וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הכריעה: יצחק הרצוג הוא הנשיא ה-11 של מדינת ישראל

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 17:06

מספר שיא של 87 חברי כנסת תמכו בנשיא הנבחר, שיהיה השני במשפחתו בתפקיד. "מקבל את הזכות לשרת את הציבור כולו בחרדת קודש", אמר לאחר הניצחון. 26 הצביעו ליריבתו מרים פרץ: "אמשיך בכל דרך בעשייה המחברת". השניים התחבקו ביציע המליאה וצפו יחד בהצבעה החשאית

בווידאו: דיווח של טל שלו ויקי אדמקר מהכנסת על בחירתו של הרצוג לנשיא ה-11 של ישראל/צילום: רוני כנפו, ניב אהרונסון וערוץ הכנסת

יצחק הרצוג נבחר היום (רביעי) לנשיא ה-11 של מדינת ישראל. הרצוג גבר ברוב מוחץ של 87 תומכים, המספר הגבוה ביותר מקום המדינה, על 26 התומכים של יריבתו מרים פרץ, עמה התחבק ביציע המליאה כשלאחר מכן צפו השניים יחד בהצבעה. בנאום הניצחון, הצהיר שיהיה "הנשיא של כולם" ושיפעל לאיחוי הקרעים בחברה הישראלית, כמו גם נגד האנטישמיות בעולם.

"בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה, הנני העני ממעש, מקבל עליי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד נשיא מדינת ישראל האחד עשר", אמר הרצוג בהצהרה משותפת עם יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד). "אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מחברותי וחבריי חברי הכנסת על האמון שנתתם בי. אני מקבל עלי את האחריות הכבדה שהטלתם על כתפיי. מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה".

נשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"בכוונתי להיות הנשיא של כולם". הרצוג בהכרזה על הניצחון/ראובן קסטרו

הנשיא הנבחר הודה ללוין על "ניהול מופתי של הבחירות", וכן לפרץ: "גיבורה ישראלית, על היותה סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל, לקימה מכאב אין סופי ולבחירה בחיים. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית".

"במשך למעלה משני עשורים מילאתי את משימת חיי: שירות העם והארץ שלנו באהבה, במסירות ובמקצועיות. למדתי את החברה הישראלית לאורכה ולרוחבה, הכרתי מקרוב את המגוון והייחודיות של הפסיפס הישראלי, הנדיר והייחודי, המשלב לא רק את בני כל האמונות, הקבוצות והדתות, אלא את כל האוצרות האדירים שקיבלנו כאן יחד: עושר רוחני, עומק תרבותי, מחשבה ביקורתית, מסורת והתחדשות. אין אפילו אבן אחת בפסיפס היפהפה שלנו שהייתי מוכן או מעז לוותר עליה", הוסיף.
 
"זו הסיבה שבכוונתי להיות נשיא של כולם", הדגיש. "להטות אוזן קשבת לכל עמדה ולכבד כל אדם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם עם אחינו ואחיותינו בתפוצות; להעצים ולטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות הדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות. למלא את ישראל בתקווה".
 

מרים פרץ ונשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מברכת את הנשיא החדש. הרצוג ופרץ/ראובן קסטרו
מרים פרץ ובוז'י הרצוג באולם המליאה בכנסת לקראת ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
חיבוק לפני ההצבעה. פרץ והרצוג/ראובן קסטרו

לדבריו, "האתגרים רבים ואין להקל בהם ראש. חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה; עלינו להגן על מעמדה הבינלאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו לארץ הזו".

"אל המסע הזה אני מביא עמי את כל מרצי, ניסיוני ויכולותיי. את המחויבות ההיסטורית של שרשרת הדורות המשפחתית שלי לנצח ישראל", הזכיר. הוא יהיה השני במשפחתו לכהן בתפקיד: אביו, חיים הרצוג, היה הנשיא השישי של ישראל. "אני מביא עמי גם שותפה נפלאה ויחידה במינה -  מיכל רעייתי האהובה, בלעדייך זה לא היה קורה. בלי התמיכה והמחויבויות האינסופיות שלך ובלי היותך שם, תמיד, לאורך הדרך כולה. את ובנינו האהובים נעם, מתן ורועי. לנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן ריבלין, אני שולח מכאן את ברכתי ומאחל לו סיום מוצלח לכהונה מבורכת ולתרומתו הגדולה לעם ולמדינה שלנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"חיוני לטפל בפצעים שנפערו בחברה בתקופה האחרונה". הרצוג ונתניהו/ראובן קסטרו

לאחר שהוכרז כנשיא הנבחר, הרצוג עזב את משכן הכנסת ועלה לקבר אביו, חיים הרצוג, נשיא מדינת ישראל השישי, בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. הרצל הגיע לקבר יחד עם רעייתו מיכל ולא נשא דברים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע לנשיאות , 2 ביוני 2021. ערוץ הכנסת, צילום מסך
נתניהו מצביע במליאה/צילום מסך, ערוץ הכנסת
הנשיא הנבחר, יצחק הרצוג לצד רעייתו במהלך עלייה לקבר בהר הרצל 2 ביוני 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
הרצוג ורעייתו בקבר אביו בהר הצרצל. היום/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

בנאום ההפסד, עמדה פרץ לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וסיפרה על הדרך שעברה עד למועמדות לנשיאות. "יצאתי ממרוקו לחלום אחד גדול. הורי לא ידעו מה זה דתי, חילוני, שמאל או ימין, הם ידעו שיש יהודים וערבים ויש גן עדן שקוראים לו ירושלים. זכיתי ובאתי לארץ הזו והיא פתחה את הדלת לפניי, ורק בזכותה הגעתי להתמודד לתפקיד שמעולם לא חלמתי. הוריי ציפו ממני שאהיה עובדת מדינה ואהיה מסודרת".

"לא השכול הוא שהוביל אותי לבמה אלא הבחירה שלי לאן לקחת את משבר חיי. החלטתי להאיר ולעשות טוב", הדגישה. "אני מאוד אוהבת את הנשיא הרצוג, הוא שלח אותי לשליחויות רבות בחו"ל, בקהילות יהודיות. היום נבחר נשיא ראוי שמכבד אותנו ומכאן אני נושאת תפילה עם כל עם ישראל להצלחתו כי הצלחתו היא הצלחתי והצלחת המדינה שלי".

בווידאו: דיווח מהכנסת על ההפסד של פרץ בהתמודדות לנשיאות/צילום: ניב אהרונסון וערוץ הכנסת

מוקדם יותר, עצרה לנאום ביציאה מהמליאה. "זכיתי להתמודד מול אדם יקר שאני מוקירה ומעריכה", אמרה. "האהבה שאליה זכיתי מתושבי המדינה הזו ממלאת את לבי. אמשיך בכל דרך בעשייה הזו שמחברת, מלכדת, כי יש משימה גדולה היום לנשיא או לנשיאה: על הטילים מעזה מדינת ישראל יכולה להתגבר, אני לא דואגת. אבל על טיל של שנאה, של פירוד, על טיל שלא מכבד, על טיל שלא מקבל את הגוונים היפים שיש בארץ הזו - על הטיל הזה אני רואה שם את הייעוד שלי לנסות לגשר, לחבר, לדאוג יותר לאהבה ויותר להרבות את האור בארץ הזו. יש לנו מדינה מדהימה, אסור שנכסה אותה בערפל".

הבוקר ביקרה בהר הרצל. בעוד היא עושה את דרכה למשכן הכנסת מלווה בתומכיה, אמרה המועמדת כי היא עדיין ממשיכה להיפגש עם עוד חבר כנסת אחד במטרה לשכנע אותו להצביע עבורה. עוד הוסיפה כי "גם כשחרב מונחת על צווארו של אדם - לא מוותרים".

מרים פרץ במשכן הכנסת לקראת ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
תוכל להפוך לאישה הראשונה בתפקיד. פרץ, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת
בוז'י הרצוג במשכן הכנסת לקראת ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
יהיה הנשיא ה-11? הרצוג, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, המפלגות כחול לבן וש"ס החליטו על חופש הצבעה לחבריהן. "שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ העניק חופש הצבעה לבחירות הנשיאות", מסרו בכחול לבן. מוקדם יותר, כ-30 ראשי סניפים מהליכוד ויותר מ-600 חברי מרכז חתמו על עצומה הקוראת לראש הממשלה וחברי הכנסת לתמוך במועמדותה של פרץ לנשיאות.

בשעה 11:00 נפתחה הישיבה במליאה. יו"ר הכנסת פירט את נוהל ההצבעה החשאית והכריז על תחילתה. מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ, קראה בשמות חברות וחברי הכנסת לפי סדר שמות המשפחה, ואלה קמו בזו אחר זה וניגשו אל מאחורי הפרגוד בבחירות חשאיות. המועמדים הוזמנו לשהות יחד עם קרוביהם והצוותים המלווים אותם באולמות "נגב" ו"ירושלים" באגף החדש בכנסת, שהוכנו מבעוד מועד לכבודם. הבחירות לוו בשיחות צדדיות של חברי מפלגות גוש השינוי לפתירת המחלוקות, שעות לפני פקיעת המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

בווידאו: פרץ והרצוג התחבקו ביציע מליאת הכנסת לקראת ההצבעה על הנשיאות/צילום: ערוץ הכנסת
מרים פרץ עם תומכיה מחוץ למשכן הכנסת,2 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"גם כאשר חרב מונחת על צווארו של אדם - לא מוותרים". פרץ עם תומכיה בדרך לכנסת, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל
בווידאו: הנשיא הנבחר הרצוג עלה לקבר אביו בהר הרצל/מערכת וואלה!

בתום ההצבעה הכריז יו"ר הכנסת על הפסקה בישיבת המליאה לצורך ספירת הקולות. תיבת הקלפי נלקחה על ידי סדרני הכנסת לחדר נפרד והקולות נספרו על ידי חברי ועדת הקלפי, חברי הכנסת דוד ביטן, יוסף טייב, אמילי מואטי ויואל רזבוזוב. בתום הספירה חידש יו"ר הכנסת את ישיבת המליאה והכריז על התוצאות. ההשבעה תתקיים במועד אחר לאור העובדה כי כהונתו של ריבלין נמשכת עד ל-9 ביולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully