וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט בלארוס מגן על ירוט המטוס - ומזהיר ממלחמת עולם

בתגובה ראשונה לתקרית התעופה החמורה, אמר לוקשנקו כי המערב "חוצה קווים אדומים" וכי מתנגד המשטר תכנן "התקוממות עקובה מדם".לדבריו, האיום על פצצה הגיע משוויץ, אחרי שמשטרו האשים את חמאס. מנהיגת האופוזיציה קוראת לצאת לרחובות: "לשים סוף לטרור פעם אחת ולתמיד"

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נואם בפני הפרלמנט, 26 במאי 2021. רויטרס
רוסיה עומדת לצדו. לוקשנקו בפרלמנט, היום/רויטרס

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הגן היום (רביעי) על ירוט מטוס הנוסעים של ריינאייר ביום ראשון, שעליו היה מתנגד משטר שנעצר עם נחיתתו הכפויה במינסק. הוא אמר כי הוא פעל בהתאם לחוק, והאשים את מדינות המערב ב"חציית קווים אדומים" שעלולה להצית מלחמת עולם חדשה. האיחוד האירופי אסר על חברות תעופה בגוש לעבור במרחב האווירי של הרפובליקה הסובייטית לשעבר ועל חברות בלארוסיות לנחות בנמליו.

החרפת המשבר בין מינסק לבריסל החלה ביום ראשון, לאחר שפעיל האופוזיציה רומן פרוטסביץ' הורד מהמטיסה שהייתה בדרכה מאתונה לווילנה, ליטא. לוקשנקו הזניק מטוס קרב בעקבות התראה לכאורה על פצצה, שמקורה השתנה כמה פעמים לפי גרסת משטרו. "אל תאשימו אותי, אני פעלתי כחוק כדי להגן על העם שלי. ככה זה יימשך", אמר לוקשנקו בנאום בפרלמנט, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית "בלטה". הוא האשים את פרוטסביץ' בתכנון "התקוממות מדממת" ולא הראה שום סימן לכך שהוא נסוג מהעימות עם מדינות המערב שהאשימו אותו בפיראטיות אווירית.

"כפי שצפינו, כל מאחלי רעתנו מחוץ למדינה ובתוכה שינו את השיטות שלהם כדי לתקוף את המדינה", אמר הרודן בן ה-66. "הם חצו קווים אדומים רבים ונטשו את ההגיון הבריא ואת המוסר האנושי". הוא לא פירט כיצד מתנהלת אותה "מלחמה היברידית" נגד ארצו, המהווה אזור חיץ בין רוסיה למדינות מזרח אירופה החברות באיחוד האירופי ובנאט"ו, או מה בדיוק תכנן מתנגד המשטר שחי בגלות בליטא. מוסקבה אמרה כי "אין סיבה שלא להאמין" לגרסה הבלארוסית.

הבלוגר רומן פרוטסביץ', בלארוס, 24 במאי 2021. תמונות גולשים
אמו קוראת לעולם להתערב. פרוטסביץ' בסרטון "ההודאה" שלו/תמונות גולשים

בצורה אופיינית, סתר לוקשנקו הצהרות שפורסמו על ידי גורמים אחרים במשטרו בימים האחרונים וטען כי ההתראה על פצצה הגיעה משוויץ, ולא מחמאס. "חמאס או לא חמאס, זה לא משנה עכשיו. היו לנו 123 נוסעים מכמה מדינות ושישה אנשי צוות בסכנה. תחנת כוח גרעינית בלארוסית הייתה בנתיב הטיסה. המטוס עשה פניית פרסה באזור הזה. ומה אם משהו היה משתבש? אנחנו צריכים עוד צ'רנוביל כאן?".

שליט בלארוס טען בפרלמנט כי הפגנות רחוב, כמו אלו שפרצו אחרי הבחירות השנויות במחלוקת באוגוסט, לא אפשריות עוד במדינה. מרבית הפעילים הבולטים באופוזיציה נמצאים בכלא או בגלות.

עם זאת, מנהיגת האופוזיציה הגולה אמרה כי מתנגדיו של לוקשנקו נערכים לגל חדש של מחאות. "אין למה לחכות עוד - עלינו לעצור את הטרור פעם אחת ולתמיד", הצהירה.

אמו של פרוטסביץ': "יהרגו אותו"

הפרסומים של פרוטסביץ' ברשתות החברתיות היו בין המקורות האחרונים לקבלת מידע עצמאי על הנעשה בתוך בלארוס. ביום שני שידרה הטלוויזיה הרשמית "הודאה" שלו בארגון הפגנות נגד לוקשנקו, אך באופוזיציה ובמשפחתו סבורים שהיא הוצאה ממנו בעינויים.

"אני מתחננת בפני הקהילה הבינלאומית, בבקשה, העולם, קומו ועזרו, אני מתחננת כל כך משום שהם יהרגו אותו", הפצירה אמו, נטליה.

בנוסף לפרוטסביץ', הטלוויזיה הרשמית שידרה גם הודאה דומה של סופיה ספגה, אזרחית רוסיה ובת זוגו בת ה-23, שנעצרה יחד עמו עם נחיתת המטוס במינסק.

גרמניה הובילה את הגינויים לאותן הודאות מוקלטות. "אנחנו מגנים בצורה החריפה ביותר את הנוהג של שליטי בלארוס להצעיד את האסירים שלהם בפומבי עם אותן 'הודאות לכאורה'", אמר דובר ממשלת גרמניה.

בלארוס מכחישה שהיא נוהגת באלימות כלפי אסירים, אך ארגוני זכויות אדם תיעדו מאות מקרים של אלימות והודאות כפויות מאז תחילת המחאה בשנה שעברה.

מטוס ריינאייר נחת בווילנה, ליטא, אחרי שהוסט לבלארוס, 23 במאי 2021. AP
עדיין נמצא בנמל התעופה. מטוס ריינאייר בווילנה, השבוע/AP

במקביל, רשות התעופה של אירופה הפצירה היום בכל חברות התעופה להימנע מהמרחב האווירי של בלארוס מתוך שיקולים ביטחוניים, אחרי שהסטת הטיסה של ריינאייר העמידה בספק את יכולתה לספק ביטחון למטוסים החולפים בשמיה. ממשלות המערב אמרו לחברות התעופה שלהן לשנות את מסלולן כדי להימנע מכניסה למרחב האווירי של בלארוס ואסרו על חברות תעופה בלארוסיות לנחות בנמלי התעופה בגוש.

לוקשנקו הזהיר כי הוא יגיב בחומרה לכל סנקציות חדשות על משטרו. ראש ממשלתו אמר כי ארצו עשויה לאסור על יבוא והגבלת תנועה בתגובה, מבלי לפרט. חלק מאספקת הנפט והגז של רוסיה עובר דרך בלארוס, החסרה מוצא לים. בשנה שעברה, בלארוס הגבילה חלק מיצוא הנפט דרך נמל בליטא בעקבות העיצומים המערביים.

בווידאו: מטוס קרב של בלארוס מוזנק כדי לאלץ מטוס עם מתנגד משטר לנחות במינסק/טוויטר

מדינות המערב מנסות להעמיק את הבידוד של לוקשנקו, שהתעלם מהסנקציות שהוטלו עליו ועל עשרות בכירים בממשלו בשנה האחרונה. אירופה וארצות הברית חוששות להרגיז את מוסקבה, ובחודש הבא ייפגשו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפסגה ראשונה. המשבר בבלארוס יהיה על הפרק, אך הבית הלבן אמר כי וושינגטון לא סבורה שלמוסקבה היה חלק בתקרית האווירית.

ביום שלישי שחררו הרשויות בבלארוס את תמלילי השיחה בין המטוס לבין בקרי האוויר. הבקר אמר לטייס שיש איום של פצצה והמליץ לו לנחות במינסק. הטייס שאל שוב ושוב על מקור המידע לפני שהסכים לשנות את מסלול הטיסה, זמן קצר לפני שהיה אמור להיכנס למרחב האווירי של ליטא.

התמליל שונה מקטעים שפורסמו על ידי הטלוויזיה הרשמית, שדיווחו כי הטייס ביקש לנחות במינסק, ולא רק קיבל עצה מבקר הקרקע. המטוס של ריינאייר נותר בנמל התעופה של וילנה, בזמן שהרשויות ממשיכות לאסוף ממנו מידע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully