וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאי הבלארוסי "התראיין" בדמעות: "מודה באשמה, מכבד את לוקשנקו"

4.6.2021 / 8:55

מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ', שנעצר אחרי שהרשויות כפו על המטוס בו שהה לנחות, העניק ריאיון בן שעה לטלוויזיה הבלארוסית והודה כביכול במיוחס לו, אך גורמי אופוזיציה העריכו כי הדבר נכפה עליו תחת לחץ כבד: "כואב לראות את ה'וידויים' האלה, הוא בן ערובה של המשטר"

רומן פרוטסביץ' בריאיון לטלוויזיה הרשמית של בלארוס, 4 ביוני 2021. רויטרס
באופוזיציה טוענים שעבר עינויים. פרוטסביץ' במהלך הריאיון לטלוויזיה/רויטרס

העיתונאי והאופוזיציונר הבלארוסי רומן פרוטסביץ', שנעצר בחודש שעבר אחרי שהרשויות במדינה אילצו את המטוס בו היה לנחות, התראיין הלילה (שישי) במשך כשעה וחצי לטלוויזיה בבלארוס. בריאיון - הופעתו הפומבית השלישית מאז שנחטף - הודה פרוטסביץ' בדמעות בחלקו במחאות כנגד המשטר במדינה. גורמי אופוזיציה העריכו כי הדבר נכפה עליו תחת לחץ כבד.

לדבריו של מתנגד המשטר, הוא תכנן להפיל את הנשיא אלכסנדר לוקשנקו באמצעות ארגון מהומות, ואף חזר בו מהביקורת שהשמיע נגד המנהיג המכהן. "ביקרתי בעבר רבות את אלכסנדר גריגורייביץ' [לוקשנקו, מנהיג בלארוס], אבל כשנעשיתי מעורה יותר בעניינים פוליטיים, התחלתי להבין שהוא עושה את הדבר הנכון, ואני בהחלט מכבד אותו", אמר.

בעבר טענו שלטונות בלארוס שפרוטסביץ' הוא גורם קיצוני שמעודד אלימות. העיתונאי הודה בכך בריאיון. "הודיתי מיד באשמה שלי בארגון פעולות אסורות בהיקף רחב", אמר.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נואם בפני הפרלמנט, 26 במאי 2021. רויטרס
"הרודן האחרון של אירופה". לוקשנקו/רויטרס

גורמי אופוזיציה בבלארוס טענו כי הריאיון נעשה בכפייה ותחת לחץ כבד. "כואב לראות את ה'וידויים' של רומן פרוטסביץ', שהוריו מאמינים כי עבר עינויים", אמר פרנאק ויאצ'ורקה, יועץ בכיר של מנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיכאנובסקאיה, שטענה שהעיתונאי הוכה ועונה במעצר. עורך דין שביקר אותו במעצר סיפר שמצבו סביר.

"הוא בן ערובה של המשטר ועלינו לעשות כל מה שניתן כדי לשחרר אותו, יחד עם עוד 460 אסירים פוליטיים", הוסיף ויאצ'ורקה. עוד האשימו גורמי אופוזיציה בבלארוס, כי נראה שגם הווידוי המצולם של חברתו של פרוטסביץ', שנחטפה יחד איתו מהמטוס, סופיה ספגה, נלקח בכפייה.

בדומה לפעילי אופוזיציה אחרים, שהשלטונות טענו שבחרו להתוודות מרצונם החופשי, טען פרוטסביץ' בריאיון שהוא מתראיין מתוך בחירה שלו. "אני כמעט בטוח שהם יגנו אותי בפומבי, אבל לא אכפת לי מה הם יגידו", אמר על חבריו למאבק לשעבר, והוסיף שהוא משוכנע שעצרות התמיכה בו ייכשלו.

דרמה בשמי בלארוס

לוקשנקו בן ה-66 נמצא בשלטון כבר 27 שנה, והוא מכונה "הרודן האחרון של אירופה". מאז הבחירות לנשיאות באוגוסט, שלטענת האופוזיציה זויפו, אלפים נעצרו ורבים נמלטו לגלות.

פרוטסביץ' בן ה-26 נעצר עם בת זוגו הרוסייה בחודש שעבר כשטיסתו אולצה לנחות במינסק לפני שנחתה בווילנה, בשל התראת שווא על פצצה. בתגובה, ארגוני זכויות אדם גינו את בלארוס על המעשה, ומדינות שונות הטילו עליה עיצומים בשל כך.

הרשויות בבלארוס טענו כי הן קיבלו איום על פצצה במייל, שנשלח לכאורה על ידי חמאס דרך שוויץ, אבל לפי חברת אבטחה אותה התרעה מזויפת נשלחה רק אחרי שמטוס קרב בלארוסי הוזנק לעבר טיסת 4978 של ריינאייר. במערב ובאופוזיציה בבלארוס משוכנעים שהיה מדובר במבצע מתוכנן היטב, במטרה לעצור את פרוטסביץ'.

פרוטסביץ' היה בעבר העורך של Nexta - כלי תקשורת אופוזיציונרי שהפעיל ערוץ טלגרם פופולרי. הוא עזב את בלארוס ב-2019 וחי בגלות בליטא, עד למעצרו. הוא הוכנס לרשימת הטרור בשנה שעברה, ונאשם בארגון הפגנות הענק לאחר הבחירות. הוא עשוי להישלח ל-15 שנות מאסר אם יורשע בעבירות המיוחסות לו.

לצדו עומדת לדין גם חברתו ספגה, סטודנטית למשפט בינלאומי ואזרחית רוסיה. לפי משרד החוץ במוסקבה, היא נאשמת בהפרת החוק המקומי באוגוסט ובספטמבר האחרונים. המשטר במינסק פרסם סרטונים שבהם הצמד מודה בפשעים, אך לפי ההערכות "ההודאות" חולצו מהם תחת אלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully