וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ זומן לפגישות דחופות בוושינגטון; חשש בארה"ב: נתניהו ישתמש בתקיפה באיראן כדי למנוע הדחה

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 17:39

גנץ ייצא בימים הקרובים לביקור בזק במשרד ההגנה האמריקני, כשעל הפרק גם מבצע "שומר החומות". לשכת רה"מ: "אין גבול להמצאות המטופשות". מוקדם יותר אמר נתניהו כי ישראל תפעל נגד התחמשות איראן בנשק גרעיני גם במחיר חיכוך עם ארה"ב: "סילוק האיום הקיומי גובר"

בווידאו: נתניהו מבהיר שישראל תלחם באיום האיראני גם במחיר חיכוך עם ארה"ב/צילום: לע"מ

שר הביטחון בני גנץ צפוי להמריא מחר בלילה לביקור בזק בן יממה בבית הלבן ובמשרד ההגנה האמריקני, וצפוי לדון עם מקביליו על הנושא האיראני, לצד נושאים נוספים כמו מבצע שומר החומות, עניינים אזוריים ורכש ביטחוני עבור צה"ל. זאת, ברקע חשש בארצות הברית כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתמש בתקיפה באיראן כדי למנוע את הדחתו.

הביקור של גנץ, הפוליטיקאי הישראלי הבכיר הראשון להגיע לארצות הברית תחת ממשל ביידן, מגיע בעקבות שיחות שנערכו בין גנץ ומקבילו האמריקני במהלך ימי המבצע. בין היתר נמצאים על הפרק שינויים בהסכם הגרעין עם איראן, עמדות מערכת הביטחון ביחס לעסקת שבויים ולהשגת שקט ארוך טווח, עירוב מדינות האזור בשיקום עזה, תגבור כיפת ברזל התגברות התוקפנות בגזרה הלבנונית.

בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה כי "אין גבול להמצאות המטופשות והבזויות ביותר נגד ראש הממשלה. ראש הממשלה מאמין שיש להיאבק בהסכם הגרעין הן בחדרים סגורים והן בדעת הקהל. לא רק שאין סתירה בין השניים אלא ביטחון ישראל מחייב זאת".

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל תפעל נגד התחמשות איראן בנשק גרעיני גם במחיר של חיכוך עם ארצות הברית. שר הביטחון בני גנץ מתח עליו ביקורת בתגובה, ואמר כי המחלוקות עם ארצות הברית על איראן ייפתרו בחדרים סגורים - "ולא בשיח מתריס שפוגע בביטחון ישראל".

ג'ו ביידן בנימין נתניהו. AP
"נמשיך לעשות מה שלאל ידינו כדי לסכל את התחמשות איראן". נתניהו וביידן/AP

נתניהו נשא דברים בטקס חילופי ראש המוסד, עם מינויו של דדי ברנע כמחליפו של יוסי כהן, וטען כי פרויקט הגרעין האיראני הוא בגדר איום קיומי, "הגדול ביותר" על מדינת ישראל. "בין אם לאיים עלינו ישירות בהשמדה של מדינה קטנה ומרוכזת בנשק אטומי, או בין אם לאיים עלינו בעשרות אלפי טילים או רבבות טילים שמגובות במטרייה גרעינית. זה איום שמאיים על המשך המפעל הציוני, ועלינו להילחם באיום הזה ללא סוף", הדגיש.

הוא בירך את סוכנות הביון על מאבקה נגד הנושא, והבהיר כי ישראל תמשיך להיאבק בכך ככל שהדבר יידרש. "אתם עושים את זה, דיברנו אתמול על פעולות שנעשו והפעולות האלה חייבות להימשך. אמרתי את הדברים האלה לידידי מזה 40 שנה ג'ו ביידן ואמרתי לו: 'עם הסכם או בלי הסכם אנחנו נמשיך לעשות כל מה שלאל ידינו כדי לסכל את ההתחמשות של איראן בנשק גרעיני'. כי איראן שונה מיתר המדינות שמחזיקות היום בגרעין. לכן הכלה זו לא אופציה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בטקס חילופי ראש המוסד 1 ביוני 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטקס, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לבסוף, הבהיר נתניהו כי ישראל לא תהסס להתעמת עם הבית הלבן בנושא. "אם אנחנו נצטרך לבחור, אני מקווה שזה לא יקרה, בין חיכוך עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית לבין סילוק האיום הקיומי - סילוק האיום הקיומי גובר", אמר נתניהו. "זה נופל קודם כל עליכם, על ההנהגה המדינית של מדינת ישראל, ועליכם דדי - אתם צריכים לעשות הכל, אבל הכל, כדי להבטיח שבשום מצב איראן לא תתחמש בנשק גרעיני".

גנץ: שיח מתריס לא יפתור את המחלוקות

גנץ הגיב לדברי נתניהו, ואף כי הביע הסכמה בכל הנוגע לחומרת האיום מטהראן, הוא טען כי השיג ושיח מול וושינגטון בנושא צריך להתנהל "בחדרים סגורים".

"איראן היא איום על היציבות האזורית ועל שלום העולם. היא מדינה מחוללת טרור ומקדמת תוכנית גרעין שמסוכנת למדינת ישראל, ועדיין, ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור ברדיוס של 1500 ק"מ מירושלים", אמר גנץ. "ארצות הברית הייתה ותמשיך להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל בשמירה על ביטחונה ועליונותה הביטחונית באזור. ממשל ביידן הוא ידיד אמת של ישראל, אין ולא תהיה לישראל שותפה טובה מארצות הברית. גם אם ישנן מחלוקות, הן ייפתרו בשיח ישיר בחדרים הסגורים ולא בשיח מתריס שעשוי לפגוע בביטחון ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully