וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שעידו נהרג מחדירת רסיס: צה"ל ממליץ לעבות את חלון הפלדה בממ"דים בעוטף

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 21:03

תחקיר האירוע העלה כי הרסיס עף במסלול חריג והעלה שאלות על היכולת להימנע ממקרים דומים בעתיד. בעקבותיו, מפקד פיקוד העורף אמר לראשי רשויות בעוטף שהמליץ לעבות את החלונות כמעט פי שתיים - ל-32 מ"מ - ובצה"ל יערכו סדרת ניסויים לשיפור המיגון בממ"דים

בווידאו: שכנו של הילד עידו אביגל שנהרג בשדרות, משחזר את האירוע/צילום: שי מכלוף

מפקד פיקוד העורף אורי גורדין נפגש הערב (שלישי) עם ראשי רשויות בעוטף עזה והמליץ לעבות את חלון הפלדה החיצוני בחדרי הממ"ד בבתים, "לאור יכולות מתפתחות של ארגוני הטרור ולקחי מבצע שומר החומות". ההמלצה תקפה ליישובים בטווח 7-0 ק"מ מהרצועה, ולפיה חלונות הממ"ד הקיימים יוחלפו לחלונות בעובי 32 מ"מ, כמעט פי שתיים מהתקן הנוכחי - 18 מ"מ.

ההמלצה מתבססת על תחקיר של פיקוד העורף, שנערך בעקבות נפילת הרקטה בשדרות שהובילה למותו של עידו אביגל בן החמש ולפציעתה הקשה של אמו אף ששהו בממ"ד, והעלה כי רסיסי הרקטה עפו במסלול חריג - והצליחו לחדור את המיגון. תוצאות התחקיר העלו סימני שאלה בנוגע ליכולת להימנע ממקרים דומים בעתיד.

עידו אביגל בן 6 משדרות שנהרג מפגיעת רקטה. באדיבות המשפחה
"האופן בו חדרו הרסיסים חריג". עידו אביגל/באדיבות המשפחה

צוות של מחלקת מיגון בפיקוד העורף הגיע כמה שעות לאחר נפילת הרקטה אל הדירה כדי לבחון את הפגיעה בממ"ד. מפרטי תחקיר התקרית עולה כי הרקטה פגעה סמוך לדירה, ולא פגעה בממ"ד באופן ישיר בממ"ד או בחלונו. ואולם, כתוצאה מפגיעת הרקטה עפו רסיסים, שחלקם פגעו ישירות בחלון הממ"ד וחלקם פגעו בקיר - וממנו ניתזו אל חלון הממ"ד וחדרו פנימה. "זו לא הייתה פגיעה ישירה", קבע התחקיר.

גורם ביטחוני שנחשף לממצאי התחקיר הסביר כי מיקום הפגיעה והאופן בו חדרו הרסיסים לממ"ד חריגים בהשוואה לאירועים בעבר. "הרקטה פגעה מחוץ למבנה", אמר הגורם. "גודל חלון הממ"ד מקטין את ההסתברות לחדירה מאחר ויש מספר רסיסים מוגבל שיכול לחדור את החלון". הוא הוסיף כי עיבוי של חלון הממ"ד יעלה את הסיכוי למניעת חדירת רסיסים, אך באחוזים בודדים בלבד.

לדבריו, תקן הממ"ד שהתחלף בשנת 2018 ומכונה "24" ממקסם את יכולות חלון הממ"ד בהתאם לרף הבנייה בדירות. "אני יכול להניח גם 40 מ"מ פלדה אבל אף אחד לא יהיה יכול להזיז אותם. גם אין מיסבים מתאימים. אנחנו מנסים כל הזמן למצוא את האופטימום של המיגון למול היכולות של מה שניתן לעשות", אמר.

התחקיר קובע כי המשפחה התנהלה בהתאם למצופה, והחלון היה סגור בהתאם לדרישות. גורמי צבא הוסיפו שכדי למקסם את רמת הבטיחות יש לשכב מתחת לחלון הממ"ד כדי להימנע מפגיעת רסיסים.

הבנין בו נהרג הילד עידו אביגל, שדרות, 13 במאי 2021. יניר יגנה
"אין כל כוונה לבצע שינויים בממ״ד". פגיעת הרקטה בבניין בו נהרג עידו/יניר יגנה

עוד נודע לוואלה! כי בצה"ל אספו רקטות ופצצות מרגמה, שחלקן התפוצץ וחלקן הוגדרו כנפלים. כבר בשלב הראשוני התברר כי החלקים שנאספו שונים מרקטות ששוגרו בעבר לעבר ישראל, בעיקר בכל הנוגע לרכיבי הרקטות, סוג החומרים ושיפור הטווחים. בהתאם לנתונים שנאספו יתקיימו בחודש אוגוסט ואילך סדרת ניסויים כדי לבחון שיפורי מיגון בממ"ד הקיים מול רסיסים, ובנוסף, הניסוי יעסוק בתצורות היירוט של כיפת ברזל לנוכח איום הירי תלול-המסלול.

27% מתושבי מדינת ישראל ללא ממ"ד, וכבר עתה חושבים בפיקוד העורף על שיפור פתרונות המיגון נגד רקטות קצרות וארוכות טווח. בצה"ל טענו כי הניסוי תוכנן עוד לפני שומר החומות. "האם בעקבות התחקיר והניסוי יחליטו לעשות שינוי? אם נראה בזה ערך משמעותי? אולי נעשה. אין החלטה כזו", אמר הגורם, שהדגיש כי הניסויים כוללים רקטות קצרות טווח וטווח בינוני ולא רקטות עתירות משקל כמו אלו שבידי חיזבאללה לטווחים ארוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully