וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון באיטליה: 3 החשודים שנעצרו במעורבות בתאונת הרכבל שוחררו ממעצר

30.5.2021 / 4:00

בית המשפט במדינה קבע כי השלושה ישוחררו ממעצר, כשאחד מהם ישוחרר למעצר בית. בנימוקי ההחלטה ציינו השופטים כי אין חשש שהחשודים יעזבו את המדינה או שישבשו את הליך איסוף הראיות. השלושה צפויים להיחקר בחשד להריגה ברשלנות

בווידאו: שר התחבורה האיטלקי מבטיח למצות את החקירה ולסייע למשפחתו של איתן/צילום: רויטרס

בית המשפט באיטליה קבע הלילה (ראשון) כי יש לשחרר את שלושת עובדי החברה המתפעלת את הרכבל שקרס בשבוע שעבר, וגרם למותם של 14 בני אדם, בהם משפחת בירן הישראלית. השלושה נעצרו ביום רביעי האחרון בחשד למעורבות בתאונה.

לפי העיתון האיטלקי "לה סטמפה", בית המשפט קבע כי השלושה ישוחררו ממעצר, כשאחד מהם ישוחרר למעצר בית. בנימוקי ההחלטה ציינו השופטים כי אין חשש שהחשודים יעזבו את המדינה או שישבשו את הליך איסוף הראיות. השלושה צפויים להיחקר בחשד להריגה ברשלנות.

שלושת החשודים הם לואיג'י נרוני, מנהל החברה, המהנדס הראשי ובכיר נוסף בחברה. בעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" דווח כי נמסר מהרשויות ש"קיימות אינדיקציות חמורות לאשמתם" וכי בסיום החקירה הם צפויים להיות מואשמים בעבירה של הריגה ברשלנות ועבירות נוספות.

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה - בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
זירת תאונת הרכבל בצפון איטליה. בשבוע שעבר/רויטרס

התובעת בפרשה, עו"ד אולימפיה בוסי, מסרה כי במהלך החקירה התעורר החשד שמערכת בלמי הבטיחות המותקנת ברכבל נוטרלה מראש כדי למנוע עיכובים בהפעלתו. לדבריה, החוקרים מצאו כי מערכת בלימת בטיחות "טופלה שלא כדין" כדי למנוע עיכובים בפעילות הרכבל. עוד ציינה כי לשלושה הייתה מודעות לסכנה והם הבינו שהרכבל פועל באופן לא תקין מאז ה-26 באפריל, עת חזר לפעול לאחר השבתה ארוכה בשל הקורונה. התובעת אמרה כי "משמעות הדבר היא שכאשר הכבל נקרע - לא ניתן היה להפעיל את מערכת החירום".

עוד עלה מהחקירה כי ביום שבת שקדם לאסון, הרכבל נעצר והיה צורך בהתערבות אנושית כדי להפעילו מחדש. עם זאת, לא נקבע באופן חד משמעי כי לתקלה זו יש קשר לתאונה הטראגית. התובעת הוסיפה כי בשלב זה לא ניתן לשלול גם טעות אנוש במהלך עבודות תחזוקה שנערכו רק כמה ימים לפני התאונה. החוקרים אספו את סרטוני מצלמות האבטחה המותקנות באתר הרכבל, בהם ניתן לראות את הקרון "רועד ואז מתחיל להידרדר לאחור במהירות של 100 קמ"ש".

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה -  בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
הרכבל שקרס וגרם למותם של חמשת הישראלים בשבוע שעבר/רויטרס

ביום ראשון בשבוע שעבר אירעה תאונת הרכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה. שירותי החירום המקומיים אמרו כי התאונה התרחשה בעת הנסיעה מעיירת הנופש סטרזה שבמחוז פיימונטה להר מטרונה. בתאונה נהרגו 14 בני אדם, בהם חמישה ישראלים בני אותה משפחה: עמית בירן בן ה-30, רעייתו טל פלג-בירן בת ה-27 וכן בנם תום בירן בן השנתיים. בנוסף נהרגו גם סבה וסבתה של טל, יצחק כהן בן ה-82 ורעייתו ברברה כהן בת ה-72, תושבי תל אביב שהגיעו לבקר את בני הזוג וילדיהם הגרים בצפון המדינה.

בנם של הזוג בירן, איתן בירן בן ה-5, הוא היחיד ששרד את האסון מבין כל ארבעה עשר ההרוגים. איתן התעורר שלשום במיטתו בבית החולים לילדים רג'ינה מרגריטה בטורינו, שם מאושפז מאז האירוע. דודתו איה, רופאה במקצועה ותושבת איטליה מזה שנים רבות, הייתה לצידו כל העת. כשהתעורר, שאל אותה איתן מדוע הוא נמצא בבית החולים והיכן נמצאים הוריו.

מבית החולים נמסר כי מצבו של איתן נותר קשה אך יציב, וכי הוא מלווה כל העת על ידי דודתו במחלקה לטיפול נמרץ. עוד צוין כי אם מצבו יוסיף להשתפר, הרופאים ישקלו להעבירו ממחלקת טיפול נמרץ למחלקה אחרת.

בנוסף לדודתו, גם הפסיכולוגית מרינה ברטולוטי נמצאת לצד מיטתו. מאז שהוחלט להעיר את איתן מהתרדמת, ברטולוטי עובדת עם הצוות שלה כדי למנוע ממנו טראומה עם ההתעוררות.

משפחת בירן, שהוריה ובנם נהרגו בנפילת הרכבל באיטליה, 24 במאי 2021. באדיבות המשפחה
משפחת בירן/באדיבות המשפחה
התמונה האחרונה לפני אסון הרכבל באיטליה. באדיבות המשפחה
התמונה האחרונה שצולמה לפני האסון. שבוע שעבר/באדיבות המשפחה

מוקדם יותר באותו היום דווחו כלי התקשורת באיטליה כי מנהל אתר הרכבל בהרי האלפים באיטליה הודה באשמה. לפי עיתון "לה סטמפה", המנהל גבריאל טדיני, שנכנס לתפקידו לפני כ-40 שנה, קיבל את האחריות בעודו בתא מעצר ברמת אבטחה גבוהה. בחקירתו הודה כי הייתה דליפת דלק במערכת הבלמים, ולכן היא נותקה מהרכבל, כדי שיוכל להמשיך לנסוע. כשהכבל של הרכבל נקרע, לא היו מערכות שעצרו אותו.

"אני אשם. אני מתפלל ומתמודד עם עצמי, אעשה את החשבון שלי מול אלוהים. יש לי משקל עצום על המצפון", אמר טדיני. "לא העליתי על דעתי שהכבל עלול להתנתק. הסיכויים לתאונה היו אחד למיליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully