וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד שכונה בעפולה דחה בקשת אזרח ערבי להתקבל כדייר במקום

25.5.2021 / 14:18

לדברי החברים בוועד, שהוקם לפני 85 שנים, סאמר גרייב לא עומד בתנאי הסף של האגודה השיתופית, שהיא בעלת צביון יהודי, ציוני וחילוני. גרייב ערער על ההחלטה ובעקבות כך יערכו חברי האגודה בשבוע הבא הצבעה נוספת. "החלטה גזענית, חשוכה ומצערת"

עפולה. דוברות עיריית עפולה, אתר רשמי
"שכונת הפועלים בעפולה" הוקמה ב-1936 במטרה להקים שכונת מגורים לאוכלוסייה יהודית. עפולה/אתר רשמי, דוברות עיריית עפולה

ועד האגודה השיתופית "שכונת הפועלים בעפולה" החליט שלא לקבל לאגודה את סאמר גרייב, אזרח ערבי, בנימוק שהוא איננו עומד בתנאי הסף של הגדרת האגודה כשיתופית, בעלת צביון יהודי, ציוני, חילוני - לטענת הוועד. גרייב ועורך דינו, שי אבניאלי, מסרו כי מדובר בהחלטה "גזענית, חשוכה, ומצערת", וערערו עליה.

לדברי עו"ד אבניאלי ממשרד ברנע בחודש מרץ בשנה שעברה החל גרייב במשא ומתן לקניית בית בשכונה. "מבירור שנעשה עם האגודה, עלה כי הליך קבלת חברים חדשים לאגודה הוא הליך פשוט, טכני ושגרתי, במסגרתו מועברים אל האגודה מספר מסמכים ותשלום בגין העברת הזכויות", אמר. ואולם, "לאחר שהמסמכים הועברו אל האגודה, ולאחר שהתברר לאגודה כי מי שמבקש לרכוש את הזכויות הוא מר גרייב - בן למגזר הערבי - החלה מסכת התעללויות".

עוד טען לסחבת והתעלמות הוועד מפניותיו של גרייב, שרק לאחר התערבות רשם האגודות השיתופיות כינס ישיבה. אבניאלי טען כי "עד לאותו שלב, המרצע הגזעני לא יצא מן השק. באופן לא מפתיע, למחרת, קיבלנו הודעה לפיה הוועד דוחה את בקשתו של מר גרייב להתקבל. החלטת הוועד לא ניתנת לפרשנות אחרת: מדובר בהחלטה גזענית, חשוכה ומצערת".

סאמר גרייב הוא יליד הכפר סולם שבעמק יזרעאל, בן 47, נשוי ואב לשישה. הוא מפעיל באמצעות חברה שבבעלותו את מפעל הבשר הגדול בארץ - "אדום אדום" של תנובה, ומעסיק כ-50 עובדים. בנוסף, סאמר מייצר שמן זית. הוא מתגורר בשנים האחרונות בשכונה אחרת בעיר עפולה, ולדבריו מצוי בקשרי שכנות מצוינים עם שכניו - לא רק מעפולה, אלא בכלל מעמק יזרעאל. לדבריו רכש את הבית, מאחר שהיה זקוק לבית גדול יותר לששת ילדיו.

עפולה. דוברות עיריית עפולה, אתר רשמי
סחבת והתעלמות מפניותיו. עפולה/אתר רשמי, דוברות עיריית עפולה

האגודה השיתופית "שכונת הפועלים בעפולה" הוקמה בשנת 1936 במטרה להקים שכונת מגורים ולאפשר פתרונות דיור, פרנסה והקמת מוסדות קהילתיים לאוכלוסייה יהודית שהתיישבה במקום, באמצעות הקמת גוף קואופרטיבי שמשתייך לחברת העובדים העבריים. השכונה קמה על שטח של כמאה דונם ויש בה 155 בתי אב. כמו כל האגודות השיתופיות בישראל, בדומה לקיבוצים, אסיפת החברים מחליטה בהצבעה על קבלת חברים חדשים, והגוף המפקח על האגודה הוא רשם האגודות השיתופיות.

בעקבות הערעור שהגיש גרייב, תערוך האגודה בשבוע הבא אסיפת חברים ובה יידרשו המשתתפים להצביע האם לאשר או לדחות את החלטת הוועד שלהם שלא לקבל אותו לאגודה. כמו כן יתבקשו החברים להצביע אם לתמוך בסעיף שקורא ל"המשך שימור אופייה הלאומי-יהודי של השכונה, כפי שנקבע בהקמתה על ידי המייסדים".

עו"ד דב הירש, תושב השכונה בעפולה וחבר באגודה השיתופית אמר כי "במשך 85 שנים השכונה שמרה על אופיה ואנחנו מתכוונים להמשיך ולשמור על אופיה. גרייב הוא אזרח שווה זכויות ואין לי מילה רעה להגיד עליו, אבל הוא לא עונה לצביון השכונה, צביון בו בחרתי לחיות".

אמנון קסל, יושב ראש ועד האגודה השיתופית, אמר כי "ההתנהלות שלנו נעשית לפי תקנון האגודה והמערכת החוזית". הוא הביא כדוגמה עימות אחר שניהלה האגודה, נגד הניסיונות לבנות בשכונה בנייה רוויה ואמר כי גם אז תקנון האגודה הוא שגבר לבסוף. קסל הביע תמיהה על כך שגרייב תקף את ועד האגודה, באומרו "אם הוא רוצה להתקבל לאגודה, למה הוא תוקף אותנו כל הזמן?".

עוד בוואלה!

ביהמ"ש דן בעתירת ש"ס על פתיחת נחל האסי; השופטת הציעה למשוך את העתירה

לכתבה המלאה

לדברי עו"ד אבניאלי "טעמים כגון 'שמירת האופי הלאומי היהודי של השכונה' - הם טעמים אסורים, גזעניים, ומפלים. הם גם אינם מופיעים בתקנון האגודה וספק רב אם היו עומדים במבחן ביקורת שיפוטי, גם אם היו מופיעים שם".

גרייב ערער על ההחלטה לפני קרוב לחצי שנה ובשבוע הבא יערכו חברי האגודה הצבעה בעקבות אותו ערעור. "למרבה הצער, ברור לחלוטין כי הדיון בפני האספה הכללית של האגודה הוא בבחינת 'משחק מכור'", טוען עו"ד אבניאלי. "אנו יודעים זאת לא רק על בסיס העבר - אלא גם משום שיש בידינו ראיות המעידות על כך שבא כוח האגודה פונה אישית לחברי האגודה כדי לשכנע אותם שלא לקבל את הערעור. קשה להאמין - אך זוהי המציאות".

הוא הוסיף כי גם אם אסיפת החברים תאמץ את החלטת הוועד, הרי שרשמת האגודות השיתופיות תפעל בהתאם לדין, ותורה לאגודה לקבל את מר גרייב כחבר אגודה. במקרה בו "תקוותינו יתבדו והרשמת תחליט לאמץ את החלטת האסיפה, מר גרייב יפנה לבית המשפט המוסמך כדי למצות את זכויותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully