וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש דן בעתירת ש"ס על פתיחת נחל האסי; השופטת הציעה למשוך את העתירה

8.2.2021 / 12:46

ח"כ ארבל ומפלגתו מבקשים להורות לקיבוץ ניר דוד לפתוח את הנחל לציבור, בסוגייה שעוררה סערה ציבורית. פרקליטות מחוז צפון המייצגת את המדינה בתיק טוענת כי מדובר בכלל בסכסוך אזרחי-קנייני, ואינה מצדיקה עתירה כנגד הרשויות. השופטת מפנה להליך התכנוני המתנהל

בווידאו: המחוזי חיפה דן בעתירה שהגישה ש"ס על פתיחת נחל האסי/צילום: יואב איתיאל

בית המשפט המחוזי בחיפה דן היום (שני) בעתירתו של ח"כ משה ארבל ומפלגתו ש"ס, להורות לקיבוץ ניר דוד לפתוח את דרכי הגישה לנחל האסי שבשטחו. ח"כ ארבל הגיע לבית המשפט, לדיון ראשון בעתירה שהוגשה בספטמבר 2020, והוא מייצג את עמדת מפלגתו התומכת בפתיחה מלאה של הנחל לציבור. "תנועת ש"ס שחרטה על דגלה את הצדק החלוקתי תעשה הכל כדי שיתאפשר לציבור ליהנות ממשאבי הטבע ששייכים לו", אמר טרם הדיון.

המאבק הציבורי על נחל האסי הגיע לשיאו בקיץ שנה שעברה, ואותו מובילים בעיקר צעירים מאזור בית שאן. לפני פרוץ הקורונה בישראל, במהלך הקיץ, חלו הפגנות שבועיות בכניסה לניר דוד שלעיתים גלשו לאלימות. מעת לעת נערכו ניסיונות להגיע להסדר פשרה בין נציגי הקיבוץ, המועצה האזורית עמק המעיינות, קבוצת "הטבע שייך לציבור" וראש עיריית בית שאן. הניסיונות כשלו והמאבק נמשך. בהמשך, ש"ס עתרה בדרישה לפתוח את הנחל, יחד עם צו ביניים הדורש לפתוח את שערי הקיבוץ עוד לפני שהצדדים יישבו לדון בפשרה. הצו נדחה והקיבוץ נותר סגור.

העתירה הוגשה נגד קיבוץ ניר דוד וחברת האבטחה שלו, המועצה האזורית עמק המעיינות ומדינת ישראל באמצעות היועץ המשפטי לממשלה. פרקליט מחוז צפון (אזרחי), עו"ד איתן לדרר המייצג את היועמ"ש, טען בשם המדינה כי מדובר בכלל בסכסוך אזרחי-קנייני. לדבריו, העניין עוסק בשימוש וחזקה במקרקעין שאינו בגדר החלטה של גוף או רשות שניתן לעתור נגדם בהליך מינהלי ושדינו להתנהל, אם בכלל, בהליך אחר.

ניר דוד נחל האסי נחל עמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
המאבק נמשך. גדות נחל האסי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הוא ציין כי הליך אזרחי בעניין כבר התנהל ב-2015 ועוד שניים כאלה מתבררים בבתי משפט כעת. הוא ביקש למחוק אותו מהעתירה ולחילופין לדחות את העתירה בהיעדר סמכות ובשל שיהוי בהגשתה.

השופטת בדיון תמר שרון נתנאל צידדה בעמדת הפרקליטות והציעה למשוך את העתירה. "זה לא הפורום המתאים, יש הליך תכנוני, יש דרכים שניתן לנקוט, אני לא אומרת שזה ההליך הנכון לכך אבל אני אומרת שאני לא יכולה לדון בזה כפי שהגשתם את העתירה", אמרה.

עוד בוואלה!

רצועה של 100 מטרים מהנחל היפהפה והרגוע נפתחה לציבור, והציפה שדים ישנים

לכתבה המלאה
מפגינים על הגישה לנחל האסי בניר דוד, 14 אוגוסט 2020. צ, צילום מסך
"לא יכולה לדון בזה כפי שהגשתם את העתירה". מפגינים לפתיחת נחל האסי בניר דוד/צילום מסך, צ

כך או כך, המדינה מודה כי זו "סוגיה מורכבת, רבת פנים ורגישה, אשר להבנתנו הטיפול המשפטי בה מחייב נחישות אך גם איזון בין אינטרסים שונים". המדינה סבורה כי יש צורך להבטיח גישה חופשית אל הנחל מחד, ויש צורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה מאידך. זאת, אף אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ אך תוך שמירה על ביטחונם האישי ופרטיותם.

ח"כ משה ארבל (ש"ס). ישי כהן,
ביהמ"ש דן לראשונה בעתירתו. ח"כ ארבל/ישי כהן

משכך, סבורה המדינה כי את האופן בו תתאפשר הגישה יש לקדם באמצעות הסדר תכנוני מתאים. סוכם כי הקיבוץ יקדם הסדר גישה אל הנחל אבל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, העיר כבר כי "קיים קושי משמעותי בהתנהלות הקיבוץ אשר מחד - מונע באופן גורף את גישת הציבור לנחל ומנגד - נמנע מלקדם בשקידה ראויה, לפחות עד לאחרונה, את החלופה התכנונית אשר תסדיר גישה זו. "אנו סבורים כי התנהלות זו לא יכולה להימשך זמן וכי יש לקדם פתרון בר קיימא בהקדם האפשרי. וכן בכוונתנו לזמן ישיבה בעניין בזמן הקרוב יחד עם נציגי הקיבוץ, ויתר הגורמים המעורבים", כתב קמיניץ.

גם המועצה האזורית סבורה שיש לפטור אותה מהעתירה הזו. "הפוך והפוך בעתירה ולא תמצא ולו החלטה אחת המיוחסת למועצה, בעניין כלשהו", מסרה לבית המשפט בתשובתה לעתירה. "נראה איפה כי צירוף המועצה לעתירה נועד כדי להוסיף 'נופך מנהלי' לעתירה ולצבוע אותה ככזו". המועצה גם מפנה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הקיבוץ בחודש יוני שעבר, והמתבררת בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully