וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי נאמנות אין אזרחות, מודל 2021: התובנות החדשות של ליברמן

בן כספית

21.5.2021 / 18:29

בצל המהומות בערים המעורבות והפסקת האש, האמירה של יו"ר ישראל ביתנו מ-2009 מהדהדת מתמיד. היום הוא כבר מדבר על אלטרנטיבות לחיזוק האוכלוסייה המתונה מול צעדים למיגור "הטרור הערבי הפלילי". הטור המלא היום בעיתון מעריב

בווידאו: תיעוד ירי באש חי בלוד - צעיר יהודי נפצע באורח בינוני/צילום: אלעזר ריגר, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

"בלי נאמנות אין אזרחות", הייתה סיסמת הבחירות של אביגדור ליברמן ב-2009. היא תפסה כאש בשדה קוצים. היא עלתה לראשונה בסוף 2008 והעלתה את ליברמן ל-15 מנדטים בסקרים. נתניהו נבהל. כשליברמן הגיע ל-18, התייצב נתניהו בשערי אשקלון והודיע שיפיל את שלטון חמאס בעזה כעצתו של יועצו האסטרטגי דאז, ישראל בכר. דימום המנדטים נפסק. ליברמן סיים את הקמפיין עם 15 מנדטים בלבד. נתניהו עם 27 (וקדימה של ציפי לבני עם 28).

בינתיים התברר שנתניהו לא מפיל את חמאס, אלא מגדיל אותו. ליברמן נשאר עם הסיסמה ההיא, שהפכה רלוונטית מאי-פעם השבוע. "כולם קראו לי פשיסט בזמנו", אמר לי אתמול, "ואני אמרתי שזה כמו פרצה שקוראת לגנב. כשאתה מפגין חולשה, אתה מזמין עוד אלימות. וזה מה שקרה כאן בעשרת הימים האחרונים".

כן, אמרתי לליברמן, אבל המדינה עשתה כברת דרך. אתה רואה את מנסור עבאס. ראית מה קרה כאן בשנת הקורונה. אתה יודע שרוב רובם של אזרחי ישראל הערבים רוצים להיות אזרחים שווי זכויות ולחיות כאן בשקט ובדו-קיום. "הבעיה שלנו עם ערביי ישראל", ענה ליברמן, "היא שבמקום לחזק את הנאמנים ואלה שתורמים לדו-קיום, אלה שרואים את עצמם חלק בלתי נפרד מהמדינה, אנחנו מנסים לרצות את הקיצונים ולקנות אותם בכסף. וזו הטעות הכי גדולה".

אביגדור ליברמן בתום הגשת המלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
אלטרנטיבות לחיזוק/ראובן קסטרו

למה אתה מתכוון, שאלתי. "לטרור הערבי הפלילי, למשל", אמר, "כשיש סכסוך לאומי, הטרור הפלילי הופך פתאום ללאומני. זה בדיוק מה שקורה כאן. חלק גדול מהאלימות שראינו השבוע הוא של אותם ארגוני פשע אלימים, בגליל, בלוד, בקרב הבדואים בנגב. הארגונים האלה קופצים על המציאה כשיש מהומות לאומניות, ואת התוצאה ראינו כולנו. שמע, כשראיתי שממשלת נתניהו חתמה על הסכם עם השבטים לשמור על כביש 25 בנגב, הבנתי לאן זה הולך. הרי כמה שבועות קודם ביבי עצמו ישב עם הבדואים בנגב והתפאר שהם קוראים לו אבו יאיר".

אז מה היית עושה עם ערביי ישראל עכשיו, שאלתי. "מטפל בבעיה הבסיסית העמוקה", אמר. "יש שלושה דברים שצריך לעשות: קודם כל, המורים. כשאתה בודק את מערכת החינוך של ערביי ישראל, אתה מגלה שחלק גדל והולך של המורים שלהם הם בוגרי המכללה האסלאמית בחברון או אוניברסיטאות כמו ביר זית או א-נג'אח. אין להם שום בחינת הסמכה כאן אצלנו. הם עוברים שם שטיפות מוח ומעבירים אחר כך אותן כאן. הם לא מקבלים הסמכה ישראלית, לא מקבלים השתלמות באזרחות, כלום. במשרד החינוך מכירים את זה, אבל מעלימים עין. אז מה הפלא שהלימודים יהיו באג'נדה של הסתה נגד המדינה? זה בולט בעיקר אצל הבדואים בדרום".

אז איך פותרים את זה, שאלתי. "דואגים שתהיה להם אלטרנטיבה. לא רק במכללות הישראליות. צריך להקים, דחוף, מכללה להכשרת מורים ערבים, שתהיה קשורה לתרבות הערבית ולערכים האסלאמיים, אבל באותה מידה גם לדו-קיום, לאזרחות טובה, לשיתוף פעולה".

עוד בוואלה!

המבצע בעזה הסתיים, אך ההתמודדות עם התוצאות רק מתחילה

לכתבה המלאה
מפקדת מג"ב בלוד 19 במאי 2021. ראובן קסטרו
טרור ערבי פלילי. לוד, השבוע/ראובן קסטרו

מה עוד, שאלתי. "מערכת המשפט ואכיפת החוק", אמר ליברמן. "שמע, בצפון עוצרים מפרי סדר, מתפרעים, שורפי רכוש ופוגרומיסטים, ואחרי יום או יומיים הם משתחררים. יש מקרים בהם במשפחה אחת יש גם את השופט, גם את ראש העיר וגם את העבריין והמתפרע. זה מזכיר את מה שהיה בארצות הברית בתחילת שנות ה-20 עם משפחות המאפיה. נצטרך להקים מערכת בתי משפט מחדש, כמו שהיו בתי דין צבאיים עד שנת 2000. היה בית דין כזה בלוד, היה בבאר שבע, היה בגליל. בתי דין שעוסקים בהסתה לאומנית, פגיעה בביטחון המדינה וכו'. בתי דין שיכולים להתעמת עם התופעות האלה, וגם עם משפחות פשע שהופכות לאומניות. רק כך אפשר יהיה להעניש, להאריך מאסר, להילחם בנשק הלא חוקי".

בתי המשפט, לדעתו של ליברמן, הם החוליה החלשה. "שופטים מפחדים להאריך מעצרים", הוא אומר. "הם תחת איום. צריך לעזור להם, לחוקק ענישת מינימום, לחוקק הארכות מעצר מינימום במקרים כאלה, שלא יצטרכו להפעיל שיקול דעת ולהיות מטרה לאיומים ולאלימות בעצמם. נכון לעכשיו, אנחנו חסרי אונים. המשטרה עוצרת, בתי המשפט משחררים כמעט מיד. והדבר האחרון הוא לעודד את המתונים. באותו זמן שנפעיל יד קשה נגד המסיתים והמזדהים עם חמאס, צריך להבהיר ולהדגים בפני כלל האוכלוסייה שהמדינה יודעת לגמול למי שתומך בדו-קיום וחי בשלום".

יש כאלה שיזהו בטקסט הזה של ליברמן את איווט האיום ההוא, עוקר הערבים וטוחנם זה בזה. אני מזהה דווקא התמתנות. בשיחות סגורות הוא משבח את המהלך של מנסור עבאס, את המחיר שמנהיג התנועה האסלאמית משלם על דבריו, על העובדה שהתראיין יחד עם ראש עיריית לוד יאיר רביבו וביקר בית כנסת שהוצת. ליברמן לא יגיד את זה בקולו, אבל בשנת 2021 הוא מוכן, להערכתי, לעשות עסקים עם מנהיגים כעבאס. גם זה, כמובן, בזכות בנימין נתניהו.


הטור המלא היום בעיתון מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully