וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: הדלת פתוחה לחרדים; קרב בין ליברמן וגנץ על תיק החקלאות

עודכן לאחרונה: 31.5.2021 / 16:47

ישיבות הסיעות נערכות ברקע ההתקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות. לאחר שגנץ הצהיר כי הוא מצפה שדרישות מפלגתו יכובדו במו"מ, בהן גם תיק החקלאות. יו"ר ישראל ביתנו טען כי המשרד הוצע לו על ידי יש עתיד וכי אנשיו לא הערימו קשיים. סער: "גם כעת אין ודאות לממשלה"

בווידאו: לפיד מתייחס למו"מ הקואלציוני להקמת ממשלת שינוי/צילום: ערוץ הכנסת

ישיבות הסיעות נערכות היום (שני) ברקע ההתקדמות במגעים בין מפלגות גוש השינוי, ובמקביל לעימות בין כחול לבן לישראל ביתנו על קבלת תיק החקלאות בממשלה הנרקמת. במהלך ישיבת הסיעה, אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי סוכם במהלך שיחות המו"מ שמפלגתו תקבל את התיק, וכי לא ברורה לו הדרישה של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לקבל את התיק עבור מפלגתו. ליברמן השיב בכך לדברים שאמר גנץ מוקדם יותר לטל שלו, במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת.

"ברגע שסיכמנו את זה, זה תם ונשלם", אמר ליברמן בישיבת הסיעה. "מאז תום מערכת הבחירות, ישראל ביתנו התנהגה באחריות, עם הרבה אמינות, הגינות ושקיפות. לא זגזגנו, לא מצמצנו. גם במו"מ הקואליציוני, ברגע שראינו שדברים תקועים - היינו הראשונים להתייצב ולסכם". לדברי ליברמן, מפלגתו דרשה שני משרדים - הקליטה והתיירות - אז נאמר לו שהדבר לא אפשרי, ובתמורה הוצעו לו משרדי החקלאות והנגב. לדברי יו"ר ישראל ביתנו, אנשי כחול לבן אמרו להם: "אין לנו בעיה לוותר על משרד החקלאות".

למרות המחלוקות, ליברמן הדגיש כי "הכי חשוב הוא להקים קואליציה במהירות האפשרית. לכן כשאני שומע מלחמת קודש על אותו תיק ששני אנשיו אמרו שאין להם בעיה לוותר, אני שואל האם זה רק תירוץ? האם זה רק אליבי מראש?". יו"ר ישראל ביתנו הוסיף כי "נניח את ההסכמים הקואליציוניים על שולחן הכנסת ביום רביעי הקרוב", וציין מפלגתו לא מתכננת לוותר גם על תיק הנגב והגליל, אותו דורשת כעת ימינה, לאחר ששבה לשיחות לטובת ח"כ איילת שקד.

הצהרה | יו"ר יש עתיד, אביגדור ליברמן בכנסת 31 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
אומר כי תיק החקלאות הובטח למפלגתו. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס גם הוא לעימות סביב תיק החקלאות, ואמר כי "במאני טיים, תמיד כולם לוחצים את הלחיצות האחרונות. כל אחד מושך לכיוון שלו, אפשר לפתור את זה". על מועד השבעת הממשלה אמר: "כשנסיים את ההסכמים, נודיע לנשיא שעלה בידי. לוח הזמנים ברור. יש לי עוד 50 וכמה שעות. ננסה קודם, אם תהיה לי אפשרות".

עוד אמר כי גם אם מפלגתו הייתה זוכה ב-40 מנדטים, הוא היה בוחר להקים את אותה הממשלה. "ימין, שמאל ומרכז. ממשלת אחדות, ממשלה שתדאג לכל אזרח ישראלי", אמר לפיד, שהודה כי הוא צופה מכשולים נוספים עד להקמת הממשלה. " עד הקמת הממשלה המיועדת יש עדיין הרבה מאוד מכשולים. אולי זה טוב, כי נצטרך לצלוח אותם ביחד. זה המבחן הראשון שלנו. לראות אם אנחנו יכולים למצוא בימים הקרובים פשרות חכמות, בשביל המטרה הגדולה".

על איילת שקד והאיומים שקיבלה בעקבות מאמצי הקמת הממשלה, אמר לפיד כי הוא "מלא הערכה שאיילת מתמודדת עם הקשיים. היא מסתובבת עם מאבטחים כי מאיימים לרצוח אותה וזה לא פשוט. היא נמצאת באירוע כי היא מאמינה שהגיע הזמן לשינוי". יו"ר יש עתיד ציין כי גם "לאנשי ש"ס ויהדות התורה תהיה דלת פתוחה, גם אם לא יהיו חלק מהממשלה".

בווידאו: ליברמן וגנץ מתייחסים למו"מ הקואליציוני על הקמת ממשלת שינוי/צילום: ערוץ הכנסת ודוברות לשכת עורכי הדין

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התייחס בישיבת סיעתו להצעת נתניהו לרוטציה משולשת, והסביר למה דחה אותה: "בערב הקמת תקווה חדשה, הדגשתי שהאינטרס של ישראל הוא החלפת השלטון הממושך ביותר בתולדות המדינה, כך עשינו במערכת הבחירות ובהתאם לכך פעלנו גם לאחריה". סער ציין כי "משמעות ההצעה שקיבלנו, גם אם הייתה מתממשת, היא שגם ב-4 וחצי השנים הקרובות נתניהו יישאר האדם החזק והדומיננטי במערכת הפוליטית, גם כשיכהן כרה"מ וגם כשיכהן כחליפי. כל אדם שהיה מכהן כראש ממשלה היה נתון בידיו".

סער אמר כי למרות מאמצי הקמת הממשלה, "גם עתה אין ודאות שממשלה תקום, עושים כמיטב יכולתנו שתקום". על ההפגנות והאיומים שחוו גורמים במפלגות השינוי, אמר סער כי "נתניהו ואנשיו עושים דה-לגטימציה פרועה לממשלה שטרם הוקמה. מכונת ההסתה עובדת בכל הכוח לפני שקמה בכלל הממשלה או עשתה משהו. זאת הסתה והיסטריה שאין לה קשר לאידיאולוגיה אלא רק לחרדה ואבדן שלטון. ממשלת שמאל זה ביטוי מופרך לממשלה שאם תקום רוב חבריה יהיו מהמרכז ומהימין. חשוב לומר שיריבים פוליטיים גם מהשמאל אינם אויבים".

הצהרה | יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בכנסת 31 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"גם עתה אין ודאות שממשלה תקום". סער, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בישיבת סיעתה נשאלה יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי על ויתורים שתאלץ לעשות במסגרת ההסכם, ביניהם ויתור על מקומה בוועדה למינוי שופטים. "לא התבקשתי לעשות את זה, ברגע שנבין שיש כאן שותפות, כולן וכולם יצטרכו לוותר", ענתה.

בפתח הישיבה התייחסה מיכאלי להפגנות הסוערות שעורכים תומכיו של נתניהו: "ראיתי את השלטים בהפגנות של תומכיו, שלטים עם מילים מסוכנות מאד שגם הן היו מופנות נגד שמאלנים וימניים, מילים שמזכירות לנו זמנים אפלים", סיפרה. "פניתי למפכ"ל המשטרה כדי לפתוח בחקירה. הממשלה הבאה תהיה ממשלה בלי שנאה עם רצון מאד טוב. העבודה מחויבת לעשות כל מאמץ עדיין כדי שהדבר הזה יקרה".

גם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ התייחס בישיבת הסיעה של מפלגתו לאווירה הסוערת סביב מאמצי הקמת הממשלה, ואמר כי "מדינת ישראל זקוקה לממשלה שתשים קץ לאווירת השנאה עם כל מי שלא מתיישר עם בלפור. מקווה שנצליח לסכם את העניין עד יום רביעי בסיום המנדט".

בפתח הישיבה, התייחס הורוביץ לדיונים בין הצדדים: "אלה בהחלט ימים דרמטיים, רגעים של הכרעה ואנחנו במרצ לוקחים חלק פעיל ומרכזי במאמץ להביא להקמת ממשלת שינוי", אמר. "מנגד, מכונת ההסתה והשקרים של בלפור עובדת נון-סטופ. אנחנו בשמאל סופגים את הרפש הזה כבר שנים, אנחנו פחות מתרגשים אבל כעת גם בימין טועמים את השנאה של הנאשם מבלפור מכל מי שמנסה לערער על השלטון הנצחי שלו".

הצהרת יו"ר מרצ, ניצן הורביץ, בישיבת הסיעה. 31 במאי 2021. שלו שלום, TPS
"מדינת ישראל זקוקה לממשלה שתשים קץ לאווירת השנאה". הורוביץ, היום/TPS, שלו שלום

מוקדם יותר, במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת, אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ כי מפלגתו עשתה ויתורים, וכי הדרישות שהציגו לא היו רבות. "אנחנו רוצים מאוד לראות את ממשלת השינוי קמה. אני ויתרתי על תפקיד ראש הממשלה שהוצע לי כי ישראל צריכה שינוי. הדרישות שהצגנו במשא ומתן הן הרבה מתחת לחלומות שלנו ולכן אני מאמין שדברים יסתדרו", אמר גנץ, וציין: "מבקש שדרישותינו יכובדו".

החרדים תוקפים

החרדים לא ממהרים להיענות להזמנה של לפיד. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי תקף אמש באירוע משפחתי את בנט וסער. "חוצפה שלא הייתה כדוגמתה מימות העולם. ילדים קטנים עם 6-5 מנדטים רוצים להיות ראש ממשלה. השם ירחם על החוצפה", אמר.

הוא הביע חשש מהממשלה שתקום בראשות בנט ולפיד. "עולם התורה, מה יקרה? מה יקרה עם כל האברכים, כל החינוך, הישיבות", תהה. "נתפלל שזה יהיה קצר. אני יודע, שאין אפשרות שיבוא משיח עם חיבור הרשעים". בהמשך, העלה את האפשרות שח"כ גלעד קריב מהעבודה יכהן כשר התפוצות: "גלעד קריב הולך להיות שר התפוצות עם כל הסיפור של הרפומרים. מה הולך להיות כאן? השם ירחם".

בווידאו: דרעי תוקף את בנט - "ילדים עם 6-5 מנדטים רוצים להיו ראש ממשלה"/מערכת וואלה!

מוקדם יותר הבוקר התייחס גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, לממשלה הנרקמת, ושיתף את הנוכחים בוועדה בתחושותיו. "אני מבקש לשתף בזה שאין לי מצב רוח. סמכתי על אלה שאמרו 'אנחנו ארץ ישראל', ופתאום ירד לי המצב רוח. הסתבר ששיקרו אותי כל הזמן. פתאום התברר שהשנאה לביבי יותר חשובה מארץ ישראל. עכשיו שמעתי שהולכים לתת לישראל ביתנו גם את שר האוצר וגם את ועדת הכספים, לא היה דבר כזה בכנסת. הוועדה שצריכה לפקח על משרד האוצר, הכל פרץ, הכל מותר. זה לא נוגע למצב רוח, הוא קשור לסיפור של ארץ ישראל, איך ישמרו על ארץ ישראל? תמר זנדברג תשמור עליה? גלעד קריב?"

במפלגתו מסרו כי "לקראת האפשרות שתוקם ממשלת ''אחים' חדשה, הודיעו חברי הסיעה כי יילחמו בחורמה מספסלי האופוזיציה, נגד כל ניסיון פגיעה ביהדות ובזכויות הציבור החרדי. כפי שעשו זאת בעבר אל מול ממשלת 'האחים' שהחזיקה מעמד בקושי שנה וחצי, כך חברי הסיעה ייאבקו בכל הכלים ובכל האמצעים גם הפעם".

"הסיעה הביעה את תמיהתה לנוכח אלה שרוממות היושרה בפיהם, לתת את השליטה הכלכלית במשרד האוצר ובוועדת הכספים האמורה לפקח על פעולות האוצר לאותה מפלגה הידועה בחקירות נגד ראשיה ובכתבי האישום נגד בכיריה", הוסיפו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט  ויו"ר ועד לשכת עורכי הדין אבי חימי בכנס השנתי באילת, 31 במאי 2021. דוברות לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"מבקש שדרישותינו יכובדו". גנץ ומנדלבליט במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת, היום/אתר רשמי, דוברות לשכת עורכי הדין

המפלגות בגוש האיצו היום את הדיונים. הדיונים בין צוותי המו"מ של יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן נמשכו הלילה עד השעה 03:00. לדברי גורמים בגוש השינוי, השיחות בשלב מתקדם של המו"מ. הדיונים התחדשו אמש בעקבות ההצהרה של יו"ר ימינה נפתלי בנט, שאמר כי יפעל להקמת ממשלת אחדות עם יו"ר יש עתיד.

"אני מודיע היום שבכוונתי לפעול בכל כוחי כדי להקים ממשלת אחדות לאומית עם ידידי, יאיר לפיד. ביחד נחלץ את המדינה מהסחרור, ונחזיר את ישראל למסלולה", אמר אתמול בנט. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הצהרה מיד אחריו, ואמר כי יו"ר ימינה "הוליך שולל את הציבור", וטען כי עדיין ניתן להקים ממשלת ימין בתום המנדט של לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully