וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש בין ישראל וחמאס נכנסה לתוקף; צה"ל: יירטנו 90% מהרקטות

לאחר 11 יום של לחימה, 12 הרוגים ישראלים ו-232 הרוגים פלסטינים, הקבינט קיבל פה אחד את היוזמה המצרית לסיום הסבב. נתניהו: "קיבלנו את היוזמה המצרית ללא כל תנאי". דובר צה"ל: תקפנו 570 בורות שיגור ורקטות לאורך המבצע והרסנו כ-100 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות

שידור חי מהצהרת נתניהו, גנץ וכוכבי

LIVE

הפסקת האש בין ישראל לארגון חמאס החלה הלילה (שישי) בשעה 02:00. זאת, לאחר 11 ימי לחימה, כ-4,000 רקטות שנורו לעבר ישראל, 12 הרוגים ישראלים ו-232 הרוגים בצד העזתי. מעט לפני כניסתה, מטחים כבדים נורו לעבר כל יישובי עוטף עזה כשבאחד מהם, רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית דפוס במועצה האזורית אשכול ופצעה באורח קל גבר בן 59 שנפגע מרסיסים.

הצבא התכונן מראש לאפשרות של ירי כבד לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה, והעלה מטס כבד לאוויר כאזהרה. "בשעות שלפני כניסת הפסקת האש, העלנו עשרות כלי טיס לרצועת עזה בחצות, בעיקר מל"טים ומטוסי קרב כשהם מוכנים לתקיפה של עשרות מטרות", מסר דובר צה"ל הדי זילברמן. הוא המשיך והבהיר כי "העברנו מסר לחמאס שבמידה ויהיה מטח אש משמעותי אנחנו נפעל. בפועל נורו כ-40 רקטות. מחצות עד 02:00". לטענתו, כ-90% מהן כוונו לשטחים פתוחים.

בשעות הלילה המאוחרות, בעזה, רמאללה, שער שכם ואל-אקצא המוני פלסטינים חגגו את סיום המבצע והביעו תחושות ניצחון. בסרטונים שמופצים ניתן לראות את קריאות הניצחון וירי זיקוקים.

לאחר שנכנסה לתוקפה הפסקת האש בין ישראל וחמאס ב-02:00 בלילה, דובר צה"ל הדי זילברמן הציג הבוקר את הישגיו של צה"ל במהלך מבצע שומר החומות. אחד מההישגים הבולטים לדבריו הוא פגיעה במערך ה"מטרו" של ארגון חמאס שעל פי זילברמן הושמדו כמאה ק"מ של מנהרות.

עוד טען זילברמן כי במהלך המבצע צה"ל התנקש ב-25 פעילי טרור בכירים, וכ-200 פעילים בסך הכול, ופגע בכ-570 בורות שיגור ורקטות. עוד הותקפו לדבריו עשרה משרדי ממשל של חמאס, 11 מטרות של מנגנוני המשטרה, חמישה בנקים, עשרות מחנות צבאיים וחדרי פיקוד, ותשעה בניינים רבי-קומות, "המשמשים תשתית לפעילות טרור". מבחינת מערכת כיפת ברזל, מסר דובר צה"ל כי יורטו כ-90% מהרקטות שנדרשו לכך. הוא טען כי צה"ל אף הצליח למנוע פיגועים של פעילים עם מצנחי רחיפה.

על הניסיונות להתנקש בבכירים יחיא סינואר, מוחמד דף ומרואן עיסא, הוא אמר: "אנחנו עושים את כל מה שאפשר לעשות כדי לעזור אנשים רעים לא לסיים את המבצע בחיים".

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, 21.5.21. אריאל חרמוני, אתר רשמי
לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף. הרמטכ"ל כוכבי ושר הביטחון גנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני

במקביל, בשל החשש מירי, דובר צה"ל מסר כי תושבי יישובי עוטף עזה במרחק של עד שבעה קילומטרים מגבול הרצועה מתבקשים להישאר בבתיהם, ובקרבה למרחב מוגן מעתה ועד להודעה חדשה. "חל איסור על כל תנועה ופעילות במרחב הפתוח באזור", נמסר. עוד אמרו כי גם היום לא יתקיימו לימודים מהרצליה ודרומה.

אחרי ההכרזה על הפסקת האש, שר החוץ של ארצות הברית טוני בלינקן הודיע היום כי יגיע למזרח התיכון בימים הקרובים, ויבקר בישראל, ברשות הפלסטינית, במצרים וירדן. זה יהיה ביקורו הראשון של בלינקן באזור מאז כניסתו לתפקיד, והוא צפוי להתמקד בייצוב הפסקת האש בדרום, ולעסוק גם בסיוע הומניטרי לתושבי עזה ובדיונים ראשונים על שיקום הרצועה אחרי סבב הלחימה האחרון. הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי, שר הביטחון בני גנץ, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומנהיגים נוספים באזור.

בעוטף החלו לחזור לשגרה. בתום הערכת מצב בפיקוד העורף, הוחלט על הסרת הגבלות ההתגוננות, למעט פעילויות חינוכיות. חופי הים זיקים וניצנים נפתחו לרוחצים. כביש 34 מצומת נירעם לצומת יד מרדכי וכביש 4 מצומת זיקים לצומת יד מרדכי נפתחו לתנועה.

עזתים חוגגים את הפסקת האש, 21.5.21. רויטרס
חוגגים את סיום הלחימה. עזה/רויטרס
חגיגות בעזה לאחר סיכום על הפסקת אש בין ישראל לחמאס 21 במאי 2021. רויטרס
חוגגים את סיום הלחימה. עזה/רויטרס

בכיר בחמאס, עזת א-רישק, אמר הלילה כי ישראל צריכה לסיים את הפרותיה בירושלים ולטפל בנזקי ההריסות בעזה. "נכון שהקרב הסתיים אבל נתניהו והעולם כולו צריכים לדעת שידינו על ההדק ואנחנו נמשיך לגדל את יכולות ההתנגדות הזו", אמר.

עוד אמר כי דרישות התנועה לאחר מבצע שומר החומות כוללות גם הגנה על מסגד אל-אקצא בירושלים והפסקת פינויים של פלסטינים מביתם במזרח ירושלים, אותו הגדיר רשיק כ"קו אדום".

אמש, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר פה אחד את הפסקת האש עם חמאס בתום שלוש שעות דיון. גורם בכיר בחמאס אמר כי הלחימה תופסק החל משעה 02:00, וגורם בכיר ישראלי אישר את הדברים. למרות החלטת הקבינט, נמשכו שיגורי הרקטות מעזה לעבר יישובי הדרום, כשהמטח האחרון נורה עשר דקות לפני כניסתה של הפסקת האש לתוקף; צה"ל תקף בתגובה ברצועה

מבצע "שומר החומות" במספרים. גיל יערי, פלאש 90
"מיצינו, פגענו בכל מה שרצינו ותכננו". התייעצות ביטחונית בקריה בת"א/פלאש 90, גיל יערי
מבצע "שומר החומות" במספרים. רויטרס
בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי שחוסלו במהלך המבצע/רויטרס

בכיר ישראלי אמר שהעיקרון לפיו תתקיים הפסקת האש הוא "שקט תמורת שקט" עם הסכמה עקרונית לקיים דיונים על נושאים נוספים שקשורים לעזה בהמשך. לפי דיווח בטלוויזיה המצרית, הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי ישגר משלחת ביטחונית לעזה ולישראל כדי לייצב את הפסקת האש.

במהלך התכנסות הקבינט, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן אמרו לשרי הקבינט כי "מיצינו, פגענו בכל מה שרצינו ותכננו, עוד יומיים-שלושה לא היו מביאים להישג משמעותי יותר". בכיר ישראלי נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "מערכת הביטחון הציגה תמונת מודיעין לפיה חמאס ספג פגיעה צבאית קשה מאוד בכל המערכים שלו, כולל המערכים הרגישים ביותר. נשארו להם מעט מאוד יכולות. המערך שנשאר להם הוא טילים כולל לטווח שמגיע למרכז הארץ - אך גם כאן היכולות נפגעו משמעותית".

מבצע "שומר החומות" במספרים. רויטרס
מבצע "שומר החומות" במספרים/רויטרס

אתמול נרשמו פגיעות בבתים באשקלון, בשדרות ובמפעל באזור התעשייה באר שבע. החל משעות הבוקר נשמעות אזעקות ביישובים בעוטף עזה, באזור נתיבות ומערב הנגב, ומאוחר יותר גם באזור אשדוד, אשקלון, גן יבנה, באר שבע, עומר, רהט והפזורה הבדואית. כמו כן, טיולית ריקה שחנתה בנתיב העשרה נפגעה מירי טיל נ"ט שירה חמאס, זמן קצר לאחר שירדו ממנה 30 חיילים. בתגובה לכך, צה"ל חיסל את עמדת הירי של חמאס בבית לאהיא שברצועה, ממנה שוגר, ככל הנראה, הטיל לעבר הטיולית.

תושבי עזה חוגגים את סיום סבב הלחימה במבצע שומר החומות, 21.5.21. רויטרס
תושבי עזה ברקע ההריסות/רויטרס
פינוי פצועים מבית שנפגע מירי רקטה באשקלון , 11 במאי 2021. אדי ישראל, פלאש 90
פינוי פצועים מבית שנפגע מירי רקטה באשקלון/פלאש 90, אדי ישראל

במהלך מבצע "שומר החומות" טופלו 356 נפגעים על ידי צוותים של מד"א ברחבי הארץ, מתוכם עשרה שנהרגו מפגיעה ישירה, הדף ורסיסים ושניים שנפצעו באורח אנוש בדרך למרחב מוגן ומתו מפציעהם. 118 בני אדם נפצעו מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות, בהם שבעה קשה, 13 בינוני ו-98 קל טופלו ברחבי הארץ. 225 פצועים נחבלו בדרכם למרחב מוגן, בהם אחד במצב קשה, חמישה בינוני ו-219 קל. בנוסף 252 נפגעי חרדה טופלו על ידי צוותי מד"א וחלקם אף נזקקו לפינוי להמשך טיפול.
 

חגיגות ברפיח לאחר סיום מבצע שומר החומות, 21.5.21. תמונות גולשים
חגיגות ברפיח/תמונות גולשים
עזתים חוגגים את הפסקת האש, 21.5.21. רויטרס
מסמנים ניצחון. תושבי עזה לאחר ההכרזה על הפסקת האש/רויטרס
ילד עזתי חוגג את סיום הלחימה בעזה במסגרת שומר החומות, 21.5.21. רויטרס
ילד עזתי הלילה/רויטרס

במהומות שהתקיימו ברחבי הארץ תוך כדי המבצע, טיפלו כוחות מד"א ב-196 נפגעים, בהם גבר בן 56 שנפצע באורח אנוש בראשו ומת מפצעיו, עשרה נפצעו באורח קשה, 30 בינוני ו-155 במצב קל.
 
לפי משרד הבריאות ברצועת עזה, 232 בני אדם נהרגו במהלך מבצע "שומר החומות", 63 מתוכם ילדים, 36 נשים, 16 קשישים וכ-1,900 פצועים.

הריסות מתקיפת צה"ל באזור חאן יונס, רצועת עזה, 19 במאי 2021. AP
הריסות לאחר תקיפות צה"ל. חאן יונס/AP
תותחים של צה"ל בעוטף עזה 19 במאי 2021. ראובן קסטרו
תותחים של צה"ל בגבול הרצועה/ראובן קסטרו

שר הביטחון בני גנץ אמר אמש כי הוא מבקש לחזק את כוחות הביטחון וצה"ל בהובלת הרמטכ"ל, שהביאו במהלך 11 הימים האחרונים להישגים צבאיים חסרי תקדים בעוצמתם, בדיוקם ובמשמעות האסטרטגית שלהם במאבק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה.

"מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל, וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות", אמר.

הוא הדגיש כי הנחיות פיקוד העורף עדיין בתוקף "מבקש מאזרחי ישראל, שנותנים בעמידתם האיתנה רוח גבית לפעילות כוחות הביטחון, להמשיך ולשמור על ההנחיות פיקוד העורף שמצילות חיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully