וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין ורודן בלארוס נופשים בים השחור: "המערב מנסה ליצור טלטלה"

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 9:14

פוטין הבטיח ללוקשנקו הלוואה נוספת של חצי מיליארד דולר, בעוד שהמערב מגביר את הלחץ על מינסק בעקבות תקרית המטוס ומעצר מתנגד המשטר. ארה"ב הטילה סנקציות נוספות, מאות הפגינו באירופה נגד הרודנות הבלארוסית. "עזרו לנו לשחרר את רומן ואת כל האסירים"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בשיט בים השחור, 29 במאי 2021. רויטרס
מהדקים את היחסים. פוטין ולוקשנקו בשיט בים השחור, אתמול/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מארח בים השחור את נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בזמן שבאירופה ובארצות הברית מנסים להגביר את הלחץ על מינסק אחרי התקרית האווירית עם מטוס "ריינאייר" אחרי מעצר מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ'. פוטין, בעל בריתו החשוב ביותר של הרודן, הבטיח אמש (שבת) כי מוסקבה תעביר למינסק הלוואה נוספת בגובה חצי מיליארד דולר.

על אף שבעבר סבלו השניים מיחסים מתוחים, הסנקציות המערביות על בלארוס מאז הבחירות השנויות במחלוקת בקיץ שעבר קירבו בין רוסיה לרפובליקה הסובייטית לשעבר. לוקשנקו, המכונה "הרודן האחרון של אירופה", אמר כי המערב מנסה להצית מחאה מחודשת בארצו. "יש ניסיון ליצור טלטלה כמו זו שהייתה באוגוסט האחרון", אמר לוקשנקו לפוטין.

פוטין, ששיבח את הקשרים המתהדקים בין המדינות, האשים את המערב בצביעות כשהזכיר שב-2013 הוסט ממסלולו מטוסו של נשיא בוליביה אבו מוראלס אחרי המראתו ממוסקבה בחדש שהמדליף האמריקני אדוארד סנודן נמצא עליו. לדבריו, האיחוד האירופי "שתק" אז, כשהמטוס אולץ לנחות בווינה. סנודן לא היה על המטוס בסופו של דבר, וכיום הוא שוהה ברוסיה.

מנהיגת האופוזיציה של בלארוס סבטלנה טיכאנובסקאיה מפגינה בקריאה לשחרור בעלה הכלוא, וילנה, ליטא, 29 במאי 2021. רויטרס
"בלארוס לא תוותר". מנהיגת האופוזיציה טיכאנובסקאיה בעצרת בווילנה, אתמול/רויטרס

במקביל, מאות בני אדם הפגינו אתמול בליטא ובפולין ובמקומות אחרים באירופה נגד המשטר של לוקשנקו, וקראו לשחרורו של פרוטסביץ' בן ה-26. הוא נעצר עם בת זוגו הרוסייה ביום ראשון שעבר כשטיסתו אולצה לנחות במינסק לפני שנחתה בווילנה, בשל התראת שווא על פצצה. בתגובה, האיחוד האירופי קרא לחברות התעופה שלו להימנע מהמרחב האווירי של בלארוס, וארצות הברית הטילה עליה סנקציות נוספות.

"אני קוראת למדינות האיחוד האירופי ולארצות הברית בבקשה שיעזרו לנו לשחרר את רומן וסופיה, כמו גם את כל יתר האסירים", אמרה אמו של פרוטסביץ', נטליה, שהשתתפה בעצרת בוורשה, פולין. "אנחנו רוצים לחיות במדינה חופשית, במדינה שבה כולם יכולים להתבטא לפני האמונה שלהם", הוסיף אביו, דימיטרי.

המפגינים נופפו בדגלי האופוזיציה של בלארוס, ואחזו בשלטים שעליהם נכתב "עזרו לבלארוס" ו"חופש לבלארוס". "הדברים נראים רע מאוד עכשיו, ולכן אנחנו צריכים לעשות משהו, להראות לאלו שנלחמים שם בבית שהם לא לבד", אמרה נטליה בוראק, בלארוסית בת 35 החיה בוורשה.

לוקשנקו בן ה-66 נמצא בשלטון כבר 27 שנה, והוא מכונה "הרודן האחרון של אירופה". מאז הבחירות לנשיאות באוגוסט, שלטענת האופוזיציה זויפו, אלפים נעצרו ורבים נמלטו לגלות. אחת מהן היא סבטלנה טיכאנובסקאיה, שהתמודדה מולו וברחה לליטא אחרי שטענה כי היא המנצחת האמיתית.

"אני מאמינה שיהיו שינויים בקרוב מאוד, יהיו בחירות חדשות, משום שלא יכולה להיות דרך אחרת", היא עמרה בעצרת בווילנה. "בלארוס לא תוותר". בהמשך, היא וכמה מאות מפגינים צעדו לשגרירות של בלארוס בעיר.

הפגנה דומה נערכה גם בברלין, ועצרות קטנות יותר התקיימו בעשרות מדינות כולל אוקראינה, אירלנד והולנד.

עוד בוואלה!

רוסיה מנעה נחיתת מטוסי נוסעים שסירבו לטוס מעל בלארוס

לכתבה המלאה
בווידאו: נוסעי טיסת רינאייר שאולצה לנחות במינסק מספרים על מה שקרה/צילום: רויטרס

הרשויות בבלארוס טענו כי הן קיבלו איום על פצצה במייל, שנשלח לכאורה על ידי חמאס דרך שוויץ, אבל לפי חברת אבטחה אותה התרעה מזויפת נשלחה רק אחרי שמטוס קרב בלארוסי הוזנק לעבר טיסת 4978 של ריינאייר. במערב ובאופוזיציה בבלארוס משוכנעים שהיה מדובר במבצע מתוכנן היטב, במטרה לעצור את פרוטסביץ'.

פרוטסביץ' היה בעבר העורך של Nexta, כלי תקשורת אופוזיציונרי שהפעיל ערוץ טלגרם פופולרי. הוא עזב את בלארוס ב-2019 וחי בגלות בליטא, עד מעצרו ביום ראשון. הוא הוכנס לרשימת הטרור בשנה שעברה, ונאשם בארגון הפגנות הענק לאחר הבחירות. הוא עשוי להישלח ל-15 שנות מאסר אם יורשע בעבירות המיוחסות לו.

לצדו עומדת לדין גם חברתו סופיה ספגה, סטודנטית למשפט בינלאומי ואזרחית רוסיה. לפי משרד החוץ במוסקבה, היא נאשמת בהפרת החוק המקומי באוגוסט ובספטמבר האחרונים. המשטר במינסק פרסם סרטונים שבהם הצמד מודה בפשעים, אך לפי ההערכות "ההודאות" חולצו מהם תחת אלימות.

בעקבות תקרית המטוס חסרת התקדים, סוכנות התעופה האזרחית של האו"ם הודיעה כי היא פותחת בחקירה כדי לבחון אם הייתה הפרה של חוקי התעופה הבינלאומיים.

ביום שישי הודיעה ארצות הברית על סנקציות חדשות, בעקבות "הפגיעה הישירה בנורמות הבינלאומיות" כפי שאמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. היא אמרה כי וושינגטון תשית מחדש עיצומים על תשע חברות ממשלתיות בבלארוס, ותפעל יחד עם האיחוד האירופי ובעלות ברית אחרות כדי לגבש רשימת סנקציות נגד בכירים במשטר לוקשנקו.

פרנאק ויאצ'ורקה, יועץ בכיר של טיכאנובסקאיה וחבר של פרוטסביץ', אמר כי הסנקציות הן "הכלי הטוב והיעיל ביותר" לשחרור אסירים פוליטיים. "ברור שזה לא יפתור את כל הבעיות - זה לא יביא לבלארוס דמוקרטיה, אבל זה יעזור להפעיל מספיק לחץ על המשטר כדי לאלץ אותו לעשות ויתורים ולשחרר חפים מפשע", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully