וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חטיפת" המטוס: אירופה סוגרת את השמיים לבלארוס - שמאשימה את חמאס

האיחוד החליט לאסור על חברות תעופה בלארוסיות להיכנס לשמי הגוש, ועל חברות אירופיות לטוס בשמי המדינה, בעקבות ירוט טיסת ריינאייר. מתנגד המשטר שנעצר "הודה" בפשעיו, אביו: "חושש שהוכה ועבר עינויים". בחמאס דחו את הטענה הביזארית של מינסק, ביידן: "פעולה מקוממת"

בווידאו: נוסעי טיסת רינאייר שאולצה לנחות במינסק מספרים על מה שקרה/צילום: רויטרס

האיחוד האירופי החליט אמש (שני) לאסור על חברות תעופה בלארוסיות לטוס בשמי הגוש, אחרי שהמשטר ירט טיסה אזרחית כדי לעצור מתנגד משטר שהיה עליה ביום ראשון. בפסגת מנהיגי האיחוד בבריסל הוחלט גם לאסור על חברות תעופה באיחוד האירופי לטוס בשמי בלארוס וכן להטיל סנקציות נוספות על מינסק, שמצדה הטילה אחריות על חמאס בהתרעת השווא על הפצצה במטוס.

מתנגד המשטר, רומן פרוטסביץ', היה בדרכו מיוון לליטא - שתיהן חברות באיחוד האירופי - אך הטיסה של חברת ריינאייר אולצה לנחות במינסק בשל איום שווא על פצצה. בשעות הערב אתמול פורסם תיעוד של פרוטסביץ' שככל הנראה נעשה תחת לחץ של חוקריו. הוא טען שמצבו הבריאותי טוב וכי הוא מודה בפשעים שבהם הוא הואשם, אך פעילי אופוזיציה, אמרו כי הוא אולץ להודות במעשים שלא עשה.

אביו אמר כי הוא חושש שבנו בן ה-26 עבר עינויים וכי הוא "מפחד מאוד" מהיחס של המשטר כלפיו. "אנחנו מקווים שהוא יסתדר, אנחנו מפחדים אפילו לחשוב על זה, אבל ייתכן שהוא הוכה ועונה. אנחנו ממש מפחדים מזה", סיפר האב, דימיטרי, בשיחת וידאו עם BBC. "אנחנו המומים וכועסים מאוד, זה לא יכול לקרות במאה ה-21 בלבה של אירופה. אנחנו מקווים שכל הקהילה הבינלאומית, כולל האיחוד האירופי, יפעיל לחץ חסר תקדים על הרשויות. אנחנו מקווים שהלחץ יעבוד ושהרשויות יבינו שהן עשו טעות גדולה מאוד".

נוסעים אחרים שנחתו בווילנה אמרו כי מתנגד המשטר הבלארוסי היה "מפוחד ביותר" וסיפר כי הוא חושש מפני עונש מוות. בלארוס היא המדינה היחידה באירופה שעוד מוציאה להורג אסירים. יחד עם פרוטסביץ' נעצרה בת זוגו, סופיה ספגה בת ה-23. אמה סיפרה ל-BBC כי בתה נלקחה לכלא במינסק, ובמסרון האחרון שהיא הצליחה לשלוח לה היא כתבה "אימא". לא ברור במה היא מואשמת.

הבלוגר רומן פרוטסביץ', בלארוס, 24 במאי 2021. תמונות גולשים
"הודה" על פשעיו. פרוטסביץ' בבית המשפט, אתמול/תמונות גולשים

מדינות המערב האשימו את משטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו בחטיפת המטוס ופרסמו גינויים מקיר לקיר. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי זאת פעולה "מקוממת" ותיאר את יירוט המטוס בתור "מתקפה מבישה על התנגדות פוליטית וחופש העיתונות". וושינגטון ויתר הבירות המערביות דורשות את שחרורם המידי של פרוטסביץ' ובת זוגו, אך לא ברור אם לסנקציות החדשות המתגבשות נגד המשטר תהיה השפעה של ממש. הן כבר הטילו עיצומים על לוקשנקו וכ-90 בכירים אחרים במדינה, מבלי שהדבר הביא לשינוי במדיניות.

בבלארוס טוענים שההתרעה על פצצה התקבלה במכתב מחמאס שהזהיר מפני פיצוץ המטוס אם ישראל לא תחדול מתקיפותיה בעזה - זאת על אף שהלחימה פסקה כבר בשישי. חמאס הכחיש את הטענות הביזאריות, ועל המטוס כלל לא נמצאה פצצה. "אם לא תמלאו את הדרישות שלנו, הפצצה תתפוצץ מעל וילנה", הקריא בכיר במשרד התחבורה את אותו מכתב לכאורה מחמאס, שעורר לעג רב. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי זאת טענה "לא סבירה לחלוטין".

רוסיה, בעלת בריתה הקרובה של בלארוס, האשימה את המערב בצביעות והזכירה תקרית דומה: ב-2013, טיסה שיצאה ממוסקבה ועליה נשיא בוליביה אבו מוראלס יורטה לאוסטריה אחרי דיווחים שלפיהם המדליף האמריקני אדוארד סנודן נמצא עליה.

אנשי רשות שדות התעופה וכוחות הביטחון מול טיסת ריינאייר שנאלצה לנחות במינסק, 23 במאי 2021. רויטרס
חמישה מהנוסעים שעלו על הטיסה באתונה לא נחתו. המטוס בווילנה, אתמול/רויטרס

פרוטסביץ' הוכנס לרשימת המבוקשים של המשטר בשנה שעברה, לאחר הפגנות ענק שפרצו לאחר הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות. טיסת FR4978 הייתה כבר קרובה לליטא לפני ששינתה את כיוונה ולוותה למינסק על ידי מטוס קרב מדגם מיג-29 שהוזנק בהוראת לוקשנקו. לוקשנקו, הנמצא בשלטון מאז 1994, דיכא באלימות את מתנגדיו אחרי טענות האופוזיציה לזיופים בבחירות. כ-35 אלף איש נעצרו מאז אוגוסט, ועשרות נשלחו למאסר, בהם ראשי האופוזיציה. אחרים יצאו לגלות במדינות אירופה.

מנכ"ל ריינאייר האירית, מייקל אולרי, אמר כי הנוסעים והצוות בטיסה, שהשלימה את מסעה מאתונה לוולינה, בירת ליטא באיחור של שעות ארוכות, היו מפוחדים. לדבריו, חלקם הוחזקו תחת שומרים חמושים. הוא כינה זאת "חטיפה בחסות מדינה", אך ריינאייר המשיכה לטוס אתמול במרחב האווירי של בלארוס. הרשויות בליטא אמרו כי חמישה מתוך 176 הנוסעים שיצאו מאתונה לא הגיעו לוולינה - כך שככל הנראה היו אלו שלושה אנשי ביטחון בלארוסים המשתייכים לקג"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully