וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הממשלה תקום בוודאות? ולמה דווקא בראשון? מה שצריך לדעת לקראת ההשבעה

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 13:01

יו"ר הכנסת קבע מועד להצבעה על הקואליציה של בנט ולפיד, ונתן את האות לתחילת ההכנות ליום החגיגי. מה עומד מאחורי ההחלטה על התאריך, איך ייראו לוחות הזמנים, האם אפשר כבר לדעת בוודאות שהממשלה תושבע ומתי גוש השינוי יתחיל לעבוד? הדרך להקמת הממשלה ה-36

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד), הכריז היום (שלישי) על קביעת מועד להשבעת הממשלה בראשות יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וסימן את תחילת ההכנות ליום החגיגי. בעוד ימים ספורים תתכנס המליאה להצבעה מיוחדת, ובעוד שחלק מלוחות הזמנים ידועים מראש, חלק מהפרטים האחרים טרם התבהרו.


מתי תתרחש ההצבעה, מה עמד מאחורי בחירת היום, באיזה שלב תצולם התמונה המסורתית, באילו מהמורות גוש השינוי צפוי להיתקל בדרך ואיך יועבר השרביט מהממשלה הנוכחית? מה שצריך לדעת לקראת ההשבעה.

פגישת ראשי המפלגות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ, במלון דן, תל אביב 6 ביוני 2021. רענן כהן, אתר רשמי
יושבעו בעוד ימים ספורים. ראשי גוש השינוי/אתר רשמי, רענן כהן

מתי השבעת ממשלת בנט-לפיד?

לוין קבע כי ההצבעה על השבעת הממשלה החדשה תיערך ביום ראשון הקרוב במליאת הכנסת. בשביל לצלוח את ההצבעה דרוש רוב רגיל, אך בגוש השינוי מתכוונים להסתמך על קולותיהם של 61 חברי כנסת ממפלגות יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, כחול לבן, מרצ, העבודה ורע"ם.

משהורכבה הממשלה, היא מתייצבת לפני הכנסת, מודיעה על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים ומבקשת את אמון הכנסת. הממשלה תיכון משהביעה בה הכנסת אמון, ובאותה שעה מתחילים ראש הממשלה והשרים את כהונתם.

למה השבעת הממשלה דווקא ביום ראשון?

לוין קבע את השבעת הממשלה ליום ראשון למרות שלא מדובר ביום שבו המליאה פעילה בשגרה, זאת מתוך רצון לדחוק בבנט ולפיד לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים 48 שעות לפני מועד השבעת הממשלה ולא יממה כמתחייב בחוק. יום שבת אינו נחשב במניין הימים ולכן יהיה על השניים להניח את ההסכמים על שולחן הכנסת כבר ביום שישי למרות שההשבעה היא רק בראשון. כך, סבור לוין, יהיה ניתן להפעיל לחץ משמעותי יותר על חלק מחברי הכנסת במפלגות הימין שלא ישתפו פעולה עם הממשלה העתידית.

איילת שקד,נפתלי בנט,בני גנץ וחילי טרופר באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הלחצים להעביר חברי כנסת צד יימשכו עד הרגע האחרון. בנט, גנץ, שקד וטרופר במליאה/ראובן קסטרו

האם הממשלה בוודאות תושבע?

למרות הסיכויים הנמוכים לכך, בגוש השינוי העלו חשש מכך שאחד מחברי הכנסת לא יצביע בעד הקמת הממשלה או יתנגד, והממשלה החדשה לא תצא לדרכה. המתלבט האחרון שהתעכב עם ההודעה כיצד יצביע, ח"כ ניר אורבך מימינה, הכריז היום שיתמוך בממשלה. בליכוד ימשיכו בניסיונות להפעיל לחצים על חברי כנסת נוספים מימינה ותקווה חדשה בניסיון להשפיע עליהם, אך עד כה לא נחלו הצלחה.

יו"ר הכנסת יריב לוין יישאר בתפקידו?

לא. בישיבת המליאה שבה תיערך הצבעה על הממשלה תתקיים הצבעה נוספת על החלפת יו"ר הכנסת. הח"כ המיועד לתפקיד מטעם הממשלה המיועדת הוא מיקי לוי מיש עתיד. בהצבעה נדרש רוב של 61 חברי כנסת, ואם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון - הרוב קיים בידי גוש בנט-לפיד. אם אחד מחברי הכנסת יחליט להתנגד, קיימת אפשרות להסתמך על קולותיהם של חברי הרשימה המשותפת שהביעו הסכמה למהלך, אך בתקווה חדשה וימינה מסתייגים מכך.

מליאת הכנסת 21 בדצמבר 2020. דני שם טוב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
יושב הראש יתחלף בראשון/אתר רשמי, דני שם טוב/דוברות הכנסת

מתי ייערך צילום התמונה המסורתית של הממשלה החדשה?

טרם נקבע מועד, ובבית הנשיא ממתינים להשבעת הממשלה בפועל כדי לקבוע זאת. עם זאת, ההערכה כי צילום התמונה המסורתית של הממשלה החדשה ייערך ביום שני או שלישי, מיד לאחר השבעת הממשלה. זמן קצר לפני סיום כהונתו, יגיעו חברי הממשלה למשכנו של הנשיא ראובן ריבלין לתמונה משותפת שבמרכזה יעמדו ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ולצדם שאר השרים.

מתי הממשלה החדשה תתחיל לעבוד?

השרים ייכנסו לתפקידם מיידית, אולם במשרדי הממשלה ייערכו בימים שלאחר ההשבעה טקסים רשמיים לחילופי שרים, והאירוע המרכזי אמור להיות טקס החילופים במשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה היוצא נתניהו אמור להעניק את השרביט לבנט, שייכנס לתפקיד באופן מידי, וכך גם אמור לקרות בשאר משרדי הממשלה. לרוב מדובר בטקס משותף של היוצא מהתפקיד והנכנס אליו. ספק אם מישהו ירצה להימנע מכך, אבל הדבר יתאפשר היות שלא מדובר בפרוטוקול מחייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully