וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן לא סיפקה הסברים לשרידי אורניום שנמצאו בכמה אתרים

1.6.2021 / 9:47

דוח של מנכ"ל הסוכנות הביע דאגה מהעדר ההסברים של טהראן להימצאותם של חלקיקים רדיואקטיביים בשלושה אתרי גרעין, וזה עשוי לפגוע בשיחות הגרעין בווינה. עוד נכתב כי הפיצוץ במתקן בנתנז באפריל, שיוחס לישראל, פגע משמעותית בהעשרת האורניום

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021/רויטרס

איראן לא ניפקה הסברים לשרידי אורניום שאותרו בכמה אתרים לא מוכרזים - כך נכתב בדוח של סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שעלול להכשיל את שיחות הגרעין בווינה. לפני שלושה חודשים, בריטניה, צרפת וגרמניה ביטלו הצהרה מתוכננת בסבא"א לגינוי של איראן אחרי שיו"ר הסוכנות רפאל גרוסי הכריז על שיחות חדשות עם טהראן.

ואולם, גרוסי קבע בדוח שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס כי בחלוף שלושה חודשים, איראן "טרם סיפקה את ההסברים הדרושים להימצאותם של אותם חלקיקי גרעין בשלושה אתרים שבהם ערכו פקחי סבא"א בדיקות משלימות".

עתה, שלוש המעצמות האירופיות, החברות בהסכם הגרעין, יידרשו להכריע אם לקדם מחדש את ההחלטה לגינוי איראן, שעשויה לפגוע במשא ומתן המתנהל בווינה שנועד להחיות את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. גרוסי קיווה לדווח על התקדמות לפני כינוס סבא"א בשבוע הבא.

"המנכ"ל מודאג שהשיחות הטכניות בין הסוכנות לבין איראן לא הניבו את התוצאות המצופות", נכתב בדוח.

ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן עלי-אכבר סאלחי ויו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, במסיבת עיתונאים בטהראן, איראן. נובמבר 2019. רויטרס, רויטרס
ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן עלי-אכבר סאלחי ויו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, במסיבת עיתונאים בטהראן, איראן. נובמבר 2019/רויטרס, רויטרס

בדוח רבעוני נפרד שהגיע לידי רויטרס, הסוכנות נתנה אינדיקציה לנזק שנגרם ליכולת העשרת האורניום של איראן בעקבות הפיצוץ במתקן בנתנז באפריל, שלפי טהראן בוצע על ידי ישראל. הגידול במאגר האורניום המועשר שלה היה הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2019, והסתכם ב-273 ק"ג בלבד. נכון ל-24 במאי, סבא"א אימתה כי במתקן בנתנז פועלים 20 הקבצים של צנטריפוגות מדורות שנים. דיפלומט בכיר אמר כי לפני הפיצוץ, מספר ההקבצים היה בין 35 ל-37.

לפי ההערכות של הסוכנות, לאיראן יש מצבור של 3,241 ק"ג של אורניום מועשר, אך היא לא יכולה לאמת זאת בשל הצמצום בשיתוף הפעולה מצד טהראן. הסכם הגרעין הגביל את איראן ל-202.8 ק"ג בלבד של אורניום מועשר, אך הכמות הנוכחית שברשותה עדיין נמוכה בהרבה מששת הטונות שהחזיקה לפני ההסכם שנחתם ב-2015. איראן הפרה בהדרגה את התחייבויותיה מאז שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018 והטיל עליה מחדש את הסנקציות.

בין ההפרות האחרונות והמשמעותיות של איראן היא העשרת אורניום לרמה של 60%, צעד משמעותי לקראת הגעה לרמה של 90% הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. ההסכם מגביל אותה ל-3.67% והיא כבר עלתה לרמה של 20% בחודשים האחרונים. סבא"א העריכה כי איראן יצרה 2.4 ק"ג של אורניום מעושר ל-60% ו-62.8 ק"ג של אורניום מועשר ל-20%.

בנוסף לכך, איראן ממשיכה ביצור אורניום מתכתי, בניגוד להסכם הגרעין. במערב מודאגים מההתפתחות הזו בשל השימוש הפוטנציאלי בחומר הזה ליצור הליבה של נשק גרעיני. איראן יצרה 2.42 ק"ג של אורניום מתכתי, בהשוואה ל-3.6 גרם מלפני שלושה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully