וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלכות מבצע שומר החומות: עלייה של פי עשרה בפניות למרכזי החוסן בדרום

28.5.2021 / 18:44

לאחר סבב לחימה נוסף, במהלכו טיפלו הארגונים והעמותות השונות בכ-2,000 פניות טלפוניות ו-800 טיפולים בשטח, במוקדי החוסן נערכים לספק תמיכה נפשית לתושבי האזור ולעלייה נוספת בפונים. "הפניות מגיעות בדרך כלל רק שבועיים אחרי, כשאנשים מתחילים להרגיש תשישות וחרדות"

מפקד פיקוד העורף בזמן אזעקות באשקלון, 16 במאי 2021. פלאש 90, פלאש 90
עלייה של פי 10 בפניות למרכזי החוסן ביחס לשבוע שקדם למבצע. אזעקות באשקלון במהלך המבצע/פלאש 90, פלאש 90

שבוע עבר מאז סיום מבצע שומר החומות וסבב הלחימה, אך השלכותיו על תושבי הדרום מוסיפות להיערם. לפי נתונים שפרסמה השבוע "הקואליציה הישראלית לטראומה", נרשמו פי עשרה יותר פניות למרכזי החוסן בדרום ביחס לשבוע שקדם ללחימה.

מרכזי החוסן בדרום, שעליהם אחראית הקואליציה, עמותה המאגדת כ-40 ארגונים ועמותות העוסקים בתחום הטיפול בטראומה נפשית, מספקים שירותי ייעוץ, הדרכה וטיפולים נפשיים. לפי הנתונים, בתקופת המבצע סיפקו מענה לכ-2,000 פניות טלפוניות, סייעו בכ-900 התערבויות קבוצתיות, בכ-800 טיפולים בשטח ובכ-600 התערבויות מול צוותי חירום.

ואולם, לדברי מטפלת באחד ממרכזי החוסן, כמות הפניות עוד תגדל. "הנתונים האלה עוד צפויים לעלות, בהרבה. רק לאחר מספר ימים אנשים מתחילים לפנות למרכזי החוסן".

הילה גונן ברזילי, מנהלת מרכז החוסן בשדרות, מסבירה את מגמת העלייה בפניות, ומציינת כי במרכז הם רגילים לה. "הפניות מגיעות בדרך כלל רק שבועיים ויותר לאחר האירועים עצמם, אז אנשים מרגישים יותר את התשישות, החרדות והשחיקה. במהלך המבצע אנשים מחזיקים את עצמם ואת משפחתם, ורק לאחר שהם מנסים לחזור לשגרה ולא מצליחים, הם מבינים שהם זקוקים לסיוע מקצועי".

היא אמרה כי תפקיד המרכזים לספק תמיכה לתושבים שמתקשים לחזור לשגרה בימים שלאחר הלחימה. "מדובר באנשים שעוצמת הפגיעה, העומק והמורכבות שלה, מתבטאים אצלם בתגובות של חרדה וסימפטומים של טראומה. יש תושבים עם קשיי שינה, יש כאלה שסובלים מסיוטים. יש ילדים שמתעקשים להמשיך לישון בממ"ד ולא מסכימים ללכת לשום מקום לבד. יש ילדים שסובלים מגמגום", היא מספרת.

אשקלון. חזרה לשגרה בדרום אחרי מבצע שומר החומות. 28 במאי 2021. אשקלון ניוז, אתר רשמי
בדרום מנסים לשוב לשגרה לאחר סבב הלחימה. אשקלון, היום/אתר רשמי, אשקלון ניוז

טלי לבנון, מנכ"לית הקואליציה הישראלית לטראומה, מציינת את חשיבותם של המרכזים בסיוע הנפשי לתושבים. "עכשיו כשמלאכת ההחלמה מתחילה, אנו נדרשים לטיפול וחיזוק הילדים, ההורים והמבוגרים. בימים אלו אנו מקבלים תמיכה וסיוע מארגון 'מתן - משקיעים בקהילה', שהקים את 'הקרן הישראלית לערבות הדדית'", היא מספרת. "הקרן מסייעת לעשרות אלפי משפחות בדרום הארץ. כך אנו יכולים לדאוג לחוסנם של תושבי הדרום, ולחזרתם לשגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully