וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויבי המשטר: האסירים הפוליטיים בבלארוס מסומנים בתג צהוב

6.6.2021 / 18:13

קרובי משפחה של פעילי אופוזיציה מספרים כי הם זוכים ליחס נוקשה במיוחד בבתי הסוהר של לוקשנקו, ומופרדים מיתר האסירים. "מזכיר את הטלאי הצהוב שענדו היהודים בגרמניה הנאצית"

כשנטליה מקווטסקיה ביקרה את בנה בבית כלא בבלארוס, היא ראתה צלקות עמוקות בידיו שהותירו אחריהם האזיקים. היא גם הבחינה בתג צהוב שנתפר לבגדיו. היא סיפרה לסוכנות הידיעות אי-פי כי אותם תגים מסמלים את אלו שהצטרפו להפגנות נגד הרודן אלכסנדר לוקשנקו והם גוזרים עליהם "תנאי כליאה קשים במיוחד".

"הם החליטו שבני נוטה לקיצוניות והם מטפלים בו בהתאם", היא סיפרה בריאיון טלפוני. בנה, ולדיסלב, הורשע בדצמבר באיום על שוטר עם אלה במהלך עימותים בין מפגינים לשוטרים בעיר ויטבסק ונשלח לשנתיים מאסר. הוא אמר להגנתו כי הוא רק ניסה להגן על אדם מבוגר שהוכה בידי שוטרים, ושהוא השליך הצדה את האלה שהופלה על ידי השוטרים.

הוא סיפר לאמו כי הרשויות במושבת העונשין 22, שנמצאת בסמוך לברסט שבגבול עם פולין, לא אפשרו לו להחזיק בשום פריטים אישיים ומנעו ממנו ביקורים במשך זמן מה. במהלך המסדרים היומיים, הוא נדרש לעמוד בנפרד מאסירים אחרים ולומר: "אני נוטה לקיצוניות". לאסירים עם תגים צהובים נערכים גם חיפושים נרחבים בתאים.

האסיר בן ה-28, שעבד בגילוף עץ, היה אחד מיותר מ-35 אלף איש שנעצרו בבלארוס בדיכוי האלים של ההפגנות שפרצו לאחר שלוקשנקו הכריז ניצחון בבחירות באוגוסט, שלטענת האופוזיציה זויפו. אלפים הוכו קשות בידי השוטרים.

העיתונאית קטסיריאנה ברייסביץ' עם תג צהוב אחרי שחרורה מהכלא בקמרובקה, בלארוס, 19 במאי 2021. AP
קטסיריאנה ברייסביץ' עם תג צהוב אחרי שחרורה מהכלא/AP

היחס האלים של המשטר כלפי מתנגדיו עלה מחדש לכותרות ב-23 במאי, כשטיסה של "ריינאייר" מיוון לליטא הוסטה למינסק, שם נעצר העיתונאי מתנגד המשטר רומן פטרוסביץ' שהיה על המטוס. מאז הוא הופיע כמה פעמים בטלוויזיה הרשמית, האחרונה שבהן ביום חמישי בלילה, כשהוא בוכה ומבקש מחילה על השתתפותו בהפגנות. הוא אף שיבח את לוקשנקו, אך משפחתו ואנשי אופוזיציה משוכנעים כי ההודאות הוצאו ממנו בכוח.

בתגובה, האיחוד האירופי הטיל סנקציות נוספות על בלארוס אחרי שהאשים אותה בחטיפת המטוס.

פעילי זכויות אדם בבלארוס אומרים כי הרשויות החמירו את תנאי הכליאה של המפגינים בחודשים האחרונים. רבים מהם סומנו בתגים הצהובים שהוקעו בידי ארגוני זכויות אדם.

"הצבע הצהוב של התגים מזכיר את הטלאי הצהוב שענדו היהודים בגרמניה הנאצית, וקשה להבין מדוע הרשויות בבלארוס עשו זאת", אמר וליאנטסין סטפנוביץ' ממרכז זכויות האדם של ויאסנה. "בכל אופן, ניסויים מסוכנים אלו מדביקים אות קלון לאסירים פוליטיים בעיני רשויות הכלא ואסירים אחרים".

מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שותל עצים בכפר אלכסנדריה, 17 באפריל 2021. AP
יותר מ-35 אלף איש שנעצרו. מנהיג בלארוס לוקשנקו, אפריל/AP

מרכז ויאסנה מנה לפחות 460 אסירים פוליטיים המוחזקים בבתי הכלא בבלארוס אחרי שהפגינו נגד לוקשנקו, ועונשיהם נעים בין חצי שנת מאסר לכמה שנים מאחורי הסורגים. הרשויות בבלארוס מתעלמות מהביקורת על התנאים הקשים שמקבלים המפגינים הכלואים. לוקשנקו מתאר שוב ושוב את המפגינים בתור פיונים של סוכנויות ריגול מערביות הרוצות לטענתו לפגוע ביציבותה של בלארוס ולהפיל את הממשלה בכוח.

"14 איש בתא ישנים על רצפת בטון רטובה מכלור"

מלבד מקווטסקיה, שלוש נשים אחרות סיפרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי לבניהן נתפרו תגים צהובים שאותם ענדו על מדיהם בעת שביקרו אותם באפריל ובמאי.

אחת מהן, שביקשה להזדהות רק בשמה הפרטי, ואליינטסינה, מחשש לנקמה מצד הרשויות, אמרה כי בנה אמר לה שהוא אזוק לאורך כל היום. בנה, מומחה למחשבים ממינסק, מרצה עונש של ארבע שנים במושבת העונשין מספר 1 בעיר נובופולוטסק.

"הבן שלי לחש לי שהוא מוחזק מתוח במשך ימים בתא עונשין, כשרגליו מתוחות במרחק עז אלו מאלו על מנת לגרום לכאבים עזים מבלי שיישאר זכר", סיפרה לאי-פי.

אסירה נוספת שקיבלה תג צהוב היא קטסיריאנה ברייסביץ', עיתונאית שעבדה באתר החדשות העצמאי Tut.by. היא שוחררה בחודש שעבר אחרי חצי שנת מאסר על חשיפת נתונים אישיים בדיווח שפרסמה על מוות של מפגין. "לא הייתי אומרת שנשברתי", היא סיפרה לעיתונאים לאחר שחרורה. "למדתי להסתכל ברוגע על דברים מטורפים".

עוד בוואלה!

פוטין ורודן בלארוס נופשים בים השחור: "המערב מנסה ליצור טלטלה"

לכתבה המלאה

ליובו קספיארוביץ', עיתונאית נוספת של Tut.by, שבילתה בחודש שעבר 15 יום בכלא אחרי שסיקרה משפט שקשור להפגנות, אמרה שבתאה בכלא היו שתי מיטות ל-14 איש, וכי רוב האסירים למעשה נאלצו לישון על רצפת בטון רטובה עם כלור.

"הם העירו אותנו כמה פעמים במהלך הלילה, והורו לנו להגיד מה הם סעיפי האישום שבהם הואשמנו, ובכל בוקר היו שופכים דלי עם כלור על הרצפה", אמרה קספיארוביץ'.

ויטולד אשורוק, שהיה בין הראשונים שהפנה את תשומת הלב לתנאי הכליאה הקשים ולתגים הצהובים שניתנו לאסירים פוליטיים, מת בבית הסוהר בו נכלא בשקלוב, שם ריצה עונש של חמש שנים בגין השתתפות במחאות. הרשויות אמרו כי אשורוק, בן 50, מת מהתקף לב ב-21 במאי, אם כי בתעודת הפטירה שלו לא נכתבה סיבת המוות.

כשקרובי משפחה קיבלו את גופתו, שעליה היו סימני חבלות ותחבושת בראשו, פרסמו הרשויות סרטון בו נראה כביכול אשורוק אוחז בראשו ומתמוטט לפני כניסת השוטרים. באופוזיציה טוענים כי הסרטון זויף.

סטפנוביץ' ממרכז ויאסנה הטיל ספק בגרסה הרשמית של מותו של אשורוק. "אדם בריא לחלוטין מת פתאום במעצר, והם לא רשמו את סיבת המוות, (ואז) מוסרים את גופו בתחבושות", אמר. "מה אנשים אמורים לחשוב?".

במערב מגנים: "לוקשנקו מביא דיכוי ואלימות על אזרחיו"

שגרירת ארצות הברית במדינה ג'ולי פישר גינתה את מות האסיר ואמרה כי "הוא מת במאבק לחופש ועתיד מזהיר יותר עבור בלארוס". בציוץ בטוויטר היא הוסיפה כי "האחראים למאסר השגוי והמוות חסר ההיגיון של אשורוק צריכים לשלם מחיר".

אסיר אחר ניסה לחתוך את גרונו באמצעות עט ביום שלישי לאחר שהרשויות איימו על משפחתו. סטסיאפן לאטיפאו, בן 41, אושפז בבית החולים והא מורדם ומונשם.

משרד החוץ הגרמני הביע זעזוע וכעס על האירוע. דוברת המשרד, מריה אדבהאר, אמרה כי המעשה שלו "מסמל את חוסר התקווה שמביא לוקשנקו על אזרחיו עם הדיכוי והאלימות הברוטלית שלו".

פעילי זכויות אדם וקרובי משפחה של העצורים קראו לאו"ם לבקר בבתי כלא בבלארוס כדי לערוך ביקורת על תנאי האסירים הפוליטיים. "אין שום דרך לגלות את האמת לגבי הנעשה מאחורי חומות בתי הכלא בבלארוס, שירשו את המסורות הסובייטיות הגרועות ביותר", סיכם סטפנוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully