הוסיף.

בווידאו: דיווח של טל שלו ויקי אדמקר מהכנסת על המנצחים והמפסידים עם הקמת הממשלה/צילום: שי מכלוף וערוץ הכנסת, עיצוב גרפי: דורון שיינר

לדברי השרה לשוויון חברתי המיועדת, מירב כהן, כלל לא בטוח שיו"ר יש עתיד ייכנס לראשות הממשלה בתורו, והממשלה גם היא עדיין לא מובטחת. "עדיין לא יכולה לומר בבטחה שתהיה ממשלה בלי להרגיש דאגה קטנה בלב. שום דבר לא מובן מאליו ולא סגור עד שזה לא סגור, לא מברכת עד שזה לא גמור. היו לנו כל כך הרבה הפתעות שאני לא רוצה לפתוח פה", אמרה לוואלה! בכנסת. "עם יד על הלב, אני לא יודעת לומר שלפיד יהיה ראש ממשלה. הפוליטיקה מלאה תהפוכות ולדבר על עוד שנתיים זה נצח בפוליטיקה".

כהן הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה עם הציבור והמפלגות הערביות. "בעיניי לפתוח דף חדש עם הציבור הערבי זה צו השעה, מהלך משמעותי שלפיד הוביל ויכול להוביל לשינוי לטובה. מבחינתי חד משמעית אפשר לשתף פעולה עם המשותפת, כך פעלתי כשרה לשוויון חברתי".

על קידום חוק שימנע מנתניהו להתמודד אמרה כי "הגרסה הנכונה היא חוק שימנע מהנשיא הטלת הקמת הממשלה על מישהו שכבר כיהן שמונה שנים. זו גרסה מידתית. לא הייתי מונעת כליל לרוץ לכנסת, אבל כן שירכיב שוב ממשלה, אחרת רואים תופעות לא רצויות. מאמינה שנכון לקדם את חוק שמישהו עם כתב אישום להתמנות לראשות הממשלה. זה עדיין בשיח עם המפלגות".

12 שנות נתניהו

הכהונה הארוכה של נתניהו שברה שיאים, ובמהלכה הוא הפך לראש הממשלה עם זמן הכהונה הארוך ביותר בכל הזמנים וגם צבר כמה הישגים משמעותיים - בביטחון, בכלכלה, ובשנה האחרונה בעיקר עם הסכמי הנורמליזציה והחיסונים לנגיף הקורונה. בכל עולם נורמלי זה היה אמור להפוך את נתניהו למלך ישראל.

אין ספק שנתניהו הוא מנהיג מוכשר, ראוי, עם הרבה פרמטרים שאין לשחקנים אחרים בזירה הפוליטית, לרבות לזה שיבוא אחריו - יו"ר ימינה נפתלי בנט - אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון. ולמרות זאת, כשנתניהו מגיע לקרב הפוליטי כאן בכנסת בתוך הממשלה, שם יש לו לא מעט בשנים האחרונות כשלונות, יש שיאמרו שאחד מהם הוא שליחתו של גדעון סער לספסלי הליכוד האחוריים, בנוסף לעובדה שהוא זלזל בבנט לאורך הדרך, וזה הלך והתגבר עם ההתמודדות שלו עם מצבו המשפטי.

האחרון הוא בני גנץ, שנתניהו הפר את ההסכם איתו בערך חודש אחרי שהוא חתם איתו עליו. בימים האחרונים הוא מציע לו הצעות מפתות להיכנס מיד לראשות הממשלה, בכל מחיר, אבל אף הצעה לא התקבלה. אחד הדברים שקרו לנתניהו במרוצת השנים האחרונות זה העובדה שאנשים במערכת הפוליטית נכוו ממנו וכבר לא מאמינים לו, וזה אחד הדברים שמובילים אותו למבוי הסתום.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים שבמתחם אוניברסיטת בר-אילן ב-14 ביוני 2009. מיכאל קרמר, אתר רשמי
אפשר כבר לסכם? נתניהו/אתר רשמי, מיכאל קרמר

ייתכן שעוד מוקדם לסכם את הקריירה הפוליטית של נתניהו. הוא אמנם הולך לאופוזיציה אך הוא שואף לחזור ובגדול. הקרב הראשון שהוא ינהל כשהוא יגיע לשם חוץ מלנסות להילחם בממשלת בנט-לפיד זה קרב בתוך הליכוד. הוא רוצה לקיים פריימריז בזק כמה שיותר מהר, כדי לעגן את מעמדו, אבל שאר בכירי הליכוד מתנגדים. זה יהיה קרב מעניין שיעיד אם נתניהו באמת נחלש ולקראת סופו - או שזה רק סיבוב לקראת קאמבק נוסף. כשנתניהו יבצר את מעמדו, אם יצליח, זה יאפשר לו לחזור גדול וחזק יותר בהתמודדות בבחירות הבאות.

המנצחים והמפסידים של הבחירות האחרונות

שעות להשבעת הממשלה החדשה, ניתן כבר להתחיל לסמן את המנצחים והמפסידים של מערכת הבחירות האחרונה. המהפך שיסיים 12 שנות כהונה של נתניהו, עומד להיקבע סופית בישיבה המיוחדת בכנסת, שייך לגוש השינוי כולו, וכך גם ההפסד בצד השני, אך היו כמה שמות שבלטו יותר מהשאר לשני הכיוונים.

המנצח הגדול הוא נפתלי בנט, שיהפוך לראש ממשלה עם 6 מנדטים בלבד. עם זאת, לא בטוח שיישאר מנצח גם בעתיד. יכול מאוד להיות שאין לו לאן לחזור לאחר שהממשלה תגיע לקצה, אחרי שעורר זעם בבייס של מצביעיו.

מולו, המפסיד הגדול ביותר הוא בנימין נתניהו שצריך לפנות את מקומו לאחר 12 שנות כהונה. נתניהו ספג ביקורת על לא מעט טעויות שעשה בדרך, ובעיקר בשנים האחרונות: הוא דחק לאחור את גדעון סער בתוך הליכוד, ואת בנט לאופוזיציה, מהלכים שייתכן שעלו לו בתפקיד.

בווידאו: דיווח מיוחד של טל שלו ויקי אדמקר מהכנסת על יום ההיסטורי של השבעת ההמשלה ה-36/צילום: רוני כנפו, ערוץ הכנסת ואלעד גוטמן, עיצוב גרפי: דורון שיינר

הראשון להתפכח מנתניהו הוא עוד מנצח גדול במערכת הבחירות האחרונה: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. הוא מיועד להיות שר האוצר - האיש החזק בממשלה, שיוכל להיות אפילו חזק מאי פעם, מאחר שלישראל ביתנו יש גם את ראשות ועדת הכספים.

תרחיש שתי הזרועות של ליברמן מטריד בעיקר את החרדים, שיוצאים מפסידים מהעימות. ליברמן שם לו למטרה לדחוק אותם לספסלי האופוזיציה, ואמר לאורך השנה האחרונה כי אינו רוצה ממשלה עם המפלגות החרדיות. העובדה שיעמוד בראש משרד האוצר וועדת הכספים מעוררת חשש גדול בשורות יהדות התורה וש"ס.

יאיר לפיד נמנה גם הוא על המנצחים. הוא נלחם במשך שנתיים וחצי כדי להחליף את נתניהו, הרכיב רוטציות ובנה הרכבים. הוא כמעט ולא הצליח - במבצע "שומר החומות" היה נראה שממשלת השינוי תיזרק לפח ההיסטוריה. אך היום הוא יהפוך להיות ראש הממשלה החליפי, יגשים את מטרת המחנה ויחליף את נתניהו, ויתבסס כמנהיג מחנה המרכז-שמאל.

המפסיד שמולו הוא יו"ר כחול לבן בני גנץ. מי שהתחיל את דרכו הפוליטית באופן עצמי חבר ללפיד כמועמד להחלפת נתניהו ומסיים כמפלגה קטנה יחסית עם 8 מנדטים בלבד. גנץ השיג לא מעט תפקידים, אולם החלום נותר מאחוריו - הוא כבר לא יהיה ראש הממשלה בסבב הנוכחי.

היום החגיגי בכנסת

אם לא יהיו שינויים, בשעה 16:00 תיפתח ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לכינון הממשלה ה-36 ובחירת יושב ראש הכנסת החדש.

הישיבה תתקיים בהשתתפות נשיא המדינה, ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. עם פתיחת הישיבה תכריז מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ: "כבוד הנשיא". חברי הכנסת והמוזמנים יכבדו את הנשיא בקימה.

יו"ר הכנסת הנוכחי, יריב לוין, יזמין אל דוכן הכנסת את ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט על מנת שיציג את ממשלתו, יפרט את קווי היסוד שלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים. ראש הממשלה החליפי המיועד יאיר לפיד יהיה הבא לשאת דברים, ולאחר מכן יוזמן ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום.

מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ישיבה חגיגית. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר שהשלושה יסיימו את דבריהם, יתקיים דיון סיעתי בו יוקצו לכל סיעה בכנסת תשע דקות לשאת דברים. בתום הדיון תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיושב ראש הנבחר. ח"כ מיקי לוי, יעלה לנהל את המשך הישיבה: הבעת אמון בממשלת החילופים והצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים. לאחר ההצבעה, יעלו שרי הממשלה המיועדים בזה אחר זה ויצהירו אמונים. לאחר מכן, תינעל הישיבה.

מוקדם יותר, בשעה 14:00 תיערך ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה המיועדת, ובהמשך בנט יכנס את חברי מפלגתו לישיבה אחרונה לפני ההצבעה. לאחר שתסתיים ההשבעה במליאה, סמוך לשעה 20:30 תיערך הרמת כוסית חגיגית במעמד יו"ר הכנסת הנבחר, וזמן קצר לאחר מכן תתכנס הממשלה החדשה לישיבה ראשונה לרגל כינון ממשלת ישראל ה-36, ובפתח הישיבה ימסרו דברים ראש הממשלה המיועד וראש הממשלה החליפי. מחר, ייערך ככל הנראה הצילום המסורתי של חברי הממשלה החדשה בבית הנשיא בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully