וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הכרמל מחכה לשיקום: "מנסים לעזור, אבל זה כמו אקמול לאדם מת"

8.6.2021 / 13:22

סוחרי שוק הכרמל מציינים מאה שנים להקמתו בליווי תחושת חשש כבדה. "אנשים התרגלו לקנות בסופרים", אמרה בעלת מסעדה. הם טוענים כי קיבלו סיוע מהמדינה של "גרושים" רק כי לא הגישו בקשה בזמן. עיריית ת"א: חשוב לנו שהם יהיו חזקים כלכלית

שוק הכרמל מציין השנה מאה שנים להיווסדו, אבל האחרונה הייתה אולי הקשה מכולן. הסוחרים התמודדו תחילה עם נגיף הקורונה, שליווה אותם לאורך חודשים ארוכים שבהן פעילות הדוכנים הופסקה לחלוטין, ומבצע שומר החומות הנחית עליהם מכה נוספת לפני שהספיקו להתאושש. לטענת בעלי העסקים, הרשויות והממשלה לא דואגים לאסוף את השברים לאחר שהוסרו ההגבלות והלחימה הסתיימה.

"הקורונה נגמרה אנשים לא מבינים שכל הבעיות יתחילו עכשיו. היינו במגיפה, במלחמה בעזה, ורק עכשיו חזרנו לחיים, וכולם שכחו אותנו. והכי מזעזע שאנחנו שכחנו את עצמנו", מחתה לילי בן שלום, בעלת מסעדת "ללה" בשוק הכרמל, שמכהנת כיו"ר המסעדנים בהתאחדות המלאכה והתעשייה. "הממשלה שכחה שהמקום הזה במצוקה. לאורך השנה היה אי צדק בהחלטות הממשלה. ילד בכיתה א' לא מסוגל להבין את ההיגיון ששוק סגור וסופר פתוח. השוק נפתח לפני חודשיים ובאמצע הייתה לנו גם מלחמה".

לדבריה, "אני בשוק הכרמל שנה וחצי, פתחתי חודשיים לפני הקורונה. אף פעם לא הייתי בסל הפיצוייים מהמדינה כי פתחתי בשנת הקורונה. בן אדם שרק פתח יש לו הכי הרבה הלוואות והוצאות ודווקא לנו לא נתנו".

לילי בן שלום. שרית גופן, מערכת וואלה!
"הממשלה שכחה שהמקום הזה במצוקה". לילי בן שלום/מערכת וואלה!, שרית גופן

בן שלום טענה כי הרגלי הצריכה השתנו בשנת הקורונה, והקונים התרגלו לרשתות הגדולות. "השוק לא חזר. אנשים התרגלו לקנות בסופרים, ועדיין אין לנו תיירים שהיו קהל עיקרי פה", אמרה.

"בקרוב יהיו גל של מסעדנים שיצטרכו עזרה כלכלית כי הבנקים פשוט לא יתנו להם. אני מרגישה שאני רצה אחרי כל פירוט ומידע. יש בעלי עסקים מבוגרים בשוק שלא יודעים בכלל להשתמש באינטרנט. אנחנו נכים כלכלית, צריך לצעוק להנגשת מידע על עזרה לבעלי עסקים. אם לא יהיו פה המון סגירות. אפשר להקל עלינו במלא דברים שלא קשורים בכלל לכסף, אלא בקורסים ועזרה על התנהלות נכונה", הוסיפה.

עוד בוואלה!

חובת עטיית המסכות במקומות סגורים תבוטל ב-15 ביוני, למעט בבתי הספר

לכתבה המלאה
שוק הכרמל בתל אביב, 4 באפריל 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
"השוק לא חזר להיות אותו דבר".שוק הכרמל, אפריל/פלאש 90, מרים אלסטר

"השוק לא חזר להיות אותו דבר"

רינה, בעלת דוכן שנפתח לפני 32 שנה בשוק, סיפרה כי "השוק זה חלק בלתי נפרד מהחיים שלי, גם לאבא שלי היה פה דוכן; מאז שהייתי ילדה חייתי פה. בעלי נפצע בפיגוע שהיה בשוק הכרמל".

"השוק לא חזר להיות אותו דבר. בזמן רגיל לא הייתי יכולה לדבר אתכם פה דקה. לא הייתי יכולה לשתות קפה ולעשן סיגריה. בקורונה קיבלתי מהמדינה סיוע של גרושים רק כי לא הודעתי בזמן. לא ידעתי על הסיוע ורק אחר כך נתנו לי אמרו לי שמה שהייתי צריכה לקבל לא יתאפשר בגלל שהגשתי באיחור. אבל זה כבר לא רלוונטי. היום אני רק רוצה שיפרסמו את השוק".

פתיחת שוק הכרמל, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת שוק הכרמל, פברואר/ראובן קסטרו

יו"ר ועד הסוחרים בשוק הכרמל, נשאת חוסיין, שותף לתחושתן. "עברנו שנה קשה. אחרי הקורונה הגיעה המלחמה והקשה על האנשים שוב. אנשים עצובים מאוד. העבודה ירדה ב-60%, אין לנו פרנסה, הרבה נסגרו ופשטו רגל. הרבה לקחו הלוואות מהשוק האפור. אין מצב רוח בכלל".

הוא ציין כי "עיריית תל אביב מנסים לעזור אבל זה כמו שמישהו מת וניתן לו אקמול אז מה זה יעזור. אין תיירים בכלל. מי בא לשוק עכשיו? הקהל כבר הולך לסופרים שמתחרים בשוק. אני מקווה שנעבור את זה".

חנה רומנו, מנהלת פיתוח שוק הכרמל בעיריית תל אביב, מסרה כי "אנחנו כל הזמן בקשר עם הסוחרים. אנחנו מנסים לסייע להם. בחרנו לעשות את חגיגות המאה שנה לשוק הכרמל. הזמנו את האנשים להגיע. חשוב לנו שהשוק הזה יהיה עוד מאות שנים ושהסוחרים יהיו חזקים כלכלית".

"אנחנו עושים סיורים חינמיים שמעודדים אנשים להגיע לשוק הכרמל. אנחנו עובדים על פיילוט עם משרד הבריאות כך שבעלי דוכני מזון יוכלו לקבל רישיון עסק מה שעד היום לא היה. ברגע שיהיה להם רישיון עסק אז לא יוכלו לסגור אותם ולהגיש תביעה לבית משפט. כל העסק שלהם יהיה מאושר וחוקי הם יהיו רשומים בטאבו. הסוחרים מבינים את זה והולכים אתנו", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully